VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höga energipriser = kan komma att innebära låg aktivitet i forumet?  (läst 6353 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #20 skrivet: oktober 20, 2022, 14:43:37:37 »
Hej,

Är inte som Nyburgare som tycker om kallare vatten. Vidare är det estetiska inte lika viktigt för mig som för många andra?
När man anlägger en pool är isolering en viktig detalj. De enklaste/billigaste brukar inte ha detta. För mig var det viktigt med isolering. 10cm i botten och 7 cm runt om. Vidare ett kanalplasttak och inte klarglas. Isolerar mycket bättre och klarar snölaster bättre. Vidare är det ofta kondens oavsett klarglas eller kanalplast.

Håller på att stänga ner min pool nu trots 43 öre per kwh. Gör det för att sänka priset för andra.

En pool kan vara mycket pengar i investering? Bra om alla använder den då? Annars bortkastade pengar?

Har själv investerat i solpaneler som ska drifta anläggningen. Vidare kommer jag behöva köpa en större värmepump som bara går när el produceras. Lite som Nyburgare sa i en annan tråd om värmepumpens effekt.

Naturligtvis är detta ett lyxproblem med pool och energi.



Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #21 skrivet: oktober 20, 2022, 15:05:21:21 »
Vi håller på att bygga en elprisstyrning till vår Logger 1010, har fått in spotpriserna som en "givare" i systemet nu och arbetar med själva styrfunktionerna.

Vet man vad elen kommer att kosta kan man ju styra när cirkpump och värmepump skall få gå, de flesta klarar sig ju med att köra pump och värmare ungefär halva dygnet, så kan man primärt köra värme och cirkulation bara just när man badar, och när elen är som billigast det dygnet så borde rätt mycket kunna sparas.

Sen är det ju inte alla som har timpris, och då saknar ju klockslaget betydelse för när elen förbrukas...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #22 skrivet: oktober 20, 2022, 15:09:06:06 »
Eller så blir man 100% oberoende av elpris?

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #23 skrivet: oktober 20, 2022, 16:04:20:20 »
En pool är enligt min åsikt en lyxvara, finns inte många andra "varor" som är lika mkt lyxvara .

Visst det är ofta en fråga om prioriteringar men skall akta sig för att stämpla folk med pool som välbärgade eller "rika" utan att veta hur deras ekonomiska prioriteringar ser ut.

Men om man skall generalisera så är det så att i de allra flesta fall är poolköpare inte dem som behöver leta extrapris i affären , jag är ganska övertygad om att de allra flesta har råd att betala för elen även i dessa tider, men visst sen kan förutsättningar ändra sig , man kan missta jobbet eller bli sjuk och får göra andra ekonomiska val , men det gäller allt i livet och inte bara en pool

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #24 skrivet: oktober 20, 2022, 17:06:07:07 »
Eller så blir man 100% oberoende av elpris?
Loggern kan styra även när man använder eller exporterar energi - det är ju inte vidare smart att använda energin själv på dagen om spotpriset är 10 kronor, och istället värma poolen, om du kan göra det för 1 kr på natten.
Men visst, man kan ju teoretiskt tänka sig ett scenario där man har så stor produktion att man lagrar energi och säger upp avtalet med sitt energibolag, men då tror jag nog man måste bo betydligt närmare ekvatorn om det skall vara möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #25 skrivet: oktober 20, 2022, 17:13:43:43 »
En pool är enligt min åsikt en lyxvara, finns inte många andra "varor" som är lika mkt lyxvara .

Visst det är ofta en fråga om prioriteringar men skall akta sig för att stämpla folk med pool som välbärgade eller "rika" utan att veta hur deras ekonomiska prioriteringar ser ut.

Men om man skall generalisera så är det så att i de allra flesta fall är poolköpare inte dem som behöver leta extrapris i affären , jag är ganska övertygad om att de allra flesta har råd att betala för elen även i dessa tider, men visst sen kan förutsättningar ändra sig , man kan missta jobbet eller bli sjuk och får göra andra ekonomiska val , men det gäller allt i livet och inte bara en pool

Jo, det stämmer nog in på de flesta som har pool, och SPA-bad för den delen, men det är å andra sidan - tror jag - många tidigare "välbärgade" som kommer att få svårt med räntor och höga energipriser de kommande åren.
Det hjälper ju liksom inte att man är två som tjänar "bra" om man har skulder på 10 miljoner och räntan blir 6%.  (600 000 i ränta/år före ränteavdrag)
Det blir tufft ändå.
Lägg till detta fortsatt höga bränslepriser, elpriser och matpriser så kommer det att bli tufft för många som idag bedömer sig vara mer eller mindre ekonomiskt oberoende.
Blir det dessutom en urblåsning på aktiemarknaden (kan gå ned 20-25% till från dagens nivåer) så kan det bli ännu mer osäkert för många som unnat sig mycket när det varit billigt att låna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #26 skrivet: oktober 20, 2022, 18:09:32:32 »
Jo, det stämmer nog in på de flesta som har pool, och SPA-bad för den delen, men det är å andra sidan - tror jag - många tidigare "välbärgade" som kommer att få svårt med räntor och höga energipriser de kommande åren.
Det hjälper ju liksom inte att man är två som tjänar "bra" om man har skulder på 10 miljoner och räntan blir 6%.  (600 000 i ränta/år före ränteavdrag)
Det blir tufft ändå.
Lägg till detta fortsatt höga bränslepriser, elpriser och matpriser så kommer det att bli tufft för många som idag bedömer sig vara mer eller mindre ekonomiskt oberoende.
Blir det dessutom en urblåsning på aktiemarknaden (kan gå ned 20-25% till från dagens nivåer) så kan det bli ännu mer osäkert för många som unnat sig mycket när det varit billigt att låna.
NU svänger du dig med siffor som kan "bevisa" vad som helst , det finns alltid undantag , men har man skulder på 10 milj tillhörman en minoritet som inte bara tjänar" bra" , har man fått låna 10 miljoner har man bättre ekonomi än så  och om denna ekonomi inte skulle klara vad som händer nu , då har man aldrig fått låna 10 milj , dessutom har bankernas  krav länge varit att man skall klara 7 % . I min värd är 7 % lågt , jag hade ränta på 19,2 % 1990 .

I min värd är ekonomsik oberonde inte en person som knäcks av dagens läge!

Jag tycker det är bra att räntor går upp, det är inte ett sunt samhälle när mina unga bekanta som just fått sitt första jobb med normala ingångslön inte nöjer sig med mindre än ett "nytt" hus med högstandard för 5- miljoner , alla ! ska har nytt , fint och det från början , inget att kämpa sig fram till , alla skall ha ny bil ! leasa eller låna . etc listan kan göras lång , det är helt enkel för stora krav och detta gör samtidigt att dessa saker liksom mister sitt värde.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #27 skrivet: oktober 20, 2022, 20:40:15:15 »
Förstår vad du menar, 19,2% ränta.

Då levde jag på nudlar som mer värmde magen än mättade den. Vidare pasta och ketchup. Ibland lyxen med scones.
I denna tillvaro blir en pool en lyx.

Idag uppskattar jag mer enkelhet än lyx som pool.

Vidare om man vill marknadsföra något oavsett om man äger forumet eller inte? kan man starta en ny tråd tycker jag. Inte flika in i en etablerad tråd. Här blir det fel med tanke på alla andra som vill sälja in sitt? Detta har sällan varit lyckat.

Tänker på en tidigare kollega som flyttade hemifrån vid 13 års ålder. Jobb och en mycket liten lägenhet. Nästan ingen utbildning. Otroligt smart och kunnig. Jobbade med elektronik och blev pilot.

Tror det är lite av vad Nyburgare försöker beskriva? Vägen och viljan att kunna gå vidare?

Det når man inte om man har allt från början?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #28 skrivet: oktober 21, 2022, 00:09:51:51 »
NU svänger du dig med siffor som kan "bevisa" vad som helst , det finns alltid undantag , men har man skulder på 10 milj tillhörman en minoritet som inte bara tjänar" bra" , har man fått låna 10 miljoner har man bättre ekonomi än så  och om denna ekonomi inte skulle klara vad som händer nu , då har man aldrig fått låna 10 milj , dessutom har bankernas  krav länge varit att man skall klara 7 % . I min värd är 7 % lågt , jag hade ränta på 19,2 % 1990 .

I min värd är ekonomsik oberonde inte en person som knäcks av dagens läge!

Jag tycker det är bra att räntor går upp, det är inte ett sunt samhälle när mina unga bekanta som just fått sitt första jobb med normala ingångslön inte nöjer sig med mindre än ett "nytt" hus med högstandard för 5- miljoner , alla ! ska har nytt , fint och det från början , inget att kämpa sig fram till , alla skall ha ny bil ! leasa eller låna . etc listan kan göras lång , det är helt enkel för stora krav och detta gör samtidigt att dessa saker liksom mister sitt värde.

Vi verkar ju vara överens, jag talar ju om alla de som levt högt på lånade pengar (6% ränta är vad jag sett att bankerna kräver att de skall klara) och nu drabbas av både höga räntor, stigande matpriser, elpriser och bränslepriser.
Det kommer att bli tufft för rätt många, även bland de som har pool eller SPA-bad.
Som de köpt med lånade pengar.

Inget ont om alla er som läser detta, och sitter i den situationen, men ha i åtanke att hög inflation KOMMER att betala av era skulder, så länge ni mäktar med att betala.
10% inflation i 5 år innebär halverad skuld, typ.  O0
« Senast ändrad: oktober 21, 2022, 00:34:21:21 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #29 skrivet: oktober 21, 2022, 00:15:18:18 »
Vidare om man vill marknadsföra något oavsett om man äger forumet eller inte? kan man starta en ny tråd tycker jag. Inte flika in i en etablerad tråd. Här blir det fel med tanke på alla andra som vill sälja in sitt? Detta har sällan varit lyckat.

För det första så startade jag en ny tråd.

Dessutom, jag tycker definitivt att det är relevant att flika in att vi har en produkt som kan hjälpa till att sänka kostnaderna för att hålla en pool varm i dessa tider av höga energipriser, det är dessutom ett av få undantag jag har som ägare av forumet, att jag kan marknadsföra mina produkter i forumet.
Det bidrar dessutom till jobb i glesbygd, Svensk tillverkning, och att vi har råd att driva tre olika forum som alla är populära.
Mitt företag sysselsätter 3 personer heltid, vi betalar in ca 3 miljoner i företagsskatter och nära 1 miljon/år i löneskatter och inkomstskatt.
De som inte gillar det kan befolka andra mindre kommersiella sajter, som facebook, twitter eller youtube, hundra procent utlandsägda och 100% kommersiella   ;)

Sanningen är väl den att det finns kommersiella intressen i snart sagt allt som presenteras på internet, och jag försöker på intet sätt smyga in reklam i mina forum utan är helt öppen med att det är mig förbehållet att så göra.
Jag förstår om det finns de som irriterar sig på det, men å andra sidan är det rätt ovanligt att jag gör reklam för våra produkter via inlägg i forumet.
JUST när det gäller den nya styrningen som vi jobbar med till vår Logger så är det dock rätt spännande, och det är ett ämne som diskuteras inte bara i mina forum utan mer eller mindre överallt - så jag anser faktiskt att det finns ett visst allmänintresse, och samhällsintresse, i hur vi kan bli mer flexibla i vår elanvändning.

Hela anledningen till att jag startade detta ämne var för att jag helt enkelt tror att det kommer att vara ett lägre intresse för pooler och SPA-bad de närmaste åren.
Att diskussionen sedan gled in på energibesparing och att vi har en produkt för det var inte tanken med att jag startade ämnet, men när det väl kom dithän ser jag inget fel att som ägare av forumet, och som mångårig energibesparings-jägare pekar på det faktum att jag tagit fram en produkt som kan hjälpa vissa poolägare att spara energi.  <dontkn>

För de som är intresserade kommer följande länkar.

https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html
https://www.fjarravlasning.se/
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manualer
« Senast ändrad: oktober 21, 2022, 07:28:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag