VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Instabila värden  (läst 4127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Instabila värden
« skrivet: augusti 17, 2008, 22:30:47:47 »
Hej jag är själv novis på spa, håller mig till "pool" men min kära svåger har stora problem med sitt spa.
Han får grumligt/mjölkigt vatten ofta, även skum. ph och Klorvärdena åker jojo upp och ner och han måste parera med ph+ och ph- hela tiden. Vattnet byts säkert var 4:e -6:e vecka. Han är så trött på detta att han vill sätta in nogon form av automatisk elektronisk mätning/dosering (Ja han vet vad det kostar!!)

(jag tror att han håller på lite väl mycket med kemikalier utan att egentligen veta vad han sysslar med i dag t.ex. när jag var där så hade han 10 på kloret för att som han uttryckte det att det är nog säkrare att ha för mycket än för lite)

Jag har föreslagit att han skall skaffa ett sandfilter till att börja med, då jag inbillar mig att det är lättare att håla en jämn nivå med en större filtermassa någon som har fler/andra idéer ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Instabila värden
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2008, 05:56:01:01 »
Hej,
Här är några vanliga problem / misstag som kan leda till det du beskriver:

1. Mätfel för pH. Teststickor är svåra att mäta pH med, lätt att misstolka och justera i onödan => pH åker jojo. Använd tabletter istället.

2. Mätning av pH vid högt klorvärde => fel resultat. Vänta tills klorhalten sjunkit till rek. värden (för spa < 5) innan pH mätning.

3. Mätning direkt efter justering => mätfel. Vänta ett tag innan ny mätning och ev. justering, det tar ett tag för pH att balansera sig.

4. Låg alkalinitet. Alkaliniteten har bl.a. till uppgift att mildra pH svängningar. Höjes med alka + (bikarbonat). Men mät först!

Vitt, mjölkigt vatten kan bero på många saker. Efter din beskrivning är det troligt att det beror på högt klorvärde och högt pH.

Skummande vatten kan bero på för låg kalciumhårdhet. Höjes med hårdhet +  (kalciumklorid). Men mät först!

Ovanstående gäller både spa och pool.

Eftersom man byter vatten ofta på spa, så är ett tips att ringa vattenverket och fråga vad kranvattnet har för värden på alkalinitet och kalciumhårdhet.

Till sist så tror jag inte att högre filtermassa i sandfilter påverkar dessa problem. Sandfilter är allmänt sett som ett bättre filter för pool, för spa vet jag dock ej...

Lycka till!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan