VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flytande klor + Doseringspump  (läst 4311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salle40

Flytande klor + Doseringspump
« skrivet: juni 29, 2018, 08:29:49:49 »
För att undvika höga kostnader med automatiska doserings system undrar jag om det är möjligt att dosera flytande klor med en billigare doseringspump (ca 2000 kr) https://www.widab.se/produkt/1137/diskmedelspump-brightwell-microplus-2---hastighet-styrd.html
är det nån som har gjort det? är trött på klor puckar,
tänkte om man kör doseringspumpen med timer några gången om dagen tills man hittar balans.
ni som doserar hur stor är åtgång per 10kbm flytande klor om dan?

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2018, 11:14:38:38 »
Jo om bara pumpen tål att arbeta med klor så bör det väl gå. De doseringspumpar som säljs är ju annars antingen riktigt dyra (runt 12.000:-) och har inställningsmöjligheter för dosmängd och intervall, eller så är de enkla som de som Pahlens säljer med Minimastersystemet - kostar ca 1900:- men har inga inställningar - när pumpen får ström så pumpar den med en viss mängd per tidsenhet. Den pumpen du hittat är väldigt lik de som hör till Minimastersystemet, samma princip, men frågan är ju om plasten i slangen som utgör själva pumpdelen tål klor eller inte. Det är ju inte alla plaster som är beständiga mot klor.

Vi har ett äldre doseringssystem, med en mätenhet för Redox (motsvarar klorvärde) och pH och dsom styr två doseringspumpar. Den för klor är av den mera avancerade typen. Den för saltsyra var detta också tidigare, men när den havererade och inte gick att reparera satte vi dit en sådan slangpump som hör till Minimastern. Det fungerar helt ok. Fördelen med den pumpen jämfört med diskmedelspumpen är ju att man vet att den är byggd för att klara poolkemikalier. Nackdelen är att den saknar inställningsmöjligheter, men eftersom våra pumpar styrs av mätsystemet spelar det senare ingen roll.

Något du får tänka på är att har man dosering med flytande klor (natriumhypoklorit) så stiger pH hela tiden något beroende på att kloret är basiskt. Saltsyra används då normalt för att hålla nere pH så det inte blir för högt. Kloret förlorar sin desinficerande verkan vid för högt pH.

Vi köper natriumhypoklorit i 30 kg dunkar (25 l). En sådan dunk brukar räcka 3-5 månader beroende på hur mycket det badas. Vi kör då med en vattentemperatur på 29-30 grader (ju högre temp. desto större klorförbrukning) och poolen är inomhus och täcks över när vi inte badar. Till en utomhuspool går väl ofta åt lite mera klor p.g.a. mera skräp kommer ned i poolen (löv som blåser i och liknande).

Utloggad MathiasS

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2018, 13:57:56:56 »
Verkar ju vara ett enkelt val att köpa en doserpump från Pahlens istället för diskpumpen, eftersom det är samma pengar. Kan inte vara så svårt att tidsstyra den.

Förbrukningen varierar stort och beror väldigt mycket på hur mycket det badas (allt annat lika).

Just nu tror jag vi gör av med cirka 20liter 3% på två veckor, men jag har inte superkoll på det.

...och håll lite koll på blocket, här om veckan gick en Minimaster för 5k. Säljs flera om året.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad salle40

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2018, 22:03:16:16 »
Tack för alla svar.

Pumpen jag länkade till var bara referens på vad jag menade, självklart om jag bestämmer mig att köra den så kör jag en pump som är anpassad för klor.
om man kör nu flytande klor hur mycket stiger PH? måste jag ha en till pump som ska dosera saltsyra?
eller ska man köra en enklare klorautomat typ hayward cl220 med klorpuckar.

Mvh

Utloggad Erica

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2018, 22:30:28:28 »
Det går att köra utan saltsyra men du får då själv kontrollera och korrigera pH.När vår ursprungliga pump för saltsyra gick sönder så dröjde det några veckor innan vi fick dit en ersättare (Pahlens slangpump). Under de veckorna hällde vi i lite saltsyra manuellt när pH-styrningen visade på att syra skulle doseras. Man fick göra det ett par gånger i veckan ungefär för att inte få för stora pH-pendlingar.

Utloggad Erica

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2018, 23:28:57:57 »
Jag kan tillägga att eftersom saltsyra är så pass starkt så går det åt väldigt lite varje gång. En 25 L dunk brukar vara i ett par års tid för oss. Detta trots att vi köper 10 %-ig. Köper du koncentrerad saltsyra går det åt mindre förstås, men det vill jag inte rekommendera. Den ryker kraftigt med ytterst irriterande gas, otäck både för lungor och ögon, man måste ha andningsmask o.s.v. De problemen finns inte med den 10%-iga. Man bör ha skyddsglasögon när man häller upp den (om man måste hälla - alternativt kan man ställa in dunken som den är), men den ryker inte så några andningsskydd behövs inte.

Utloggad salle40

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2018, 14:56:19:19 »
Nu blev jag lite fundersam om det är så smart att köra flytande klor med tanke på ph. Hittils har kag kört klorpuckar och inte haft någon problem. Kanske blir det ändå en klorautomat typ hayward eller liknande. Känns mer som en säkrare alternativ om man vill undvika stora ph pendlingar. ?
Ni som kör klorautomat med puckar hur fungerar det? Är ni nöjda?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2018, 17:30:24:24 »
Jag är faktiskt ganska nöjd. Nu har jag inte en Hayward, men liknande funktion, finns i min byggtråd mot slutet.

Trots det köpte jag en begagnad Minimaster förra året som inte är monterad än. Ska bygga ny bod först, och innan dess ska taket läggas om på landet samt tillbyggnad på förstukvisten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2018, 21:10:51:51 »
Ja normalt kör man ju med automatik för både klor och syra på anläggningar med automatik. Då behöver man inte oroa sig för pH, vi har haft värdet konstant i åratal. Om man jämför flytande klor och puckar: med det flytande kloret får du hålla koll på pH mera än med puckar. Men puckar innehåller cyanursyra och efter en längre tid kan du råka ut för klorblockering, vilket tvingar fram ett vattenbyte. Så varje system har sina för- och nackdelar. Hur man vänder sig så har man rumpan bak som ett gammalt uttryck säger.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Flytande klor + Doseringspump
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2018, 13:50:30:30 »
Kanske en Saltklorinator kan vara ett alternativ?

Har du rostfria detaljer i poolen/vp etc så rekommenderas det dock inte som lösning.

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan