Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Omröstning

Vid val av poolleverantör, hur viktigt är det att leverantören har ett välkänt varumärke?

inte viktigt alls
mindre viktigt
viktigt
mycket viktigt
 

Författare Ämne: Varumärke viktigt!?  (läst 6269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aspiranten

Varumärke viktigt!?
« skrivet: augusti 15, 2014, 14:36:47:47 »
Fråga 4

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2014, 15:53:39:39 »
För oss var det mindre viktigt då jag anser mig kunna ta väl grundade beslut utifrån den information jag inhämtar.
Mer viktigt är nog att det finns tillräckligt bra information om varan på hemsidan eller i katalogen, om man inte kan sätta sig in i vad som ingår, och kvalitén på ingående delar så blir det nästan omöjligt att välja ett okänt varumärke, och tvärt om, är man öppen och ärlig med vad som säljs så kan alla som orkar sätta sig in i vad som säljs och utifrån detta ta ett välgrundat beslut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2014, 17:04:20:20 »
För oss var det mindre viktigt då jag anser mig kunna ta väl grundade beslut utifrån den information jag inhämtar.
Mer viktigt är nog att det finns tillräckligt bra information om varan på hemsidan eller i katalogen, om man inte kan sätta sig in i vad som ingår, och kvalitén på ingående delar så blir det nästan omöjligt att välja ett okänt varumärke, och tvärt om, är man öppen och ärlig med vad som säljs så kan alla som orkar sätta sig in i vad som säljs och utifrån detta ta ett välgrundat beslut.
Jag har samma syn på saken. Jag köper ogärna dyra saker som ej är beprövade och saknar referenser. Gillar normalt inte att vara försökskanin.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aspiranten

SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2014, 16:03:55:55 »
Rickard och Tommy; man skulle kunna tolka era svar som att ett starkt varumärke inte är en garanti för tex bra kvalité - stämmer det?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2014, 18:02:39:39 »
Jag väljer att gå in på den frågan också, och jag säger: Jajamensan!

Detta gäller alltså ditt sista påstående. Kan iofs bara tala för egen sak, och jag är rätt opåverkad av varumärken. Med betoning på rätt, för troligtvis blir jag påverkad till viss del trots att jag försöker vara så neutral som möjligt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2014, 21:17:17:17 »
Förr så var ett känt varumärke nästan alltid lika med god kvalite. Idag kommer nästan allt vi köper från Kina oberoende av vilka märken som sitter på. Visst, det kända märket KAN ställa högre krav eller ha bättre kontroller, men det är långtifrån säkert. Ibland kan man bli rejält besviken även på vad man trodde var ett säkert märke eller överaskad av något som man trodde var något rent skräpfabrikat men som ändå visar sig ganska ok. Förr var ju också ett viktigt argument att man för de kända märkena hade lättare med reservdelar, men nu verkar även de ofta ha gått in för slit-och-släng-hela-prylen-filosofin (som vi talade om i en annan tråd säljer ju tydligen inte Pahléns reservdelar till sina centralventiler längre, inte till alla modeller i vart fall).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2014, 06:46:29:29 »
Ett starkt varumärke som inte byter ägare måste väl ändå anses vara en fördel, men det är ingen garanti att det man köper har en kvalitet som det varumärket tidigare stått för.
I Poolbranschen ser vi ju en allt större diversifiering där många aktörer breddar sitt utbud för att kunna erbjuda pooler i fler prisklasser än tidigare, och en billig pool är en billig pool oavsett varumärke.
Troligen hänger kvalitet/garantier/kundbemötande mer ihop med ledningen av ett företag än själva varumärket, men visst, så länge ett känt varumärke representeras av en ägare som långsiktigt visat sig stå för kvalitet, bra garantier och god kundvård så blir ju förtroendet för en sådan aktör med automatik större än för någon som börjar från noll - det tycker jag i alla fall.

Allt sånt kan ju faktiskt ändra t.ex. vid ett ägarbyte om de nya ägarna inte fokuserar på att vårda varumärket.

I ett forum som detta kan helt nya pooltyper och byggsätt lätt bli en trend, tyvärr vet vi inte hur de nya poolstommarna håller långsiktigt, varken de riktigt billiga eller de som är lika dyra eller dyrare än vad som var det vanliga i Sverige för säg 10-15 år sedan.
När det gäller just pooler är ju vad som händer efter 15-30 år egentligen det mest intressanta, inte om det ser ut och fungerar bra de första 4-5 åren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Varumärke viktigt!?
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2014, 10:21:03:03 »
Rickard och Tommy; man skulle kunna tolka era svar som att ett starkt varumärke inte är en garanti för tex bra kvalité - stämmer det?
Jag tycker att Erica och Rickard har summerat det bra. Ett bra exempel på hur man kör ett starkt varumärke i botten är Mercedes. De som köpte rosthögarna i början av 2000-talet trodde att de köpte kvalité men fick dyrt skräp. Bemötandet de fick från tillverkaren och återförsäljarna cementerade varumärket i botten.

Det kan gå ganska fort för en ny ledning eller ägare att köra ett bra företag i botten. Finns tyvärr många exempel. För mycket ekonomer med för mycket makt brukar vara ett säkert sätt. 

Jag tycker att texten på baksidan av Rinkaby Rörs katalog är kul: Rinkaby rör går inte att köpa upp och förstöra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan