VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Snart dags!  (läst 5944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #10 skrivet: april 19, 2021, 14:13:39:39 »
Cirkulationspumpen är den klart mest energislukande tingesten i vår anläggning. Sedan kommer värmepumpen som god tvåa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #11 skrivet: april 19, 2021, 16:27:54:54 »
Tack Moana och Erik N. Det är alltså en avvägning hur länge man vågar vänta innan kostnaden för att chocka bort algerna blir högre än elkostnaden för cirkulationen.

Inget jag behöver fundera på själv ännu. Längtar efter rejäl värme så linern kan sättas upp!  8)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #12 skrivet: april 19, 2021, 22:27:42:42 »
Idag sken solen, och vattentempen steg till 17,5. Nu är ju min tempmätare en flytkropp, och iom att vattnet är stillastående vet jag inte hur det skiktar sig i temperatur. Så om allt vatten är så varmt har jag ingen aning om. Hur som helst är det nu på kvällen mellan 1-2 plusgrader i luften, alltså nära frysgrader. Nu ska det nog till en rejäl knäpp för att grejorna ska frysa sönder, men jag vill nog gärna ha lite varmare innan jag drar igång maskineriet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #13 skrivet: april 21, 2021, 08:27:50:50 »
Varför inte bara köra cirkpumpen dygnet runt tills du känner dig trygg med att låta den stå på nätterna, är det besvärligt att ställa om timern?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #14 skrivet: april 21, 2021, 09:22:24:24 »
Snål! >:D >:D >:D

Hur som helst, det är del av sanningen. Den andra delen är att jag vill inte köra igång grejorna och sedan åka bort, utan att kunna kolla eventuella läckor som kan vara i början. Just nu är jag på Gotland (åkte hit igår), vi har skaffat ett till ställe här för att ev flytta hit. En liten (med betoning på liten) gård där huvudhuset är byggt 1902, och alla byggnader behöver rätt mycket kärlek. Vill bygga en modern kåk att bo i, och en pool. Men fick reda på för ett par veckor sedan att det är strandskydd här  :P

Visar sig att diket för åkrarna runt omkring är det som orsakar strandskyddet. Men man kan förmodligen få dispens för att bygga, men det krånglar till det lite.

Tomten går från vägen till vänster, mellan diket och stora vägen ung. upp till där bilden slutar.



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #15 skrivet: april 21, 2021, 11:48:54:54 »
Det där känner jag igen! Kartan alltså, inte snålheten. ;) Har en polare som växte upp på en av gårdarna bakom ert hus. Flytt till Gotland kan varmt rekommenderas. Vi flyttade tillbaka för 3,5 år sedan och trivs toppen. Våra ungdomar är kanske inte lika förtjusta... Hoppas en pool kan bli en liten bonus!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #16 skrivet: april 22, 2021, 08:52:29:29 »
Vi la handpenning på ett hus i Spanien (Torrevieja) för ett par veckor sedan.
Skall man ändå ha en stuga kan man väl ha den där det är riktigt solsäkert tänker jag.
Huset är i alla fall 30% billigare än en stuga vid kusten här i Piteåtrakten - prisvärt är det i alla fall.  O0
Bara hoppas att man kan vaccinera sig innan det är dags för slutbetalning och nycklar i handen - annars får det bli via fullmakt och ombud.  :-\

Även jag är snål, köpte ju en klenare cirkpump, 0.75 HK, när den gamla, 1 HK,  gick sönder.
Nu måste jag köra den dygnet runt istället för att vattnet skall hålla sig fräscht.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #17 skrivet: april 22, 2021, 19:26:04:04 »
Hej Rickard,

Tror inte det handlar om cirkulationspumpens effekt. Snarare ditt klors desinfektionsförmåga.

Du har säkert mycket bra desinfektion på våren med ditt naturliga vattenutbyte. Din CYA kommer troligen öka under säsongen? Vilket medför att du måste tillföra mer klor som troligen ligger i skimmern? Därav att du måste köra cirkulationen mer.

Trodde du körde temposticks eller dagsklor från Folkpool vid jämna mellanrum.

Tror många missat poängen med ”klorbalans”=CYA. Man tillsätter en gång på våren. Sen har man den halten nästan hela säsongen.

Sen kan man tillsätta temposticks eller dagsklor (kalciumhypoklorit). Fyller samma funktion som veckopuckar. Fördelen är att CYA inte ökar och att kalcium tillsätts till poolen.

Det senare kan skydda linern mot att svälla.

Gjorde inte som dig Rickard. Det blev vid kusten och jag ska fiska strömming och sik. Har ett rökeri för detta. Vilket betyder att jag måste äta mer fisk

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #18 skrivet: april 23, 2021, 06:56:15:15 »
HAr inte hittat någon som säljer temposticks på nätet (fraktas ej).
Du får gärna länka till vilken produkt du tänker på när du skriver dagsklor.
Jag har aldrig hört talas om, eller sett not klor i Piteå utan CYA. (250 gr puckar)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #19 skrivet: april 23, 2021, 10:25:47:47 »
HAr inte hittat någon som säljer temposticks på nätet (fraktas ej).
Du får gärna länka till vilken produkt du tänker på när du skriver dagsklor.
Jag har aldrig hört talas om, eller sett not klor i Piteå utan CYA. (250 gr puckar)
Kör Saniklar tempostick, finns på Rubinpool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan