Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Badtunna, vatten o reningsverk..  (lĂ€st 31970 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Bosseg

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2008, 20:03:00:00 »
Hej!
Jag har satt dit Ă„tta stycken munstycken och de sitter ca tvĂ„ decimeter frĂ„n botten vid  varje sittplats.
Mvh
Bosseg

Utloggad linsburk

« Svar #11 skrivet: juli 21, 2008, 21:22:53:53 »
Idag kör vi faktiskt med Rustas Sandfilter för 1500:-
Upplever att det renar vattnet mycket bÀttre samt att cirkulationen Àr mycket bÀttre idag Àn med pump och filter som vi haft tidigare. (patronfilter osv)

Jag vet faktiskt inte hur mÄnga liter tunnan rymmer men den Àr ca 2 meter i diameter.
Brunnen Àr borrad och jag vet inte flödet till den heller tyvÀrr.

AlltsÄ det Àr vÀl sÄ att brunnen mÄr bra av att man tar sÄ mycket vatten man kan ur den utan att den sinar? Jag har haft mitt vatten frÄn brunnen stÄtt och runnit ett par dagar för att se sÄ flödet Àr tillrÀckligt.

TyvÀrr kan jag inte besvara dina frÄgor nÀrmare..

Är det nĂ„gon som har mer som har erfarenhet av Rustas sandfilter? I bruksanvisningen stĂ„r det att man max fĂ„r ha 37 grader i vattnet... Är det nĂ„gon som har stött pĂ„ nĂ„gra problem om det?
tack pÄ förhand!

Utloggad Tunnan

« Svar #12 skrivet: januari 02, 2011, 11:24:52:52 »
Lite mer info om rening av badtunnor.

Att rena vattnet i en badtunna Àr inte svÄrt.
Men anvÀnd rÀtt filter!

Sandfilter Ă€r avsedda för pooler inte badtunnor. Sandfilter behöver minst 300-400 liter vatten vid varje backspolning, vatten som tas frĂ„n badtunnan. En badtunna som  innehĂ„ller 1600 l vatten förlorar 1/4 av sitt innehĂ„ll vid varje backspolning! (backspolning Ă€r rening av filtermedia).

AnvÀnd istÀllet ett sk Cartridgefilter.
Cartridgefilter har istÀllet för sand en filterkasset som Àr tvÀttbar, och behöver dÀrför ingen baclkspolning.
TvÀtta cassetten i diskmaskinen pÄ 40 grader vid behov och filtret kan ÄteranvÀndas Är efter Är.
Ett filter av cartridgetyp renar samtidigt 5-6 gĂ„nger effektivare Ă€n ett sandfilter.  O0

Utloggad Ztigge

• Kan lite
  • **
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlĂ€gg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 29, 2012, 07:41:08:08 »
Tipsa gÀrna om ett bra filter och filterhus till en badtunna. Det hade uppskattats.
 :)

Tycker det Àr svÄrt att finna recessensioner pÄ nÀtet för bra patronfilter till badtunna.

Mvh

Sebastian_79

• GĂ€st
Sebastian_79
« Svar #14 skrivet: november 06, 2012, 16:47:10:10 »
Ang. sandfilter och badtunna. Jag tycker inte alls det dÀr med backspolning stÀmmer. Att det skulle behövas sÄ mycket vatten. Jag har ett sandfilter. De fÄ tillfÀllen jag backspolat filtret sÄ har det bara tagit 20-30 sekunder innan vattnet blivit rent. (NÀr man backspolar sÄ kommer det först brunt smutsigt vatten och nÀr smutsen vÀl spolats ut sÄ blir vattnet klart och dÄ kan man sluta backspola.) Jag bedömmer att det inte gÄr Ät mer Àn 20-30 liter. Om ens det.
« Senast Ă€ndrad: november 06, 2012, 19:21:50:50 av Fia »

Mudshark

• GĂ€st
Mudshark
« Svar #15 skrivet: april 22, 2015, 12:28:09:09 »
Är det nĂ„gon som har mer som har erfarenhet av Rustas sandfilter? I bruksanvisningen stĂ„r det att man max fĂ„r ha 37 grader i vattnet... Är det nĂ„gon som har stött pĂ„ nĂ„gra problem om det?
tack pÄ förhand!
Jag anvÀnder ett sandfilter dÀr rekommenderat max temperatur Àr 35 grader. Har kört det i tre Är utan problem. Det beror vÀl mycket pÄ hur du hÄller temperaturen, jag eldar upp till ca 40 grader nÀr vi ska bada sen sjunker ju temperaturen mellan baden. Tror knappast att nÄgra graders övertemperatur gör nÄgon skada Àven om du hÄller tunnan varm kontinuerligt.

Karl-Evert

• GĂ€st
Karl-Evert
« Svar #16 skrivet: april 23, 2015, 20:38:45:45 »
Hej!
AnvÀnde först ett sandfilter till vÄran tunna men vattnet blev aldrig riktigt kristallklart.
Köpte ett Cateridgefilter frÄn Batunna24 och det Àr vi mycket nöjda med.
https://pool-fritid.se/filter-och-rening/54-filtersystem-cartrige.html

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme