Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolplanering - råd om markarbeten  (läst 4916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hemirg

SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2019, 11:46:35:35 »
Nej, ge inte upp redan. Om du slänger upp en förfrågan om markentreprenörer där du bor här i tråden så kanske du kan få något tips. Tror inte man får rekommendera företag här på forumet för att det inte ska förekomma smygreklam. Men man kan ju skicka privata meddelanden genom forumet. Dock får du sålla lite bland tips och omdömen. Exempelvis hos Eniro kan företagen betala för att få bort dåliga omdömen. Om man är med i en facebookgrupp med lokal anknytning kan man slänga ut en förfrågan där och då ser man vem som tipsar och ibland vilken koppling personen har till företaget om sådan finns.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Poolgiganten

Utloggad sauk1

SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #11 skrivet: oktober 16, 2019, 14:57:13:13 »
Nu har jag säkert ringt 20 företag och fått offert från max 10 varav några inte ens tittat utan höftat.

Tre ger priser runt 100 tkr ink moms, vilket kanske är skäligt i Stockholm, trots tipp 10 min bort.

Nu till en uppföljande fråga. Bästa platsen för pool, som jag visat dem för offertarbetet, är precis längsmed huset, typ 60-75 cm från fasaden ska de börja gräva. Ingen har sagt något men är det korkat att planera så nära, med risk för sättningar eller annat i huset? Kan det rasa och skapa problem? Antagligen har vi först lite jord och lera, men sen mest sprängsten och i värsta fall ev berg längst ner. Och måste poolen byggas upp omgående för att minska riskerna?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #12 skrivet: oktober 16, 2019, 15:53:36:36 »
Är det källare, sula eller torpargrund?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sauk1

SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #13 skrivet: oktober 16, 2019, 18:28:48:48 »
Det är gjuten platta på mark, eller vad man säger. Träkåk från 2010.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #14 skrivet: oktober 17, 2019, 09:11:37:37 »
Hmm, nog skulle jag fundera både en och två gånger innan jag grävde att 170 cm? djupt hål 70 cm från en platta på mark.
Känns som att risken att det skall rasa ut massor från under plattan är stor, eller?

Vi har en bekant som har sin pool bara ca 50 cm från (källar)vägg, och det är väldigt besvärligt att knäppa fast pooltäckningen med så snålt avstånd till vägg.
Har man någon annan typ av pooltäckning som helt kan manövreras från den andra sidan så är väl just det problemet litet.

Vi har ju uppbyggd altan runt vår pool, ca 80 cm ovan gräsmattan, och vi har 1 meter trall runt om som minst, jag upplever att det behövs, skulle absolut inte vilja ha mindre än så.
Å andra sidan hänger ju mycket på det totala utrymmet, det är självklart viktigt att få en rejäl yta att vistas på där solen kommer åt, så måste du kompromissa med det om du flyttar ut poolen kan jag förstå att du vill ha den nära huset.
Svårt att ge handfasta råd i frågor som dessa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #15 skrivet: oktober 17, 2019, 09:41:31:31 »
Lite orolig skulle jag nog också vara... Grävde ett drygt meter djupt hål för hand nära vårt hus. Det har också platta på mark. Under så är det uppfyllt med ca en meter makadam. Makadam har en fantasist förmåga att bara rasa ned, man kan omöjligen gräva i närheten av vertikalt. Jag fick bygga upp lite stöd successivt för att det inte skulle bli ett hål in under plattan. Men hur det ser ut hos dig vet jag ju inte. Kanske har du inte så mycket kross/makadam under/runt din platta. Kolla runt med dina firmor som lämnat anbud hur dom ser på saken.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Poolplanering - råd om markarbeten
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2019, 19:28:50:50 »
Har fått fakturan på mitt markarbete nu. Var precis som du frustrerad över ointresse och fantasisummor från offererande företag. Ett företag var och tittade och vi kom överens om att han skulle ge offert på grävning och bortforsling samt dränering och grus. Jag fick en offert på 9500:-. Det lät ju väl billigt och jag frågade om det verkligen var på det vi kommit överens om. Nej det var bara på grävningen (billigt även det kan jag tycka) På det andra var det ”lokala taxor” så det gick inte att offerera. Jag krävde att ändå få en offert utifrån förutsättningar som jag hade tagit fram - då landade den på 107 000:-!
En annan firma gav en komplett offert direkt, den landade på 112000:- för samma jobb. En av posterna var grus för 30 000:-!! Till slut fick jag tag på en bekants bekant, vi gjorde inte upp något exakt pris i förväg, men jag visste förstås timkostnad för maskinerna och så. Det landade på 64 000:- inkl. bortforsling av minst 100 m2 massor, grävning förstås, dränering inkl rör och pumpbrunn, geoduk och makadam. Tilläggas bör att de gjorde det riktigt bra! Grusbädden var helt i våg, så när jag byggde form för plattan, kunde jag bara lägga ut reglarna och de låg perfekt!
Jsg gjorde sedan plattan själv - byggde form, isolerade, armerade och gjöt med hjälp av pumpbil. Har aldrig gjort det tidigare, men det blev riktigt bra! Kostnad för plattan - betong, armeringsnät, isolering och formvirke samt hyra av sloda och laser gick på strax under 30 000:-
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan