Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med badtunna  (läst 13381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasT

Uppvärmning med badtunna
« skrivet: maj 17, 2010, 19:25:37:37 »
Ska ställa en badtunna intill poolen och tänkte köra samma vatten i båda. Rent och fint vatten i båda och som positiv bieffekt borde kaminen i badtunnan kunna värma vattnet i poolen ett antal grader. Tunna på 2000 lit och pool på 17 000 lit.

Någon som provat?

Med lite kopplingar borde man kunna välja på cirkulation genom båda...eller...bara i badtunnan...eller...bara i poolen...eller...??

...kanske en extra pump krävs mellan poolerna...??

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2010, 15:33:01:01 »
Är tunnan av trä så vet jag inte om jag rekommenderar det, tror nog att trät kommer att ge från sig material och kemikalier som du inte vill ha i poolen, men jag kan vara helt ute och cykla.
Om du kopplar ihop dem, sätt utloppet från badtunnan direkt till skimmern/poolens utlopp, så får du i vart fall vattnet filtrerat innan du kör ut det i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2010, 14:36:30:30 »
Det gäller att du har en rejäl värmare om du ska kunna värma tunnan i samma takt som poolpumpen cirkulerar vattnet.

Utloggad matz

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2010, 08:13:21:21 »
.
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad utopiazz

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2010, 13:59:01:01 »
Tror inte den räcker  :angel:

Utloggad Brandman17

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2010, 21:54:25:25 »
Jag tror stenhårt på din idè, men som Rickard säger trätunna är inte hygieniskt. Om den är plastad så funkar det säkert kanon! En ventil som du öppnar på litegrann (flödet blir för kraftigt annars) och resten av vattnet den vanliga vägen till storpoolen. Har själv påbörjat ett bygge av en overflow "barnpool" i anslutning till den stora poolen. Byggs i leca och konstant flöde i form av ett vattenfall ner i poolen. Tanken är då också att jag kan ta det varma vattnet direkt från vp till "lillpoolen". Pefektt på kvällen och med en Geting i handen!!

Kör hårt// Chrille   (bifogar bild på min inspiration)

Utloggad JonasT

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2010, 00:38:11:11 »
Har nu badtunnan på plats och efter ett antal sömnlösa nätters funderande tror jag mig funnit en hållbar idé för sammankoppling. Tunnan står högre än poolen vilket gör att det borde fungera.

En trevägsventil efter sandfiltret tillåter mig välja hur mycket vatten som skickas till tunnan(resten går i retur till poolen som vanligt). Med hjälp av ett breddavlopp i tunnan, typ 15 cm under kanten kan vattnet rinna tillbaka till poolen eftersom den står lägre ner.

Alltså, tunnan förses kontinuerligt med samma renade vatten som poolen och nivån hålls konstant med hjälp av breddavloppet. Vid bad i tunnan stängs tillförseln av vatten och breddavloppet och tunnan kan värmas upp. Om värmen blir för hög vilket lätt händer kan tillförseln öppnas tillfälligt.

Efter badet trycker man kaminen full, öppnar breddavloppet och tillförseln till max. Det blir då typ 2-2500 liter 45-50 gradigt vatten som matas ut i poolen på ca 17000 liter. Vet inte hur många grader det gör på poolvattnet men har en känsla av att det blir varmare  O0

Tunnan är från "Sotarn" och utrustad med plast-insats. Den har provbadats ett antal gånger (helt underbart i kombination med dopp i poolen och ett par pilsner)och det känns lika tokigt varje gång man lämnar 1500 lit 40 gradigt vatten att bara stå och kallna!?!?

...tror det kommer funka...eller?...

...kommentar någon?...

Jonas

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2010, 17:44:24:24 »
Kommer säkert funka
de svåra är nog att inte tömma eller överfylla badtunnan.

// Jonas

Utloggad matz

SV: Uppvärmning med badtunna
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2010, 14:59:19:19 »
..här är en annan nödlösning
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad JonasT

Projekt badtunna/pool klart !!
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2010, 23:08:36:36 »
Min idé om att ta vara på värmen från en badtunna är nu genomförd med resultat över förväntan! Tunna på 1500 liter kopplad till pool på 17000 liter funkade alldeles utmärkt. Första testet med 40-41 grader i tunnan pumpades runt och höjde pooltempen från 15 till 19 grader.

Kändes klart mycket bättre än att bara låta tunnan stå och kallna efter bad. På köpet behöver jag nu aldrig byta vatten i tunnan, alltid klart och fint. Då det lätt blir en del skräp i tunnan i samband med eldningen är det suveränt att bara behöva "vrida på" vattnet och låta breddavloppet "städa" tunnan.

Ännu ett plus är att när tempen i tunnan rusar upp över 40 grader (vilket den lätt gör), är det bara att fylla på med lite mera vatten och på så vis hålla tempen lagom.

Nästa projekt blir att koppla på solmattan också.....ifall solen skulle titta fram nån gång  8)

Jonas


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag