VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rätt mängd Salt till poolen?  (läst 3657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2022, 22:21:27:27 »
CYA är oftast ett måste i en helt öppen pool. Inget konstigt med detta. Har man automatik så löser denna oftast solens nedbrytning av det fria kloret.

Klorinator inget problem om den har en automatik. I Spanien har man slutat med CYA då klorinator används. Man monterar en klorinator med dubbel effekt för att klara solens nedbrytning av det fria kloret.

Vidare flytande natriumhypoklorit kommer förbrukas mycket fort om poolen är helt öppen.

Men tillbaka till CYA.

För att få bort bundet klor krävs att kvoten fritt klor och Bundet klor är 8-10 (Kallas för brytpunktsklorering). Där ligger chock enligt våra råd.

Ex. bundet klor 1ppm kräver att fritt klornivån höjs till 8-10ppm för att försvinna.
Har du 37ppm CYA är din nollnivå för fritt klor 2,8ppm. Betyder om du har 1ppm bundet klor att du bör tillsätta 10.8-12,8ppm fritt klor för att detta ska försvinna.

Alltså måste man chocka mer än vad beräkningar/råd ger.
Klor som är bundet sitter hårdare än klor på CYA. Alltså måste alla CYA-molekyler fyllas med tre fria klor innan bundet klor kan frigöras.

Sen står man där med stabiliserande klor som håller mycket länge. Alltså mycket hög klorhalt.

Troligen kommer du slippa detta med chock nu när du har klorinator. Anledningen är att kvoten fritt klor är mycket högre än bundet klor vid klorinatorn.
Roger

Poolgiganten

Utloggad quackpack

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2022, 22:48:55:55 »
Hej,

Håller med om att ditt uppmätta klor och pH verkar korrekt. Du kan strunta i total alkalinitet så länge.

37ppm CYA är inte katastrof om mängden fritt klor anpassas efter dessa 37ppm. Positivt är att du har noll bundet klor.

Du behöver inte byta vatten om du anpassar din klornivå till 37ppm CYA.
Finns två metoder;

1.   Riskvatten är om kvoten CYA/FC=20. Du ligger över 20.
2.   7,5%-metoden. CYA*0,075 =37*0,075=2,8. Vilket betyder att din nollnivå för fritt klor ligger på 2,8ppm. Vilket betyder att ditt minimum av uppmätt klor bör minst ligga på 3,3ppm. Eller max 5,8ppm. Detta motsvarar 0,5-3ppm FC.

Du har skaffat en klorinator som inte fyller på med mer CYA. Ligger du på ett uppmätt FC mellan 3,3 och 5,8ppm är det bra. Låter mycket. Men riktlinjer och råd tar inte hänsyn till klors effektivitet med CYA. Det gör 1-2.

Dina tidigare puckar? (sänker pH och alkalinitet). Din klorinator kommer att höja pH och total alkalinitet.

Ofta är det så att när värdena inte följer råd så byter man vatten. Den vanligaste lösningen för vattenproblem.

Med vänlig hälsning
Roger

Wow, först stort tack för ditt svar Roger! Blir alltid lycklig när jag ser någon gå in i detalj! Uppskattas!

Jag kanske är dum här nu så ursäkta min okunskap men jag trodde jag hade rätt bra koll på PH/Klor men finns nivåer bortanför mitt kunnande helt klart.

Men menar du att jag kan köra på så som allt är nu eller måste jag justera saltklorinatorn så att den producerar mer klor?
Om så är fallet är det någon som kan hjälpa mig guida rätt så inte allt blir helt galet.. känner mig sjukt osäker just nu.

Känner mig lite lost och vill bara säkerställa jag inte gör något fel nu och måste fixa eller kommer få problem när jag startar igång systemet.

mvh Peter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #12 skrivet: maj 27, 2022, 23:03:56:56 »
Wow, först stort tack för ditt svar Roger! Blir alltid lycklig när jag ser någon gå in i detalj! Uppskattas!

Jag kanske är dum här nu så ursäkta min okunskap men jag trodde jag hade rätt bra koll på PH/Klor men finns nivåer bortanför mitt kunnande helt klart.

Men menar du att jag kan köra på så som allt är nu eller måste jag justera saltklorinatorn så att den producerar mer klor?
Om så är fallet är det någon som kan hjälpa mig guida rätt så inte allt blir helt galet.. känner mig sjukt osäker just nu.

Känner mig lite lost och vill bara säkerställa jag inte gör något fel nu och måste fixa eller kommer få problem när jag startar igång systemet.

mvh Peter
Hej Peter,

Känn dig inte dum. Jag som kemist gjorde det när jag följde råd och riktlinjer. Mitt vatten blev katastrof. Det tog två år att komma tillrätta med bakterierna i mitt vatten.

Mitt råd är att du kör på med din klorinator som du tänkt. Ligg högre än råden på fritt klor mätningar så får du inga problem. Till hösten tömmer du en del vatten och din CYA minskar. Vilket betyder att du inte behöver tokbyta ditt vatten just nu.

Problemet är att mina råd inte följer riktlinjerna i detta land. Har hållit på länge nu på detta forum. Råden angående CYA och fritt klor börjar närma sig en verklighet i råden nu.

Håll dig till det jag skrev så blir det bra. Byt lite av vattnet varje höst och mät CYA.
När den minskar kan du minska din klornivå.
Roger




Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2022, 23:19:29:29 »
Alltså din klorinator bör producera mer klor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #14 skrivet: maj 27, 2022, 23:31:25:25 »
Nu har du mer kunskap än många leverantörer.
Så känn dig inte dum. Absolut inte.
Jag skulle kunna skriva om råd och riktlinjer och åtgärder från olika leverantörer.
Vidare nämna företag. Gör inte det. Trots att mycket är fel enligt mig. Bättre att skriva på ett forum och branschen tar till sig? Sakta men säkert ändras råd och riktlinjer hoppas jag.

Tyvärr har branschen inte huggit än på mina inlägg.
Roger

Utloggad quackpack

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2022, 21:11:56:56 »
Har idag startat igång allt och i början tyckte jag allt såg mycket bra ut! Startade igång idag vid 10tiden.

Ph låg på 7.1 och steg sedan upp snabbt till 7.2 och ligger där nu så allt bra där.

Dock kloret är galet lågt nu.. Fritt klor ligger på 0.20 PPM??

Jag hade vid kl 10 idag fritt klor som låg på 1.79.
Hur kan det tappa så mycket och varför verkar det inte öka, utan snarare minska?

Bakgrund, jag har kört med klorpuck tidigare och haft poolen på lite då och då för att cirkulera vattnet. Jag fyllde på igår med salt och tog då bort den klorpuck som låg i då. Systemet fick gå 24h för att pumpa runt allt och nu har jag då alltså 0.20 PPM klor.

Vad tusan kan vara galet? :(
« Senast ändrad: maj 30, 2022, 09:10:31:31 av quackpack »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #16 skrivet: maj 30, 2022, 20:31:33:33 »
Har idag startat igång allt och i början tyckte jag allt såg mycket bra ut! Startade igång idag vid 10tiden.

Ph låg på 7.1 och steg sedan upp snabbt till 7.2 och ligger där nu så allt bra där.

Dock kloret är galet lågt nu.. Fritt klor ligger på 0.20 PPM??

Jag hade vid kl 10 idag fritt klor som låg på 1.79.
Hur kan det tappa så mycket och varför verkar det inte öka, utan snarare minska?

Bakgrund, jag har kört med klorpuck tidigare och haft poolen på lite då och då för att cirkulera vattnet. Jag fyllde på igår med salt och tog då bort den klorpuck som låg i då. Systemet fick gå 24h för att pumpa runt allt och nu har jag då alltså 0.20 PPM klor.

Vad tusan kan vara galet? :(
Bra är att klorinatorn jobbar. Producerar fritt klor. pH ökar då.

Hur mäter du klor?
Redox
pH-sensor
Manuellt.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #17 skrivet: maj 30, 2022, 20:34:38:38 »
Mäter du redox så kommer Plums bild in här.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12621.0
CYA påverkar redox.



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #18 skrivet: maj 30, 2022, 21:24:42:42 »
Kurvan visar;
Om du ligger i storleksordningen av manuell mätning av klor på 1,5 fritt klor.
Vidare närmare CYA på 40ppm så kommer den stora linjen med ORP-mätning visa närmare 0,2ppm fritt klor (FC).

Detta är närmare sanningen om klors verkan då CYA används i ett bad som desinfektion.





Utloggad quackpack

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #19 skrivet: maj 31, 2022, 12:49:21:21 »
Bra är att klorinatorn jobbar. Producerar fritt klor. pH ökar då.

Hur mäter du klor?
Redox
pH-sensor
Manuellt.

Hej Roger!

Redox mäter jag via saltklorinatorn (700mV just nu)
ph-Sensor via saltklorinator + PoolLab mätare (7.3pH just nu)
Klor mäter jag också via PoolLab mätaren ink övriga värden.

Men då jag har uppmätt CYA på 35ppm nu så borde den nivån vara ok (späds ju ut över tid tänker jag med nytt vatten)

Fritt klor ligger på 0.19ppm
Totalt Klor: 1.41ppm

Så om jag räknar enligt 7,5% metoden: 7,5% * CYA(35) = 2.625ppm
Jag måste då över 2.625 som är min nya noll-nivå för Fritt Klor, och detta kan jag göra genom att producera mer klor? (Eller missar jag något här..?)

Vad jag inte riktigt hänger med på är vad jag behöver justera för att få allt rätt, men tänker jag rätt om Redox nivån bör höjas för att "tvinga" produktionen av mer klor och på så sätt öka mitt fria klor?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan