VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mjölkigt nästan vit vatten  (läst 3332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pool Larsson

  • Gäst
Pool Larsson
Mjölkigt nästan vit vatten
« skrivet: juli 01, 2018, 12:42:43:43 »
Hej!

Jag undrar om nån kan ge mig tips på varför mitt vatten är jättemjölkigt nöstan vit, ph är runt 7, alk är 080, och klor ca 1.0

Försökt allt möjligt mdd chokklor, byte sand mot filterbollar och körde öven flockmedel unddr tiden jag hade filterbollar vilket man tydligen inte skulle göra.

Får tuppjuck då jag inte får ordning på det, har varit såhär i 1-2 veckor.

Kör pump dygnet runt och har mellan 32-34 grader i vattnet.

Poolem är en primastar 5.5*3.7*1.37 m.

Har lagt till bilder hur det ser ut just nu

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2018, 13:08:41:41 »
Usch filterbollar...läs här vad bla jag skrivit om sådan a

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12152.0


Pool Larsson

  • Gäst
Pool Larsson
SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2018, 14:04:46:46 »
Tack för svar, glömde skriva att jag gått tillbaka till sand igen för ca 24 timmar sedan, ska jag vänta ut eller ska jag vidta åtgärder?

Utloggad nyburjare

SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2018, 16:16:20:20 »
Det verkar inte som du har alger eller dåligt vatten, flocket är nog från bollarna.

Flocka och kör filtret dygnet om, backspola ofta ,kan ta 3-7 dagar

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2018, 16:27:53:53 »
Alger kan bli vita när de dör om man t.ex. chockklorerat. Mjölkigt vatten kan också vara kalkutfällningar,men det brukar bli mindre kraftigt än vad bilderna visar. Har ni hårt/kalkrikt vatten ? Men kalkutfällning kommer oftast vid lite högt pH vilket ni inte har.

Det kan nog vara ide i att sänka temperaturen tills dess då fått ordning på vattnet. 34 grader är väldigt varmt och alla vattenproblem brukar bli värre ju högre temperaturen är. Alger av olika slag förökar sig extra snabbt om det är varmt och det krävs mer klor än annars.

Pool Larsson

  • Gäst
Pool Larsson
SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2018, 17:23:37:37 »
Tack alla för era svar, jag kör nu full filtreri g och sänkt ner tempen till 30 grader(ska jag sänka mer kanske).

Har lagt i flock 'limpor" som jag köpte på Primastar, får se hur det ser ut imorgon.

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2018, 19:27:50:50 »
Det är snyggt (tycker jag) med trädäck som går ut över poolens kant och döljer den.

Är det halten fritt klor som du mäter? Det kan vara bra att mäta både fritt klor och totalt klor, skillnaden mellan fritt och totalt är halten av bundet klor. Tumregeln är att halten bundet klor ska vara max hälften av halten fritt klor. Blir det högre halt bundet klor än så behöver man chockklorera. Det kan vara bra att hålla koll på det innan man har blivit helt van vid hur mycket man behöver klorera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Pool Larsson

  • Gäst
Pool Larsson
SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2018, 20:25:41:41 »
Tommy C, tack så mkt vi blev nöjda, är inne pp samma linje som dig, gillar som du när den döljer kanten😀.

Jag kör med en Aquacheck TruTest mätare, vet ej om det är bundet eller obundet klor, hur tar jag reda på det?

Har haft pool ett tag men varit förskonad från vattenproblem  därav lite dålig koll😉.

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2018, 21:26:52:52 »
Den mäter fritt klor, pH och alkalinitet. Noggrannheten i mätningen liksom repeterbarheten är tyvärr låg.

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Pool Larsson

  • Gäst
Pool Larsson
SV: Mjölkigt nästan vit vatten
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2018, 22:03:33:33 »
Ok, vad skulle du/ ni rekomndera för testmätare istället.

Såg nu när jag klorerade vattnet igen att det blev ännu mjölkigare, ska jag lägga ner klorerandet några dagar och se om det blir bättre.

Småförvirrad nu😀

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan