VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP-Poolbygge från Poolnet  (läst 13471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #10 skrivet: mars 21, 2017, 14:11:19:19 »
Nästa fråga....pooltaket har kommit, med skenorna följde det med gott om spikplugg, dessa är såklart för att fästa i betong eller sten...men ni som fäster skenorna i trädäck...vad använder ni för skruv?

Vanliga träskruv typ 6x90? Eller rostfritt?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #11 skrivet: mars 21, 2017, 16:42:56:56 »
Rostfri A4. Fråga leverantören om lämplig dimension. Det ska framgå av monteringsanvisningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #12 skrivet: mars 22, 2017, 08:11:18:18 »
Ja, någon rostfri variant får det bli.

Har pysslat vidare med trädäcket, det tar tid, att få alla höjder rätt är pyssligt...lasern är ovärderlig. Tur det blir mörkt tidigt än så länge då jag bara har en vanlig krysslaser som inte syns i dagsljus  O0

Utloggad Plums

SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #13 skrivet: mars 22, 2017, 15:52:34:34 »
Ja, någon rostfri variant får det bli.

Har pysslat vidare med trädäcket, det tar tid, att få alla höjder rätt är pyssligt...lasern är ovärderlig. Tur det blir mörkt tidigt än så länge då jag bara har en vanlig krysslaser som inte syns i dagsljus  O0

Vad är det för material i skenorna? Om du använder för 'ädel' metall (rostfritt stål) i skruvarna så kan skenorna bli offeranoder (som på en båtmotor till exempel) och korrigera snabbt runt skruvarna, eller tvärtom.  Kan vara värt att dubbelkolla.

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #14 skrivet: mars 22, 2017, 18:05:41:41 »
Det är aluminium i skenorna, så det känns som RFR är det som funkar bäst har jag kommit fram till....

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #15 skrivet: mars 25, 2017, 20:09:12:12 »
Med bra väder och och inget annat inbokat händer det lite på en heldag  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #16 skrivet: mars 27, 2017, 08:52:04:04 »
En sak till.

Jag rekommenderar att du skruvar trallen, och INTE drar ned skruvarna så långt.
Det kan/kommer troligen att bli sättningar på din trall de första åren, så det är inte omöjligt att du kan behöva lossa några trallbrädor här och var för att kunna palla upp reglarna till rätt höjd.
Innan jag lärde mig detta så drog jag ned skruvarna några mm i brädorna och då kan det lätt flisa upp sig runt skruvskallen när man lossar skruven.

Bättre att dra ned skruvarna precis lagom, och så kanske efterdra nästa sommar om trallen krympt så att skruvskallarna sticker upp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #17 skrivet: mars 31, 2017, 07:45:45:45 »
Har gått lite framåt, tätade min första läcka igår kväll. Det pluggade utloppet i skimmern läckte lite, inget som lite gängtejp inte kunde lösa :)

Håller på att försöka få slangdragningen i andra änden på plats, dvs in i huset som syns i bild...63mm PEM är inte kul att brottas med >:D

På bilden syns även våra pooltaksskenor, ligger bara löst ännu...har beställt en sågklinga till kap&ger sågen för att kunna kapa till rätt längd. Har kapat ur alla golvreglar och fällt ner 2st 45x145 reglar, dessa sticker upp ca 8mm över golvreglen, med trall på 28mm skall det förhoppningsvis bli samma nivå sen eftersom skenan är 20mm tjock.

Helgens projekt är väl att bygga ihop alla rör runt pump och filter samt byta elcentral i det uthuset där alltihopa står...
Tempen stiger ju nu, de hotar ju med 17° idag...så det börjar väl bli dags att kunna slå igång cirkulationen.
« Senast ändrad: mars 31, 2017, 07:52:40:40 av Mappe »

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #18 skrivet: april 18, 2017, 08:01:27:27 »
En uppdatering, varit dåligt med sådana ett tag...

Bygget fortsätter. Det blev ju varmt för ett par veckor sedan, såg att vattnet började ändra färg...kände att det nog var dags att få igång pump och cirkulation...innan det hinner gå för långt. Kopplade allt, startade upp pumpen och hällde i en rejäl dos klor, morgonen efter...klart och fint vatten, otroligt.
Just det, var ju först tvungen att göra om all el i uthuset där pumpen skulle stå...gamla gjutjärnscentraler med gängsäkringar och ingen JFB....inte bra med Pool...

Nu har det ju gått o blivit kallt igen...hur rädd skall man vara när det kryper ner mot ett par minusgrader på natten...hinner det frysa något i rören eller pumpen? Skall man starta pumpen tio minuter varje timme? Hur gör ni?

Nu är det främst trädäck som byggs, ja..vi byggde ju pooltak förra helgen med, tog en dag och få ihop det, och då stressade vi inte. Köpte ett Smart 4x8 Plus från poolteam. Mycket tack vare priset, verkar inte finnas något direkt billigare på marknaden. Taket kom på utlovad tid och plats och allt fungerade, nästan...schenker hade strulat, taket var beställt med kranlossning, men kom med vanlig turbil...men en snäll chaffis hjälpte mig och lossa del för del så vi fick av det ändå.

Mailade poolteam om det inträffade och 3 timmar senare hade jag återbetalningen för den felaktiga frakten på kontot. Bra service. Jag var skeptisk till poolteam som leverantör och deras säljmetoder, det är mycket "extra bra pris just nu, bestäm dig inom en kvart för att priset skall gälla" Hatar egentligen sånt, men trots allt har de skött sig.

Till sist ett par bilder från statusen just nu, mitt i trädäcksbygget...

Utloggad MathiasS

SV: PP-Poolbygge från Poolnet
« Svar #19 skrivet: april 18, 2017, 08:29:35:35 »
Ser toppenfint ut! Du ligger bra till för bad när temperaturerna tillåter och det är trevligt att gå ut i baddräkt...

En sak bara....lite sent ursäkta....de skarvar du har på golvreglarna (till vänster om höger skena i bild) kommer inte hålla i längden. Du behöver ha en stödpunkt under skarven eller omedelbar på sidan av skarven. Det kanske går att åla in med en marksten 30x30 och palla upp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan