VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips inför håltagning i plåtstomme?  (läst 1286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Tips inför håltagning i plåtstomme?
« skrivet: juni 19, 2021, 19:23:57:57 »
Imorgon ska jag ta hål i plåtstommen (rund) inför montering av bräddavlopp, inlopp och lampa. Jag är lite orolig inför de runda hålen, främst de små för inloppen.
Fixar jag det med en sticksåg med färskt metallblad eller finns det något att tänka på?

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: Tips inför håltagning i plåtstomme?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2021, 21:12:09:09 »
Ingen verkar ha input så jag gick på chans och kan dela med mig av några lärdomar;

- Se till att leverantören skickat med galvspray…(det här kollade inte jag…)
- Läs instruktionen några gånger.
- Rita ut efter mall eller ram. Min skimmer såg kvadratisk ut men var lätt rektangulär så kolla noga att mallarna läggs åt rätt håll.
- Kolla igen.
- mät, mät och mät igen. Och sen mät en gång till.
- i mitt fall skulle man ta till 2 mm utanför mallens kant. Känns som att det verkligen behövs, jag snålade och fick styra med en massa finputsande i efterhand.
Täck marken med något som samlar upp spånen, de flyger långt. Knöla ihop lite silvertejp med klistret utåt och tryck fast under hålet så samlar det upp mycket.
- borra upp ett starthål en bit från kanten på varje sida
- Tejpa silvertejp eller annat skydd utanför det tänkta hålet så sticksågen inte skadar plåtytan. (Det här tog mig en stund att fatta…)
- kör sticksåg på hastighet någonstans mellan medium och hög. För låg hastighet så blir det kast, för hög så drar sågen snabbt snett.
- För skimmern som har ett fyrkantigt hål så klämde jag fast ”hål”biten mot stommen med två brädor när jag kommit en bit runt första hörnet så den inte skulle wobbla.
- Mät ut för skruvhålen som ska utanför det större hålet och gör ett märke med syl, borren drar lätt iväg på plåten annars. Jag fick en del offset så jag rekommenderar verkligen att man kollar efterhand mot ramen så att hålen inte börjar dra för mycket.


Utloggad joyride

SV: Tips inför håltagning i plåtstomme?
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2021, 21:14:02:02 »
Lär väl återkomma med mer lärdomar när jag sågat upp för inloppen… 6,5 cm i diameter lär bli en utmaning.
« Senast ändrad: juli 02, 2021, 12:02:14:14 av joyride »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan