CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grön pool, för mkt klor?  (läst 2738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gulmåra

Grön pool, för mkt klor?
« skrivet: juni 27, 2018, 10:09:59:59 »
Nybörjare som vi är har vi lyckats överklorera polen. Hur gör vi nu? Måste vi tömma och fylla på med nytt vatten?

För 10 dagar sedan började poolen bli grön, vi klorerade och vi har sett att det stått 0 på akalinitet, men vi har inte brytt oss då vi inte visste vad det var. När vi började googla så förstod vi att vi var tvugna att åtgärda detta. För tre dagar sedan åtgärdade vi detta samt chokklorerade och hällde i flockningsmedel.

Nu spädde jag ut vattnet med 50% nytt i en hink och kloret var på samma värde. Jag spädde ut ytterligare till ungefär 70% nytt kranvatten, med 30% poolvatten. Då ser jag att kloret sjunger och övriga värden är stabila.

Vad ska vi göra nu? Grönt vatten och varmt i luften...

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2018, 11:08:25:25 »
Hur nya är mätstickorna? Jag hade de där och de visade inte rätt värden. testade med tabletter och de visade helt andra värden.

Det ser ut som du fortfarande har rejält med alger, annars har du fått kopparutfällning och det har jag aldrig hört någon haft.

Utloggad Gulmåra

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2018, 12:57:10:10 »
Hur nya är mätstickorna? Jag hade de där och de visade inte rätt värden. testade med tabletter och de visade helt andra värden.

Det ser ut som du fortfarande har rejält med alger, annars har du fått kopparutfällning och det har jag aldrig hört någon haft.


Köpte stickorna igår, dom har ett utgångsdatum 2020.

Tömmer poolen nu... blir frustrerad över att vi inte får bukt med det hela...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2018, 14:34:17:17 »
Den blir inte grön av att du har för mycket klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2018, 08:09:32:32 »
Som andra sagt ovanför så blir inte poolen grön av överklorering. Det gröna är alger som först måste dödas med klor och sedan filtreras bort, eventuellt med flockningsmedel tillsatt. Du kan behöva backspola flera gånger för att rensa ur algerna ur sandfiltret.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2018, 11:28:01:01 »
Nej poolen blir aldrig grön av för mycket klor och färgen tyder helt klart på alger. Kopparutfällning är ovanligt, uppstår om man har fel pH och har koppar- eller mässingsdelar i systemet, men färgen är lite mera åt det blåaktiga hållet. Er gröna färg ser typiskt ut som alger.

Att alkaliniteten är 0 förklarar inte problemet. Så länge som du klarar att få rätt pH i poolen kan du glömma alkaliniteten. Fel alkalinitet kan göra det svårt att hålla rätt pH, men så länge som detta inte är fallet fungerar allt väl oberoende av alkaliniteten.

Är du säker på att själva filtreringen fungerar korrekt så att partiklar filtreras bort ? Står centralventilen på "filtrering" och inte bara på "cirkulation" (då går vattnet förbi filtret utan att filtreras) ? Cirkulerar vattnet ordentligt ? Vad har du för manometertryck ? Filtret kanske behöver backspolas (märks på högt manometertryck eller på att bara lite vatten kommer ut ur inloppsmunstycken). Pumpen är inte möjligtvis felkopplad (går åt fel håll, kan endast inträffa med trefas pumpar) - i så fall pumpar den bara en liten bråkdel av vad den skall pumpa.

Kontrollera filtreringen, chockklorera och kontrollera pH. Är allt som det skall så tar det några dagar innan ni får bort algerna. Filtret kan behöva backspolas flera gånger under tiden om du fått så pass mycket alger, men det märker du i så fall på att trycket stiger (skall inte stiga mer än ca 0.2 bar över vad det var vid igångkörning) eller så märker du det på att flödet blir svagt.

Utloggad MathiasS

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2018, 13:49:09:09 »
Klorblockering?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2018, 15:25:49:49 »
+ 1 på det. Tyckte att jag läste först att allt vatten var nytt, men så var det tydligen inte. Så klorblockering kan det absolut vara. Vad har ni för nivå på cyanursyra?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2018, 22:35:00:00 »
Klorblockering, orsakad av för hög halt av cyanursyra, kan man bara få om man använder klorpuckar som innehåller organiskt klor eller om man avsiktligt tillsatt cyanursyra ("pool stabilizer"). Cyanursyran skyddar kloret så att det inte lika lätt bryts ned av solens UV-ljus. Men blir halten för hög så hjälper det inte hur mycket klor man har i poolen, kloret blir blockerat och inaktivt, därav namnet klorblockering. Det finns inget botemedel mot detta, man måste byta allt eller delar av vattnet tills halten kommer ned. Men tyvärr så kan många enklare testset inte mäta halten av cyanursyra.

Utloggad Thermopool

SV: Grön pool, för mkt klor?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2018, 12:23:22:22 »
Har du klorblockering så behöver en större del av vattnet bytas ut, jag skulle byta ut hälften till att börja med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag