VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .  (läst 5614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Jag har, som ni förstår, ett spabad (Viskan Björkö). Min kemianvändning består av en flytande dispenser med små Bromtabletter som alltid ligger i badet. Efter varje badtillfälle adderar jag en skopa/person aktivt syre (pulverform) och alka+. Mängden alka+ är ungefär 0,5 ggr det adderade aktiva syret. Så två personer som badat medför alltså två skopor aktivt syre och en skopa alka+. Utöver detta så adderar jag Aktivt syre (två till tre skopor) varje vecka, eller varannan vecka, oavsett om jag badar eller ej. Även här blir det alka+ (ungefär hälften av aktivt syre). Jag håller alka-nivån på 40-60 (dvs andra färgkudden från vänster på vanliga mätstickor). pH-värdet behöver jag i princip aldrig justera (mäter detta med phenol red-tabletter). Ca var 8:e vecka gör jag en chock-klorering med minichlor.

Varför ligger pH-värdet så stabilt, det är ju såååå mycket snack om hur pH-värdet ideligen behöver justeras vid användning av klor?

Vid några tillfällen har jag haft jättelågt alka-värde men pH-värdet har varit bra, konstigt, eller?

/Urban.

not. (en skopa = en matsked=15 ml).

/Urban.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2019, 12:18:10:10 »
Hej!
Troligen har du rent vatten och bromet behöver inte arbeta som desinfektionsmedel. När tabletterna löses upp blir vattnet lite basiskt när hypobromit-syran bildas. När syran inte har något att reagera med så blir sönderfallet surt. pH-höjningen tas ut av pH-sänkningen. Detta är naturligt och håller med dig i din kommentar om justering av pH och alka. När du använder brom som desinfektionsmedel behöver inte pH ligga enligt riktlinjerna som för klor. pH-intervallet för brom är mycket större.

Utloggad Telekiter

Jo, rent vatten har vi här i Sundsvall. Brukar ju hamna i topp 3 varje år i Sverige när man testar dricksvattnet  :) .

Btw. så här såg mitt vatten ut efter ca 6 mån (bytte vatten i tidigt november och bilden är tagen 4:e maj. Tycker jag lyckats rätt bra faktiskt :) .

/Urban.

Utloggad Telekiter

.....
Känns onödigt med höj alka....

Vad menar du? Att det är onödigt att jag använder Alka+, eller att det är onödigt ha högt Alka-värde?

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2019, 12:52:52:52 »
Nu var jag snabb och ta bort/klistra in.

Alla produkter och metoder har fördelar och nackdelar. Fördelen med ditt desinfektionsmedel är ett brett pH-intervall där bromet är desinfektionsmedel. Ex. Vid pH 7 har du 98% desinfektionsmedel och vid pH 8 på 82%
Känns onödigt med höj alka. Jag skulle prova utan det ett tag och se det verkligen behövs.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2019, 12:55:41:41 »
Eftersom brom har ett brett pH-intervall som desinfektionsmedel som jag skrev, gör det inget om pH svänger.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2019, 13:07:15:15 »
Eller så fortsätter du som du gjort. Du har ett bra vatten.

Utloggad Telekiter

Aha...ok då förstår jag. Kan ju testa köra utan att använda alka+ då och så hur pH-värdet beter sig. Håller pH-värdet sig still ändå så kan jag kanske strunta i alka-värdet? Helt klart enklare ju mindre kemikalier man behöver dribbla med :) . Känns ju lite märkligt att rekommendationerna är att alka-värdet ska ligga på 80-120.... men jag är ju ingen kemist  :-\ . Den rek övergav jag för länge sedan ändå. Det blev bara en jäkla jojo-effekt av Alka+ och sen pH- i en oändlig loop.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2019, 14:00:18:18 »
Du har gjort rätt slutsatser angående jojo. Du och många andra försöker följa riktlinjer och rekommendationer. Men ändå blir det fel. Höj alk. höjer även pH. Tillsats av sänk pH sänker också alk. 

Utloggad Telekiter

Ok, ska testa att inte använda Alka+ då en period, så får jag se hur pH-värdet beter sig :) . Det går ju alltid köra igång med det igen om nu pH-värdet drar iväg för fort. Fast om jag måste köra pH- då så har jag inte tjänat nått på det. Då måste jag fortfarande ha denna "extra kemikalie", alltså då blir det pH- istf Alka+....hmmm... Kanske dumt börja dribbla med det nu när det funkar så bra som det är  ::) .

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan