CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!  (läst 4380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« skrivet: juni 12, 2018, 09:05:52:52 »
Har den gamla varianten av Intex saltklorinator, den med kopparanoder. Dessa Cu-anoder har jag dock kopplat bort enligt annan tråd här på forumet.

Det har visserligen varit väldigt varmt i Sverige den senaste månaden och kanske det går åt mer salt då? Men min pool formligen äter salt nu, fyller jag inte på ger klorinatorn bara meddelande att saltnivån är för låg.
De vanliga 50-60kg salt som jag vanligen brukar ha i poolen har nu utökats till 70-90kg och senast imorse klagade den på för lite salt.
Till saken hör att jag tycker vattnet smakar mer salt än tidigare (men detta kan vara inbillning)

Det har inte regnat mycket och inte har jag behövt fylla på vatten heller så mycket så det skulle vara orsaken.
Igår tog öppnade jag och rengjorde "saltplattorna" - inte för att det behövdes, de var skinande rena - utan resultat.

Klorinatorn börjar jobba och man ser i röret att den den börjar producera klor, men likt förbannat så piper den till efter några minuter med "LOW SALT"

Kan saltklorinatorerna slitas?
Kan man mäta upp saltnivån?

Tips?

Poolgiganten

Utloggad EPS

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2018, 13:55:09:09 »
Finns teststickor att köpa:

https://www.poolklor.com/produkt/teststickor-for-salt-20st/

Är Klorinatorn trasig finns en att köpa under säljes här på forumet!

Utloggad andhreas

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2018, 11:47:11:11 »
Hur ofta behöv du/ni rengöra saltplattorna? Jag tycker att jag får göra det ofta, ca 1-2 ggr i veckan, annars varnar maskinen för lågt salt nivå... Är det normalt?

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2018, 12:28:32:32 »
Hur ofta behöv du/ni rengöra saltplattorna? Jag tycker att jag får göra det ofta, ca 1-2 ggr i veckan, annars varnar maskinen för lågt salt nivå... Är det normalt?

Under dessa 5-6 år har jag ALDRIG rengjort saltplattorna, inte ens inför vintern!
Nu när jag öppnade den så var plattorna skinande rena - utan minsta avlagring eller smuts på.

Men de är väl förbrukningsvaror som till slut tar helt slut - som i mitt fall.

Vilken Intex-maskin är det du har? (det finns flera olika modeller)

Utloggad andhreas

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2018, 16:15:07:07 »
Ojdå, ingen rengöring alls... min kom med ett begagnatköp av pool. Det är en Intex ECO8220. Vad är avlagringen? Salt? Kalk?

Utloggad Mickelin

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2018, 07:28:40:40 »
Jag har också en 8220ECO, fjärde säsongen nu, har aldrig rengjort plattorna. Fyller på med vatten och salt till 3500 vid säsongsstarten (sänker vattennivån ca 1/3 över vintern) och sedan tuffar den på hela sommaren utan åtgärd eller ytterligare salt.

Utloggad TommyS

SV: Intex saltklorinator kräver mer salt hela tiden!
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2023, 17:42:32:32 »
Vad avses med ”rengöra” i det här fallet, när det kommer till åtgärd för ”Low salt”?

Inte den klassiska ”1 dygn i ättika/ättikssprit” utan/eller…?

Vi har fått dessa bekymmer sedan några veckor tillbaka och lyckas inte bli av med det.
Har då ättiksbadat utrustningen, öst på salt (mer än jag egentligen bedömer vara rätt) samt att jag för första gången tryckt på knappen ”Self cleaning”. Men inget hjälper.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag