Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!  (läst 4781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« skrivet: april 05, 2017, 20:00:00:00 »
Hejsan,

Vi är nyblivna husägare med betonggjuten pool om 12*5 meter.
Poolen har kakel i botten och är målad på väggarna med Alcro Poolfärg (finns ej mer).

Tyvärr råkade vi skada väggen så att färgen skavdes av på 4-5 ställen.
Relativt små hål om 2-3 cm i diameter. (bild bifogad)

Vi skulle väldigt gärna vilja veta om vad vi bör göra (och inte göra).
Så lite specifika frågor.

  • Måste man göra något och vad kan hända om man inte åtgärdar det?
  • Finns det något man kan göra för att det ska hålla provisoriskt en badsäsong (nått spackel?!)
  • Vad borde man göra för att hålla länge?
  • Är det någon som kan rekomendera firma/person för att fixa (skicka pm kanske om det är emot reglerna att posta firma/person

Har ställt lite frågor till pool-service och pool-leverantörsföretag men utan framgång.
Enda svaret jag fått är att det inte lär löna sig att sätta liner då Lampa, bräddavlopp och inlopp måste bilas om.

Tack på förhand

/Björn


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #1 skrivet: april 05, 2017, 20:05:01:01 »
Det borde vara rätt enkelt att fixa till det där själv. Här verkar du kunna köpa färg:

http://www.fargprodukter.se/industrifarg/poolfarg/
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 62ragtop

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #2 skrivet: april 06, 2017, 09:41:46:46 »
Tror nog du har större framgång med att prata med din lokala färghandlare (se länk från MathiasS) än att prata med diverse "pool-företag"...

Sen är det "bara" att följa de sedvanliga råden när man skall måla, måla om, bättringsmåla. Länken från MathiasS beskriver ganska väl vad ni bör göra med underlaget innan ni stryker ny färg.

Och pratar du med din lokala färghandlare, så kan de säkerligen tipsa om lokala målarfirmor som kanske kan ge ett utlåtande (om du nu inte känner dig manad/hugad att göra det själv).

mvh

Utloggad bjurte

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #3 skrivet: april 06, 2017, 10:14:16:16 »
Topp, tack.

Jag har pratat med lokala färghandlare, dom säger typ "vi har inte en aning, vi hade poolfärg förr i tiden men inte längre".

Samt en del "man kanske kan spackla eller nått", men vet inte med vad i och med klor.

Länken jag fick är nog den enda färghandlare jag sett som faktiskt håller en poolfärg, har pratat med dom och dom rekomenderar blästra hela poolen och måla om, vilket vi kommer att göra, men helst inte denna säsong.

Ville mest höra om det fanns just andra alternativ för att laga provisoriskt, samt vad som händer om man inte lagar det en säsong.

Mvh
Björn

Utloggad MathiasS

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #4 skrivet: april 06, 2017, 11:02:02:02 »
Det enda som händer är väl att bakomliggande vägg blir lite fuktigare och kanske tillochmed riskerar det att läcka lite. Ser inte det som något stort problem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad bjurte

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #5 skrivet: april 06, 2017, 11:08:44:44 »
Det enda som händer är väl att bakomliggande vägg blir lite fuktigare och kanske tillochmed riskerar det att läcka lite. Ser inte det som något stort problem.

Det låter ju strålande, då gäller det att jag håller lite koll på om vattennivån sjunker då gissar jag.
Sen får jag hitta ett bra tillfälle att måla om allt.

/Björn

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #6 skrivet: april 06, 2017, 15:36:01:01 »
Om du har en helgjuten pool så har färgskiktet normalt ingen annan funktion än kosmetiskt, dvs. det betongstomen i sig som är tät/håller poolen tät. Men du kan ju alltid dubbelkolla så att det inte låg ett tätskikt under färgen, dessa brukar vara i form av ett påstruket membran antingen gummiliknande eller en cementmassa med ett nät i. Kanske 1-3mm tjockt. Detta är dock inte troligt då dessa vanligtvis kläs med klinker eller dylikt just för att man inte skall kunna ta hål på det....

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #7 skrivet: april 07, 2017, 09:20:16:16 »
....men "poolfärgen" det pratas om här är ju en epoxi-färg. Jag gissar att avsikten är att den ska vara tät?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #8 skrivet: april 07, 2017, 11:16:04:04 »
Det ser ju ut som att det där området redan är ommålat? Dessutom ser det ut som färgen släpper lätt pga att det är fukt under eller liknande. Kan det stämma?

Utloggad Dimitris76

SV: Betongpool med målad vägg med skada på färg, hjälp!
« Svar #9 skrivet: april 07, 2017, 13:31:32:32 »
Låta inte vatten nå betongblottan! Det kommer att mattas med vatten och mineralerna skall svetas ut.

Epoxyfärgen är i väldigt dåligt skick i din pool så egentligen börde du måla om det hela.
Jag har själv renoverad min pool förra året med Epomak-EK epoxyplåster, Durofloor-BI som grundfärg/impregenering och två skikt Epoxycoat-S på toppen med utmärkt bra resultat.
Bassängen ser som ny ut!

Läs mer här:
https://www.isomat.eu/solution/waterproofing-of-pools-and-painting-with-epoxy-coating-en/

Och btw - din lokal färghandlare har ingen koll på poolfärg.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan