Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt tryck  (läst 3967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Högt tryck
« skrivet: september 18, 2016, 09:44:48:48 »
Har ett system med ca 7m 38mm slang,  sandfilter, 250W pump och två tvära 90 graders böjar. Trycket är på 1.4 bar renspolat. Maxtryck enligt manualerna är 1.5 bar. Känns inte så bra. Vad kan detta bero på? När jag kopplar till solfångaren får jag exakt 1.5 bar. Gissar dock att när jag nästa säsong flyttar upp solfångaren på taket så kommer trycket att öka ytterligare. Mätarnålen går ner till noll när pumpen stängs av.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Högt tryck
« Svar #1 skrivet: september 18, 2016, 14:07:55:55 »
Lite mer info:
Med backwash får jag ca 1.2bar.
Med waste får jag ca 1.1 bar.

Kan det sitta något i (sug)slangen från poolen tro?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Högt tryck
« Svar #2 skrivet: september 18, 2016, 21:59:50:50 »
Stryper du flödet innan manometern (troligen sandfiltret) så sjunker trycket. Stryper du efter manometern (inne i sandfiltret eller efter detta) så ökar trycket.
Jag tror alltså inte att du har skräp i sugslangen som ger dig problem.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad butthead

SV: Högt tryck
« Svar #3 skrivet: september 19, 2016, 08:27:00:00 »
Äsch...kom precis på vad som var felet. Återförsäljaren sålde ett sandfilter med PSI+kPa mätskalor, fast en manual där värdena är angivna i bar. Och jag antog i min dumhet att det var ett förhållande 1:10 mot en skala jag trodde var kPa, fast det var PSI skalan jag läste av.

Så mitt wastetryck är 0.75bar  och systemtryck 0.9bar. Max tillåtet tryck är 1.5bar. Helt OK värden alltså.
Då har jag marginal till maxtryck när jag ska montera solfångaren på taket. Någon som vet hur mycket man kan anta att trycket ökar om man lyfter upp slangarna till solfångaren 4m?



5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Högt tryck
« Svar #4 skrivet: september 19, 2016, 09:14:10:10 »
Tur det inte var värre fel än en tankemiss gällande enheter. Blir billigast så. :)

Fyra meter hög vattenpelare ger ca 0,4 bars tryck. Lite förlust i slangar. Men vad jag funderar på (och inte har någon erfarenhet av) är vad som händer med vattenpelaren från solfångarna ner i poolen. Om det är tillräckligt klen slang så vattenpelaren inte brister, samt att slangen mynnar ut under poolens vattenyta, så borde detta ge en häverteffekt som minskar mottrycket. Hur mycket det minskar har jag ingen aning om. Förhoppningsvis kan mer erfarna solfångarinstallatörer bringa klarhet i frågan.

Glöm inte att berätta här hur det går!
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Högt tryck
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2016, 08:11:27:27 »
Hej alla poolare.
Slangen från solfångaren mynnar alltid ut under vattenytan i poolen. Vattenpelaren kan inte brista, inte ens då pumpen står stilla. För att den ska göra det fordras att det kommer in luft. Varifrån skulle den komma då slangen mynnar under vattenytan? Det enda ytterligare  vattenmotstånd kommer ifrån den extra längden slang du monterar, ca 8 meter plus själva solfångaren. Det extra trycket kan säkert försummas. Däremot bildas ett undertryck på ca 0.4 bar i solfångaren då pumpen står stilla och vattnet hänger i slangarna. Du måste se till att systemet klarar detta.
Lycka till/Lars
« Senast ändrad: oktober 17, 2016, 08:48:42:42 av Lars T »

Utloggad butthead

SV: Högt tryck
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2016, 12:50:06:06 »
Intressant! Hur menar du att "man måste se till att systemet klarar detta"? Kan något ta skada? Vi hade i en annan tråd här diskussionen om "bristande vattenpelare" där vi jämförde ett sugrör som håller uppe vatten när man hållet emot med fingret upptill. Detta testade jag med att hålla för handen på en 1m 38mm slang och det vattnet rann ut.

Tanken "Stridis2" hade var att returen mot poolen kanske ger "sugeffekt" och hjälper pumpen överkomma en del av tryckförlusten att skicka upp vattnet 4m. Men det verkar alltså inte fungera eftersom vattenpelaren "brast" i mitt experiment med handen slangen. Men det kanske blir annorlunda när solfångaren är inkopplad?

Edit: nu när jag läser ditt inlägg igen förstår jag att mitt experiment inte funkade eftersom jag lät det rinna ut i luften. Så i poolen sen så kommer inte tryckhöjden göra alltför stor påverkan på pumptrycket om jag förstår dig rätt. Men tacksam om du kan berätta det där med att "systemet måste klara detta".
« Senast ändrad: oktober 17, 2016, 15:32:31:31 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag