VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Reklamation Folkpool Dimension One  (läst 6503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D1_Latitude

Reklamation Folkpool Dimension One
« skrivet: maj 06, 2018, 23:04:58:58 »
Hej!
Har haft olika fel på vårat Dimension one spabad från folkpool.
O-ring som var lös i badet vid idrifttagning. O-ringar på några enstaka jetsmunstycken som inte ska vara där. Lock till ozonatorutlopp som lossnar ibland. Hade kontakt i början med ÅF då vi upplevde att vattnet i badet var inte lika klart efter några veckors användande. Köpte på oss spachock m.m.
Blev aldrig bättre. Efter vattenbyte så var det fint i två veckor sedan blir det sämre igen.
Hade ställt frågan om ozonator redan en månad efter vi köpte badet men det skulle inte vara något fel på den.

Av en ren händelse när jag handlade produkter på annan ÅF så såg jag ett likadant bad.
Kollade vid ozonatorutloppet och såg att det kom bubblor vilket det inte gjorde på vårat.

Efter mer kontakt med ÅF så hittade jag att en slang från ozonatorn som var veckad vilket gjorde att gasen aldrig kom fram till badet. Märkte ingen skillnad på kvaliten på vattnet efter en vecka.

Hörde av oss till ÅF för vi vill reklamera badet. Delvis pga vattenkvaliten inte håller sig alls länge men mestadels då det har varit konstiga fel på badet från start. Inget man förväntar sif från ett +100k bad från ett känt märke.

Fick till svar att det spabadet vi köpt hör till Home sortimentet så reningssystemet är inte lika bra som t.ex. Reflection
Någon som har ett liknande bad som kan bekräfta att vattnet är inte lika klart efter någon vecka?

Någon som har erfarenheter av reklamation?
Någon som vet om ozonatorn kan påverka kvaliten i vattnet?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2018, 11:19:49:49 »
Hej. Trist att det strular. Vad gäller ozonator så kan du gott klarar dig utan den. Den ersätter inte alls kemikalier utan den bara MINSKAR kemikaliebehovet en aning. Använder du testremsor för att kontrollera vattenkvalitén så följ de råd som står på de burkarna, förutom Alkalinitet som jag låter ligga på runt 40 istället för de rekommenderade 80-120. Detta ger mig ett mycket stabilt pH-värde, vilket är det viktigaste.

/Urban.

Utloggad D1_Latitude

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2018, 12:42:15:15 »
Hej. Värdena har legat bra. Har använt brom men har fått till mig att vattnet ev är inte lika klart med det som med klor.
ÅF skickar en poolrengörning till mig så provar vi detta i första skedet för att se om vattnet håller sig i fint skick.

Ang konstigheter med o-ringarna så ska Folkpool höra av sig om detta.

Enligt kontakt med dimension one så testas allt efter tillverkning. Han trodde att slangen kunde ha expanderat så det böjde sig men det var en väldigt kraftig böj så det bör ha blivit när den tillverkades.
Han har inte återkommi efter jag mailade sista gången. Får se vad man får för svar där.

Utloggad D1_Latitude

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2018, 15:33:19:19 »
Har nu själv haft kontakt med D1, de har haft enstaka o-ringar på jetmunstycken men de har tagits bort sen ett tag tillbaks. Då våran tillverkades i april 2017 så var det i den perioden. Skönt att veta samtidigt tråkigt att Folkpool inte kunde ge det svaret i början på november förra året.

Han tyckte att ozonatorn skulle bytas 18 månader efter idrifttagning även om gasen inte har nått fram till badet förräns nu. Slangen tror han har veckat sig efter idrifttagning pga värmen.

Ska göra rengöringen nästa vecka så hoppas vi på att vattnet håller sig fräscht.  O0

Utloggad Teknikern

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2018, 06:57:33:33 »
Jag kan bara rekommendera Clean Water Techs produkt Spa 100. Jag har ett renoveringsobjekt till spabad som för tillfället saknar styrsystem så jag kör både pump och värme manuellt och har så gjort hela vintern. Ozonatorn var kass så den plockades bort och hamnade på tippen och ingen ny kommer att monteras. Det står i bruksanvisningen till kemin att man ska dosera en gång i veckan men det blir i praktiken 10-14 dar mellan gångerna och vattnet är fortfarande kristallklart efter 5 månader och kommer inte att bytas ut förrän det blir nödvändigt.

Spa 100 blandas direkt innan doseringen, hälls i vattenintaget till filtret och när vattnet blir klart och ofärgat igen (det blir gulfärgat av klordioxiden som är kemin) är det bara att bada igen för då är det bakteriefritt och rent, allt finns att läsa på förpackningen och Clean Water Tech har webbutik på nätet och finns även hos vissa handlare.

Enklare än så blir det inte och behöver man justera ph-t så är kaustiksodalösning eller saltsyra billigt och finns i varje färghandel men var försiktig med doseringen av dessa för ph-t kan sticka iväg snabbt. När jag ökade ph i badet löste jag upp 0,5 dl kaustiksodapulver i en liter vatten, av lösningen doserade jag 0,5 dl i badet och höjde ph-t från 6,8 till 7,4 så det går snabbt.

Utloggad Telekiter

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2018, 14:52:49:49 »
Jag kan bara rekommendera Clean Water Techs produkt Spa 100. Jag har ett renoveringsobjekt till spabad som för tillfället saknar styrsystem så jag kör både pump och värme manuellt och har så gjort hela vintern. Ozonatorn var kass så den plockades bort och hamnade på tippen och ingen ny kommer att monteras. Det står i bruksanvisningen till kemin att man ska dosera en gång i veckan men det blir i praktiken 10-14 dar mellan gångerna och vattnet är fortfarande kristallklart efter 5 månader och kommer inte att bytas ut förrän det blir nödvändigt.

Spa 100 blandas direkt innan doseringen, hälls i vattenintaget till filtret och när vattnet blir klart och ofärgat igen (det blir gulfärgat av klordioxiden som är kemin) är det bara att bada igen för då är det bakteriefritt och rent, allt finns att läsa på förpackningen och Clean Water Tech har webbutik på nätet och finns även hos vissa handlare.

Enklare än så blir det inte och behöver man justera ph-t så är kaustiksodalösning eller saltsyra billigt och finns i varje färghandel men var försiktig med doseringen av dessa för ph-t kan sticka iväg snabbt. När jag ökade ph i badet löste jag upp 0,5 dl kaustiksodapulver i en liter vatten, av lösningen doserade jag 0,5 dl i badet och höjde ph-t från 6,8 till 7,4 så det går snabbt.

...notera bara att den rengöringsprodukten kostar ca 300 kr/mån (dvs minst 3 ggr dyrare än vanliga produkter) om man följer anvisningarna.

/Urban.

Utloggad D1_Latitude

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2018, 12:03:12:12 »
Körde rengöringen som jag fick från ÅF. Blev otroligt mycket fett rester som klumpade ihop sig.
Känns märkligt om det blir så efter 6 månaders bad med 3 vattenbyten.
Men jag tog ur alla munstycken och tvättade rent de samt sköljde igenom alla munstycken och vred så jag fick ut all skit. Nu när det är igång är det riktigt fint. Och ozonatorn är i full gång.
Men märker på ozonatorn att det pulserar ut, vet inte om det beror på cirkulationspumpen för man hör att det inte är ett jämnt flöde. Har luftat när jag kört pumparna men det har inte hjälpt. Får kolla vidare med ÅF om detta.
Vill gärna kolla upp allt som verkar konstigt.
Har börjat få svar på det mesta nu och får se om vattnet håller sig fint nu.

Tack för tips om kemi. Får se om jag kikar på sådant i framtiden.

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2018, 22:42:42:42 »
Körde rengöringen som jag fick från ÅF. Blev otroligt mycket fett rester som klumpade ihop sig.
Känns märkligt om det blir så efter 6 månaders bad med 3 vattenbyten.
Men jag tog ur alla munstycken och tvättade rent de samt sköljde igenom alla munstycken och vred så jag fick ut all skit. Nu när det är igång är det riktigt fint. Och ozonatorn är i full gång.
Men märker på ozonatorn att det pulserar ut, vet inte om det beror på cirkulationspumpen för man hör att det inte är ett jämnt flöde. Har luftat när jag kört pumparna men det har inte hjälpt. Får kolla vidare med ÅF om detta.
Vill gärna kolla upp allt som verkar konstigt.
Har börjat få svar på det mesta nu och får se om vattnet håller sig fint nu.

Tack för tips om kemi. Får se om jag kikar på sådant i framtiden.

Hej har samma bad som du har min pump till ozonet pulsar också, tror inte att det är något fel.

Utloggad D1_Latitude

SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2018, 15:24:43:43 »
Ok, då behöver man inte bry sig om det.
Tycker du att ditt bad är lättskött för övrigt?
Använder du klor eller brom?

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Reklamation Folkpool Dimension One
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2018, 23:09:43:43 »
Använder klor.
Detta är mitt första bad så jag har inget att jämföra med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan