VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool  (läst 3055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SPANicke

installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« skrivet: maj 12, 2018, 15:12:55:55 »
Hej, Det vore snällt om någon kan råda mig ... om det är möjligt att själv kunna installera en värmepump till en redan befintlig soluppvärmd pool?     
.... att betala 1000sek/h för att få hjälp kändes som ett rent rån. Elinstallationen däremot kommer givetvis göras av en elektriker.
Jag har tänkt att köpa en en-fas värmepump "LYFCO 9,2kw" till min pool på 45m3. Befintlig poolpump och filter är under hus ca15m från poolen. Värmepumpen har jag tänkt att sätta utanför huset ca.5m från poolen (den kortändan där breddavloppet finns)..

Jag är mkt tacksam för hjälp! :)   Hoppas någon kan råda mig om jag klarar montering av värmepumpen själv eller om jag måste betala 1000sek/h ...

MVH.  Niclas

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2018, 16:14:23:23 »
Din fråga är ju enormt svår att besvara , hade frågan varit om man kan installera själv så ja ! på frågan om just du kan ??? vet nog bara du själv .
Vet du hur man dra rör och limmar ? hur man skall och inte skall placera en värmepump ? är du händig ... många frågor .
Inget är svårt........ när man vet hur man skall göra  O0

Utloggad SPANicke

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2018, 17:21:16:16 »
Hej Nyburjare,
Tack för svar :)  Absolut relevant fråga från dig. Jo, jag är tveklöst väldigt händig. Jag har byggt hus mm och är väldigt orädd. Jag läser alltid noga på innan jag gör något på egen hand ... för att vara säker på att jag inte gör fel. Jag gör hellre rätt med en gång än att behöva göra om saker... Dock har jag aldrig installerat någon värmepump tidigare. Vet ej ens om det medföljer någon monterings-instruktion när jag köper poolvärmepumpen..?
Det viktiga för mig att veta är att en normalkunnig och händig person klarar att installera denna pump till befintligt system :)

MVH  Niclas

Utloggad SPANicke

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2018, 17:57:49:49 »
Är det någon som vet om det finns någon instruktion att hämta eller ladda ner på hur man installerar en värmepump till ett redan befintligt poolsystem?        <sol>

Utloggad TommyC

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2018, 09:44:06:06 »
Är man bara lite händigt och läskunnig så är det inga som helst problem att installera en poolvärmepump.

Köp absolut ingen pump som inte har en begriplig och komplett installationsanvisning. Det finns både bra och riktigt dåliga exempel på sådana att ladda ner och studera. Titta t ex hos Gullberg & Jansson som har en bra manual, jämför sedan med t ex Luxlama. Köp en VP som det går att få service på utan att skicka iväg den.

Hos t ex Pahlén kan du hitta principskisser över poolens cirkulationssystem med olika typer av värmekällor.

Här finns det många fina byggtrådar med bilder på hur folk har installerat sina värmepumpar. Titta hos je, MathiasS, Erik N m fl.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad SPANicke

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2018, 10:21:09:09 »
 O0  Tack Tommy!  precis det svaret jag önskade. Du får ha en bra dag o tack för ditt engagemang!!! :)   // Niclas

Utloggad Fredde-Gbg

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2018, 00:03:38:38 »
Det är väl med undantag av elen ”plug n’ play” på i princip alla värmepumpa?


Vatten in, vatten ut och mellan dom en bypass.

Sen om värmepumpen skall sitta innan eller efter solvärmen vet jag inte men jag har en känsla av att nån svarar på det snart.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2018, 15:39:46:46 »
Tänkte skriva något liknande som Fredde men behöver inte. Principen är enkel (finns som sagt schematiska skisser hos flera poolleverantörer) och är man bara noggrann när man limmar så är det inget problem. Tänk bara till hur det ska sitta ihop, för du har noll tid att rätta till det då limmet biter på några sekunder. Vanligt fel är ringen på kopplingar som ligger kvar bredvid. Har väl i princip alla som limmat lyckas glömma någon gång.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SPANicke

SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2018, 19:31:53:53 »
Erik o Fredde! Tack för era svar :)

Ytterligare en fråga:   Jag har ju fullt med vatten i poolen ... går det att göra en bypass ändå?   kanske räcker med att stänga av vattnet från poolen till pumpen när man ska göra en bypass?     

MVH. Niclas

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: installera värmepump till befintlig soluppvärmd pool
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2018, 21:25:16:16 »
Har du bara ventiler så att du kan stänga av vattnet så är det inga problem att koppla om i maskinrummet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan