VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skenade elpriser!  (läst 6367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Skenade elpriser!
« Svar #10 skrivet: januari 21, 2022, 21:43:21:21 »
Erik, ni har imponerande låg energiförbrukning med tanke på tre hus. Bundet elpris blir en vinnare den här vintern. Tidigare har rörligt lönat sig.

Rickard, braskamin var populärt på 70-talet. De jag har sett var inte några fulländade konstruktioner. Hanteringen av ved var inte kul då och är inte kul idag. Din far hade insikt. Moderna kaminer är bättre, bl a gällande verkningsgrad men många av problemen kvarstår.

Jag har bekanta som avverkar och processar ved från egen skog för eget bruk och försäljning. Jag har bekanta som köper stockar och processar för eget bruk.Jag har bekanta som köper färdig ved i 1,5 m³ säckar. Samtliga varianter har sina för och nackdelar.

Jag hade föredragit att våra inkompetenta politiker inte hade förstört elsystemet. Kärnkraft och vattenkraft kostade under flera decennier 10-20 öre/kWh före alla skatter. För december betalade vi 3,47 kr/kWh. Både ved och olja är mycket billigare idag. Hur kunde det gå så fel? Jag tror att jag vet men ingen vill veta.

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Skenade elpriser!
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2022, 10:34:54:54 »
Förstärkningar av stamnätet handlar inte bara om elpris. Förstärkningar är helt nödvändiga för att man skall klara stabiliteten i nätet, nu när man tagit bort en stor del planerbar kraft i södra Sverige och endast byggt ut vindkraft i stället. Risken för en nätkollaps har ökat mycket väsentligt och gör man inget så kommer sådana att förfölja oss. Man kan inte förbättra stabiliteten i nätet genom att bygga mera vindkraft, det blir bara värre av det. Norra Sverige har rejält med vattenkraft som ur stabilitets' och reglersynpunkt är den bästa sortens kraft som finns - pålitlig och lätt att reglera. En utbyggnad av vattenkraften vore en väg att gå men i stället så planerar man ju att miljöpröva alla befintliga vattenkraftverk och troligtvis lägga ned ett antal av dem, precis tvärt emot mot vad som skulle behövas.

Elpriser på ca 6 kr som vi haft vissa tider klarar varken hushåll eller industri av mera långsiktigt.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2022, 13:25:53:53 »
Jag föredrar ju stabil låg elkostnad, men en stor del nu är ju överföringsavgifter och energiskatter, så man blir nog tvingad att skaffa alternativ energikälla framåt. Vad gäller braskamin har vi haft det i sommarstugan vi skaffade 1997, ungarna var då 1 och 3 år gamla. Iofs var det öppen spis från början, och det är ju helt värdelöst, drar ju ut mer värme än den ger. Men vi satte i en "Energikassetten" på en gång, och den har värmt bra sedan dess. Stugan är bara 45 kvm, dåligt isolerad. Men vi har varit där mycket på vintrarna sedan dess.

Sedan byggde vi hus i Tumba 2001, och där har vi en Contura Carl-Gustaf med Handöl insats. Den har också eldats mycket i.

Lokrume skaffade vi för ett par år sedan och har väl lösa planer på att flytta dit. Barn och barnbarn gör dock att planerna inte är så klara. Men även där finns en braskamin. Men nu är det barnbarnen man får se upp med. Men ungarna har aldrig haft problem med att förstå att varmt är farligt, och hittills har det äldre barnbarnet (som fyller två i mars) fattat, det andra är inte så rörligt än, han blev två veckor idag.

Vi har dels fällt en del på landet, sedan har vi fått rätt mycket ved. Och som sagt, ligger man i så sparar man en hel del. Men om det blir som vi tänkt så ska vi bygga en modern kåk i Lokrume, och i så fall vill jag ha ackumulatortankar där för både sol och ved, även vattentankar som samlar regnvatten vill jag ha till bevattning och fylla en pool.

Solceller med UPS skulle väl inte heller vara dumt med tanke på hur elförsörjningen missköts.

Men jag är definitivt för kamin. Dessa träd tog vi ner i början på hösten, de stod rätt nära huset och vi vill utöka tomten lite. Mycket åker utanför, fastigheten är 15000 kvm. Så vi har ved ett tag framåt

Och en bild jag tycker är lite lustig, såg den när jag letade bilden på träden. Gav upp lite senare, det var tungt att klippa så där, körde med trimmer det värsta och gick efter med klipparen sen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #13 skrivet: januari 22, 2022, 13:33:09:09 »
Glömde efterbilden. Finns några granar till att ta men vi har inte hunnit processa de vi tagit ner nu, så det ska göras först innan vi tar ner fler.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skenade elpriser!
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2022, 18:47:52:52 »
Hej,

Det är väl bara att gilla läget angående elpriser? Alla har gjort ett val?

Trodde jag gjorde ett dåligt val förra våren när jag låste dessa? Nu är jag glad med mina 43 öre till 2024.

Köpte en cykel som jag inte visar i bild. Min bil går på diesel som har tokhögt pris nu. Så det blir mycket cykel i närtid.

Vidare har jag köpt åror till min motorbåt. Tyvärr går det då mycket långsamt. Jag kan då inte ens ro om det blåser lite.

Kanske pool, spa och båt är lyx?

Tror ingen lyssnar på oss?

Roger












Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #15 skrivet: januari 24, 2022, 08:01:03:03 »
Förstärkningar av stamnätet handlar inte bara om elpris. Förstärkningar är helt nödvändiga för att man skall klara stabiliteten i nätet, nu när man tagit bort en stor del planerbar kraft i södra Sverige och endast byggt ut vindkraft i stället. Risken för en nätkollaps har ökat mycket väsentligt och gör man inget så kommer sådana att förfölja oss. Man kan inte förbättra stabiliteten i nätet genom att bygga mera vindkraft, det blir bara värre av det. Norra Sverige har rejält med vattenkraft som ur stabilitets' och reglersynpunkt är den bästa sortens kraft som finns - pålitlig och lätt att reglera. En utbyggnad av vattenkraften vore en väg att gå men i stället så planerar man ju att miljöpröva alla befintliga vattenkraftverk och troligtvis lägga ned ett antal av dem, precis tvärt emot mot vad som skulle behövas.

Elpriser på ca 6 kr som vi haft vissa tider klarar varken hushåll eller industri av mera långsiktigt.

Men det hjälper ju föga att förstärka elnätet om vi här i norr redan om några år förbrukar allt vi producerar - då förloras ju även den stabiliteten som idag finns.
Nu vet jag inte exakt hur det där fungerar med roterande massa och huruvida vår vattenkraft kan göra nytta även om vi inte skickar el söderut, men rent logiskt så borde den stabiliserande effekten av vår vattenkraft på stamnätet minska ju mindre vi skickar söderut.
Det torde vara rätt självklart för varje tänkande individ att det behövs mer baskraft i Sverige och många andra länder de kommande decennierna - och idag finns väl i princip två möjligheter - gasturbiner eller kärnkraft.
Men då krävs det långsiktiga breda politiska överenskommelser som ser till att spelplanen är rättvis för de olika energislag som inte bidrar med CO2-utsläpp.
Rysk gas borde vi göra oss av med helt inom EU - inte bygga ut!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #16 skrivet: januari 24, 2022, 08:34:55:55 »
När det gäller vedeldning, solenergi och andra alternativ som kan hålla nere de löpande kostnaderna så lutar nog det mesta åt Solceller för oss, vi borde rymma solceller på vårt tak som skulle kunna ge runt 10 000 kWh/år.
Braskamin i vårt hus skulle fungera dåligt, stora ytor skulle inte värmas nämnvärt av kaminen.
Nu är ju dock problemet att allt som innefattar byggvaror (Vi behöver byta tak samtidigt som vi installerar solceller) kostar dubbelt så mycket som det borde, så det måste få vänta tills priset på plåt och annat kommer ned igen.
Med tanke på jordvärmepumpen så kan vi inte göra så mycket vad gäller värmen heller, Hus, bilar som sitter i motorvärmare x antal timmar/dygn under vintern, pool, SPA, avfuktare i krypgrunden är allt som gör att vi över året förbrukar ca 30 000 kWh.
Det är smällar man får ta.

Störst nytta för energipriserna och energiskatterna kan man nog göra på valdagen, men det förutsätter kanske att man inte är väldigt bekymrad över klimatförändringarna - alternativt tror att det vi gör i Sverige alls påverkar utvecklingen till det bättre. Eller en kombination av de två.
För egen del ser jag i princip bara positiva förändringar vad gäller klimatet.
Inte lika kalla vintrar, men ändå lika mycket snö som tidigare - även om den kanske kommer lite senare.
Högre CO2 ger bättre tillväxt (Fotosyntes) och gör i sin tur att vi kan föda fler människor utan att ta ännu större arealer i anspråk för industriellt jordbruk som utarmar jorden.
Att bygga solceller och vindkraftverk som skall ersätta allt fossilt kräver enorma mängder insatsvaror, stora ingrepp i naturen med alla gruvor, CO2-utsläpp från maskiner vid brytning, från fartyg som går på högsvavlig tjockolja vid transporter och fabriker som spyr ut CO2 i tillverkningsprocessen. Dessutom är både solceller och vindkraftverk oerhört svåra att återvinna.
Krona för krona tror jag dessutom att det är billigare att anpassa sig till ett varmare klimat än att försöka vända utvecklingen.
På sikt är vi på väg in i en ny istid, kanske kan en högre CO2-halt göra att vi kan skjuta på den en tid?
Vi skall självklart göra sånt som är vettigt för att minska på CO2-utsläppen, men att bota en sjuka med en annan är inte en lösning som jag ser det.
Kärnkraft för det ökande förbrukningen, elbilar som ersätter fossilbilar gör att de biodrivmedel vi kan få fram räcker till de tunga transporterna och flyget.
Jag har köpt aktier i Neste Oyi som gör HVO och utvecklar bioflygbränsle tillsammans med ett företag i USA - det bara måste vara en väg att lösa utsläppen på vägarna och i Luften det närmaste årtiondet. Huruvida de blir en stor aktör eller ej är så klart osäkert, aktien har gått ned med 12% sedan jag köpte dem för kanske 6 månader sedan...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #17 skrivet: januari 24, 2022, 09:26:17:17 »
För egen del tror jag att en mix av sol->värme direkt (typ tuber) och sol->el med ackumulator så man kan spara el till sig själv blir vinnande i framtiden om priserna fortsätter att vara så här höga.

Att gasen ska fasas ut kan jag hålla med om, och baskraft behövs i form av vattenkraft och kärnkraft. Jag tror att man kommer att lösa restprodukterna i framtiden genom att ha annan typ av reaktor så det blir rester som inte har så lång halveringstid.

Och att dela upp Sverige i zoner är märkligt.

Du har nog rätt i att alla stora industrier kommer att förbruka allt ni har däruppe i framtiden, att förstärka överföringen kommer inte vara nödvändigt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skenade elpriser!
« Svar #18 skrivet: januari 24, 2022, 10:11:16:16 »
Problemet med solceller är väl vad som händer om/när de byggt ut vindkraften ännu mer, då kommer vi att ha oerhörda överskott på el sommartid, och risken finns att man inte har egen förbrukning som kan nyttja ens en liten del av vad man producerar, och ingen vill betala nåt för ens solcells-el p.g.a. alla överskott.
Att lagra i batterier förslår inte så långt heller om man har en 10 kW anläggning.
Och det är ju oavsett bara ett dygnslager.
Kanske blir gas ändå så småningom...

Fast det är klart, det skulle ju gå göra en liten modifiering av värmeanläggningen så man kan sätta in en vedpanna och värma med, men då återstår problemet att av vår förbrukning så står värmen till huset och poolen för bara ca 8000 kWh/år - det blir inga jättepengar man kan spara ens om man fick veden gratis.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skenade elpriser!
« Svar #19 skrivet: januari 24, 2022, 11:54:28:28 »
Enligt någon typ av normfördelning verkar 2/3 av en villaförbrukning vara uppvärmning och varmvatten. Tror du har koll, du utvecklar ju lådor för att mäta så gissar att du har stenkoll på vad som förbrukar vad hos dig. Själv har jag mätare till poolen, men inte till garaget. I garaget har jag elektrisk golvvärme, termostaten står på 15 grader så sommartid ska den inte dra något. Kåken är på 185 kvm i två plan.

Men som sagt, vill ju bygga ny kåk och flytta till Lokrume, där vill jag ha ackumulatortankar för uppvärmning och varmvatten, då har man möjligheter till vedeldning, energi från solen antingen via värmepatron (solceller->el) eller tuber som värmer vattnet direkt. Dessutom borde man kunna fixa in även bergvärme i det hela, eventuellt jordvärme då vi har nästan 10000 kvm åker att gräva ner den i.

Man kommer nog inte undan att skaffa elbil i framtiden även om det dröjer. Själv nöjer jag mig med gamla bilar, vi har tre st V70 varav två är 2003 och en 1997. Men när elbilen kommer så behöver man solceller, i alla fall om priserna som de har varit nu kommer tillbaka.

Såg att man får bidrag att installera ladduttag hemma, men bara om de är förberedda att ansluta till internet. Inte helt säker att jag tolkade infon jag såg rätt, den som vet kan få rätta till vad jag skivit fel. Antar att skattepengarna ska in hur man än gör, idag går de på bränslet, i framtiden måste elen beskattas som man laddar bilen med. Var ska de annars få in så stora summor med skatt? Är för att ha gemensamma saker som staten sköter om, som t.ex. vägar, telekommunikation, sjukvård, skola m.m. där det primära är landets invånare och inte göra vinst, men har insett att för många vill annorlunda och orkar inte engagera mig igen. Känns som tåget har gått med den svenska modellen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan