VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?  (läst 11997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?
« skrivet: mars 26, 2004, 15:28:50:50 »
Hej
Pool renoveringen är inne i en tänkar period just nu och jag kom på att det säkert skulle vara bra att ha en automatisk nivåreglering. Jag kan dock inte hitta något på nätet om detta. Är det någon som sett detta eller kan tänka sig en lösning på problemet?
« Senast ändrad: mars 26, 2004, 15:29:08:08 av Johan »

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2004, 00:13:26:26 »
Jag tänkte göra samma sak, men jag backade och skall istället göra en "halvautomat" med manuellt tillslag, automatiskt frånslag med tidur. Varför, jo för min del har jag ingen lust att ha påfyllningen utan att visuellt se den, i och med att jag reser i jobbet skulle det kunna hända saker med översvämning, sinad egen brunn osv. Automatiskt frånslag vill jag dock ha då jag redan har glömt att stänga påfyllningen flera gånger när jag varit hemma! endast med hög vattennivå som resultat dessa gånger, men ändå.

Min helautomat var konstruerad så att med ett nivårör (i källaren) leda vattnet genom en strypare, för att det inte ska skvalpa, till en liten behållare och där med beröringsfri givare känna av en flottör, hade inte beslutat om det skulle vara magnet eller kapacitiv, när jag lade ner projektet, men det skulle gå med fotocell också om den inte blir skitig. denna min/max-nivå skulle sedan styra en bistabil ventil, men som sagt, jag tordes inte...!

Nåt färdigt att köpa har inte jag hittat på marknaden som är avsett pool, inom industrin måste (borde) det finnas prylar som är tillförlitliga, sen har väl rörpularna en del grejer med nivåvakter, man får bara passa upp så dom tål poolvattnet.

Lycka till
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2004, 09:48:32:32 »
Är kraven på jämn nivå i en inomhuspool större än i en utomhuspool, själv har jag utomhuspool och jag fyller på 3 ggr/5 månader.
Tycker inte att det är ett problem.

Men det är klart, med automatik så slipper man helt bry sig om detta.

Rädslan för fel som eventuellt resulterar i översvämning borde kunna avhjälpas om du har ett överfyllningsskydd - liknande den funktion som klipper vattnet till diskmaskinen vid läckage. en "sockerbit" som är fuktkänslig och stänger ventilen elektriskt vid vattenläckage.

Det lär nog kosta en slant att bygga, men att det går att lösa finns det ingen tvekan om. Jobbar själv inom industrin med liknande nivåregleringar, våra ventiler är dock till 99% luftdrivna (elektriskt styrda). De ventiler som vi har med direktverkande elektrisk styrning har inte visat sig särskilt förtroendeingivande...

Vill du göra det billigt kanske du kan åka till återvinningsstationen och plocka ventilerna från en kasserad diskmaskin, och använda delarna som styr vattentillförseln. Nivåregleringen hade RLA en bra lösning på tycker jag. Se bara till så att ventilerna stänger vid spänningslöst tillstånd...

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bije

Re:Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2005, 11:30:40:40 »
Om man nu behöver en nivåvakt kan man köpa en billig sådan hos Clas Ohlsson som enkelt slår till vid högt vatten. Den kostar knappt 200 kr och är avsedd för
segelbåtar för automatisk länspumpning. Koppla
vakten till en kaftig siren. Allt utfört för 12 volt. Skydda
vakten för skvalp eller koppla in den samtidigt med att
påfyllningakranen öppnas.

Pooldoktorn

  • Gäst
Pooldoktorn
Re:Hur gör jag en automatisk nivåreglering för min pool?
« Svar #4 skrivet: november 14, 2005, 20:36:56:56 »
En nivåvakt typ Clas Olsson är inte att rekomendera. I och med att man har en hel del "skvalp" när man badar så kommer den att slå till och från hela tiden. Det är bättre att sätta dit en induktiv givare i tex bräddavloppet, koppla den till ett relä med tidsfördröjning som i sin tur är kopplad till en magnetventil. Tänk på att om man har automatisk påfyllning så bör man ha ett överbräddningsskydd ifall    elektroniken skulle hänga sig.
Kolla: www.pahlen.com dom har färdiga sateser

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan