VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För mycket klor?  (läst 3124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zäta

För mycket klor?
« skrivet: juni 30, 2018, 20:15:04:04 »
Hej!
Har skrivit här innan om att jag inte får balans på kloret i min pool.
Har 200 gr puckar, det ska vara en till 25 m3 vatten.
Jag har 30 m3, kan man lägga i 1 1/2? Det borde ju vara till 37,5 m3. Men kan det bli för mycket om man har 30 å gör så?
Grejen är den att på mätstickan så ligger kloret på nedersta markeringen, får bara upp det när jag chockklorerar. Men dagen efter är det på lägsta markeringen.

Tacksam för svar,

//Mattias

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: För mycket klor?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2018, 21:14:48:48 »
Något i din pool förbrukar kloret väldigt snabbt. Det kan vara alger eller annat biologiskt material. Visst kan du öka dosen, men så länge som poolen inte blir kvitt vad som nu äter kloret så kommer det hela att fortsätta. Men det är ju möjligt att du har t.ex. algtillväxt och att när du väl får död på den så kommer din klorförbrukning att minska av sig självt. Är ditt pH korrekt och fungerar cirkulation och filter som det skall ?

Utloggad TommyC

SV: För mycket klor?
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2018, 21:31:31:31 »
Eller så är stickorna dåliga, det blir dom om dom förvarats för varmt och fuktigt eller bara är för gamla. Mina fungerade flera år efter bäst före datum men då hade dom förvarats mörkt, torrt och svalt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zäta

SV: För mycket klor?
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2018, 21:40:48:48 »
Något i din pool förbrukar kloret väldigt snabbt. Det kan vara alger eller annat biologiskt material. Visst kan du öka dosen, men så länge som poolen inte blir kvitt vad som nu äter kloret så kommer det hela att fortsätta. Men det är ju möjligt att du har t.ex. algtillväxt och att när du väl får död på den så kommer din klorförbrukning att minska av sig självt. Är ditt pH korrekt och fungerar cirkulation och filter som det skall ?

Stickorna köptes för ett par veckor sedans håller till 2019. PH är bra, ca 7,4. Men vi fick säkert lite påväxt, det var lite halt på botten när vi fyllt klart. Det är dock inte lika halt nu, men lite. Kommer kloret att ta ”död” på detta tror du? Eller har du något annat knep?
//Mattias

Utloggad Zäta

SV: För mycket klor?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2018, 21:42:43:43 »
Cirkulation å filter fungerar bra. Brukar köra filtrering på nätterna å stänga av på morgonen.
//M

Utloggad Fredde-Gbg

SV: För mycket klor?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2018, 22:16:38:38 »
Cirkulation å filter fungerar bra. Brukar köra filtrering på nätterna å stänga av på morgonen.
//M

Utan att veta så skulle jag säga att det är väl bättre att cirkulera och filtrera under dagtid då solen ligger på.

Utloggad Zäta

SV: För mycket klor?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2018, 22:36:55:55 »
Utan att veta så skulle jag säga att det är väl bättre att cirkulera och filtrera under dagtid då solen ligger på.

Så kanske man ska göra. Min tanke var att när barnen badar så kör jag inte pump/filter.

Utloggad Zäta

SV: För mycket klor?
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2018, 22:39:29:29 »
När jag köpte poolen av Primastar så fick jag rådet att inte lägga pucken i skimmern. Borde det inte bli mer klor i vattnet om den ligger där. Första pucken höll i två veckor i behållaren, den löstes väldigt långsamt.

Utloggad Erica

SV: För mycket klor?
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2018, 23:23:23:23 »
Om du har en korrekt elinstallation så skall det absolut nte vara någon risk att ha pumpen igång även när barnen badar - det är ju då den behövs som mest, de skall ju ha friskt vatten att bada i.

Problemet om du lägger klorpuckar i skimmern är att det kan skada plasten lokalt, plus att du förlorar en del av kloret eftersom vattnet först då kloreras, sedan går till filtret, där en del av kloret förbrukas. Har man t.ex. automatdosering så sprutas kloret alltid in EFTER filtret och värmaren, direkt innan vattnet går tillbaka in i poolen igen.

Jo om du har måttligt med alger i poolen (hala väggar tyder på alger) så kommer kloret att knäcka dem och sedan går det åt klart mindre klor. Har du fått massvis med alger kan du behöva chockklorera poolen.

Utloggad Zäta

SV: För mycket klor?
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2018, 10:52:48:48 »
Om du har en korrekt elinstallation så skall det absolut nte vara någon risk att ha pumpen igång även när barnen badar - det är ju då den behövs som mest, de skall ju ha friskt vatten att bada i.

Problemet om du lägger klorpuckar i skimmern är att det kan skada plasten lokalt, plus att du förlorar en del av kloret eftersom vattnet först då kloreras, sedan går till filtret, där en del av kloret förbrukas. Har man t.ex. automatdosering så sprutas kloret alltid in EFTER filtret och värmaren, direkt innan vattnet går tillbaka in i poolen igen.

Jo om du har måttligt med alger i poolen (hala väggar tyder på alger) så kommer kloret att knäcka dem och sedan går det åt klart mindre klor. Har du fått massvis med alger kan du behöva chockklorera poolen.

Ska man chockklorera emellan åt tycker du, med några dagars mellanrum. Jag har nog klorerat 5 ggr på 3 veckor. Tänker att som du säger så äter det väl på orenheterna om det finns något.

//Mattias

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan