Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spa/Bubbelpol  (läst 33235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hogge57

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #20 skrivet: juni 08, 2006, 08:34:58:58 »
Hur handlar man från Aston? Dom har bl.a en del intressanta duschkabiner. Såg ingen prislista på hemsidan?

Poolgiganten

Utloggad Jimbo

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #21 skrivet: juli 27, 2006, 00:29:35:35 »
Hej!

Ni verkar väldigt hemma på det här med el. Kan inte någon förklara för en som är nybörjare vad 3-fas och 1-fas är. Jag är själv riktigt sugen på att köpa ett spa från importlagret eller BT Trading men det verkar svåra att koppla in. Jag trodde och har hört att det bara var att koppla in.
Hur är det med jordfelsbrytare, finns det på karen?

Hoppas att någon kan föklara som man förstår och lär sig...

Mvh
J

Utloggad Björn

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #22 skrivet: juli 27, 2006, 08:26:06:06 »
Här kommer en lite förenklad förklaring av skillnad mellan trefas och enfas. (Vi hoppar över sinus, vinklar och sånt.)

Trefas består av tre enfaser. En normal villa har en inkommande trefas med huvudsäkring på c:a 16-25 A (Ampere) beronde på storlek och om den har elvärme. Detta skall då räcka till alla maskiner som är i drift samtidigt.

Stora förbrukare är maskiner som värmer tex diskmaskin, spis, tvättmaskin, torktumlare, elvärme, bastu, Spa med värme mm. Stora tillfälliga förbrukare är hårtork, dammsugare, kaffebryggare, vattenkokare, micro mm.

Om vi gissar att du har 20A huvudsäkring så kan du totalt förbruka 13800W innan du överbelastar. Detta är fördelat på 4600W per fas.

Fördelen med enfas är ett vanligt väggutag kan användas vilket ger enkel installation. Maximala effekten i ett vanligt väggutag är 2300W vid 10A. (Det finns 16A varianter som har max effekt 3700W). Har du inget vägguttag så kan det ändå hända att elektrikern hittar nåt ställe att "hänga på" tex. lampan och därför slipper dra ny kabel från säkringsskåpet.

Nackdelen med enfas blir om man har en maskin med hög effekt tex 3000W. Man tar då 65% av tillgänglig effekt på den fasen. En kaffebryggare och några lampor på samma fas gör att säkringen går sönder. Man måste därför ha koll på att man installerar stora enfas förbrukare på olika faser.

Fördelen med trefas är att den sprider effekten över alla tre faserna tex 3000W laster då 22% av tillgänglig effekt och det blir mindre risk att säkringarna går sönder.

Nackdelen är dyrare installation eftersom elektrikern oftast måste dra ny kabel från säkringsskåpet och i vissa fall komplettera säkringsskåpet.

Sätt jordfelsbrytare i centralen. I karet är det "för sent" eftersom ledningarna då går oskyddade mot jordfel in i karet.
 
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Poolnicke

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #23 skrivet: juli 27, 2006, 10:13:13:13 »

Sätt jordfelsbrytare i centralen. I karet är det "för sent" eftersom ledningarna då går oskyddade mot jordfel in i karet.
 

När du ändå är igång. Vet du hur jordningen fungerar?

Såg när min elektriker var här att jord och nolla låg på samma plint i elskåpet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Jimbo

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #24 skrivet: juli 27, 2006, 10:22:04:04 »
Björn!
Du är fan ta mig kung. Tack för en bra förklaring till en newbie. Uppskattas verkligen när folk tar sig tid för att dela med sig av sina kunskaper.

När man snackar med exempelvis importlagret och BT Trading så säger de att man inte behöver göra något annat än att koppla på elen. Kommer karen verkligen modifierade för europeisk/svensk standard till Sverige?
Är det en vanlig stickkontakt rakt in i väggen när man installerar ett utomhus spa, eller hur fungerar installationen på ett sådant?

Utloggad Björn

SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #25 skrivet: juli 30, 2006, 21:45:59:59 »
Jord är till för att återleda ström om en apparats metalhölje pga fel skulle komma i kontakt med fas. Den skall då leda tillbaka strömen med så lite resistans att säkringen går innan det blir farlig spänningsnivå i höljet. Det heter jord för att den är kopplad till just jorden med spett eller en stor plåt. Det finns mycket regler kring jord tex: Den är alltid gul/grön och det är olagligt att använda gulgrön till något annat än skyddsjord. (För att trassla till det ytterligare så hade man röd jord förr och det kan finnas kvar i gamla hus.) Man får aldrig använda jord som återledare. (Koppla aldrig en apparat mellan fas och jord.)

Någonstans är nollan sammankopplad med jord. (Det går ingen nolla med från kraftverket.) Det är ganska vanligt i den egna centralen som i ditt fall Janne. Men det kan också vara i en större central innan. Nollan är till för att använda som återledare för enfas förbrukare.

En jordfelsbrytare känner om summan av strömen i faser och nolla inte går jämt ut. Det betyder i praktiken att ström går en väg som den inte ska t.ex. genom dig. När den strömen blir tillräckligt stor > 30mA så löser den ut och stänger av.

Man bör inte ha för mycket apparater på samma jordfelsbrytare eftersom många apparater läcker lite ström utan att vara farliga och då kan summan hamna över 30mA. Dessutom bör man inte hänga frys och kylskåp ihop med nåt som löser ut lätt.

Det finns en variant som är till för branskydd > 300mA. Den är inte lämplig för SPA eftersom den inte ger nåt bra personskydd.

En jordfelsbrytare gör mest nytta ihop med o-jordad utrusning eftersom jordad redan har ett skydd (se första stycket). Den ger dock ett extra skydd även för jordade apparater och det tycker jag skulle kännas tryggt i ett SPA. 

Jag kan inte svara på hur karen levereras. De måste uppfylla kraven för elsäkerhet i EU. Men det är först när installatören ansluter som det blir utfört på rätt sätt. Det skulle kunna vara eller göras stickproppsanslutet om den drar  mindre än 2300W. Men detta måste kollas med leverantören.

De säger säkert att det är enkelt även om dett innebär att du måste låta dra ny kabel från elcentralen.

Jag är ingen elektriker men har jobbat som konstruktör av elanläggningar i några år. Jag har inte koll på alla installationsföreskrifter men hygglig koll på grundläggnade priciper inom el.

Det känns som jag skriver mycket. Ni får stoppa mig om ni tröttnar.
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 21:49:35:35 av Björn »
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #26 skrivet: juli 31, 2006, 10:06:01:01 »
Hmmm, jag extrknäcker lite med underhåll av kabeltv-anläggningar.

Ibland, inte alltid så kan jag få "ström" när jag tar i skärmen till antennkabeln och i skärmen i husets antennkabel/kontakt.

Alltså innan jag kopplat ihop det hela, min fråga blir då, kan tvapparaterna i huset vara spänningssatta i skärmen till antennkabeln? Hur?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MaNgO

SV: Re:Spa/Bubbelpol
« Svar #27 skrivet: september 15, 2006, 21:28:26:26 »
Problemet är allmänt känt, därför är det viktigt att kolla om det går att ändra jumper alt kabel som
gör så att tekniken stänger av elvärmaren under samma period som pumparna går. Ett andra alternativ
är att styra värmaren med kontaktor och dra egen strömmatning till värmaren. Elskåpen från Balboa
och Gecko kan oftast bryggas för drift i 10 alt 16 Amp läge. Även när 2 pumpar + luftblåsare är installerad. ;D

Hello. En ny lirare här. Köpte mitt spabad begangnat på blocket.
Jag är lite orolig för säkringar och grejer.
Jag har en Ultrajet motor på 2.1HK och en värmare på 1,5 Kw.
Problemet är att ja vet ju inte hur mycket en motor på 2,1 sjövilda kusar drar.
Tanken var ju att dra hela ekipaget på en fas 16A.
Sedan så är det ju intressant det där om jumprar. Ser ju på moderkortet att dom finns men vet ju
inte hur dom ska stå ifall man inte vill köra värmare och pump samtidigt.
Jag vill ju att värmaren ska stängas av när jag drar igång bubbleriet.
Om intresse finns så kan jag posta lite bilder på insidan av elskåpet samt el ritningen just den samma.
Eskåpet är ett Balboa, värmaren likaså men Jet pumpen är en Franklin Electric Ultra Jet 220v 2,1 HK max temp 40c.
Tacksamm för ett snabbt svar ... MaNgO

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Spa/Bubbelpol
« Svar #28 skrivet: december 16, 2006, 22:43:36:36 »
Balboa är en ganska stor leverantör av spabads elektronik. Jag kollade lite på nätet när jag behövde manual til fjärrkontrollen.
Du hittar en hel del information på http://www.balboa-instruments.com/
Lycka till

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag