Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ni som har pooltak, badar ni längre?  (läst 5789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maria Lervik

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2020, 00:24:33:33 »
 Att har ni köpt era pooltak ? Länkat med en inspo bild om nån har nåt liknande 🙃

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #11 skrivet: juni 11, 2020, 07:15:29:29 »
Att har ni köpt era pooltak ? Länkat med en inspo bild om nån har nåt liknande 🙃

Hej!
Det är ett precis likadant tak som jag har men mitt är tillverkat av alucover.pl.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #12 skrivet: juni 11, 2020, 17:05:02:02 »
Hej,

Dessa pooltak med klarglas är mycket finare än kanalplasttak. Ändå valde jag ett kanalplasttak. Anledningen är att det isolerar bättre än klarglas.

Vattenångan som bildas under taket och poolytan håller kvar värmen. Ett högre tak innebär att det blir svårare att hålla värmen.

Bor i nedre norrland. Startar poolen i mitten av mars. Stänger ner den första veckan i december.

Alltså valde jag bort det estetiska mot längre badsäsong. Vidare tror jag vår maxhöjd på taket är ca. 80cm.

Roger


Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #13 skrivet: juni 12, 2020, 16:19:40:40 »
Vi badar absolut längre, och sen så badar jag ofta under taket oavsett om det är bra väder eller inte, det är så jäkla skönt att slippa all blåst när man badar.
Köpte pool på sommaren 2014 utan tak, men insåg snabbt att om det här ska bli en trevlig tillställning med pool så är det bara att fixa pooltak på en gång, det går inte att jämföra skötsel och komfort som poolägare med eller utan tak, helt outstanding med tak är min åsikt.

Utloggad TommyC

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #14 skrivet: juni 12, 2020, 16:32:48:48 »
Jag kan bara instämma med övriga pooltakentusiaster.

Vi drar bara ifrån taket om det är riktigt varmt, soligt och vindstilla och då öppnar vi bara ett par meter mitt på. En normal sommar är taket fråndraget kanske två gånger. Det går att bada till slutet av september i drygt 30 grader men det är ganska meningslöst i mörkret och dessutom väldigt kyligt när man ska gå de två metrarna till uterummet.

De första åren med pool gick bra utan tak men det ständiga nedfallet av björkfrön och löv blir väldigt jobbigt i längden. Numera är det otänkbart för oss med pool utan tak och värmepump.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 62ragtop

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #15 skrivet: juli 03, 2020, 10:29:51:51 »
Kan också bara instämma med ovan. Ja, vi badar längre, såväl vuxna som barn.

Vi har eliptiska bågar, kanalplast, men tror inte att det är högre än ca 80-90cm som högsta punkt. Valde dessutom svartmålade sektioner, som lirar bra med vår "färgskala" runt vårt pooldäck (Ernst varning! >rulla<) och det blir inte såå mycket växthus-feeling över det hela.

Bonus som jag ser det:

Längre badsäsong - en ganska häftig känsla att kunna kliva ner i en 30gr pool en mörk och kylig höstkväll, tända poolbelysningen och njuta...
Bättre uppvärmning
Enkel handhavande vid bad
Enkelt vid stängning och uppstart (inte en massa "plåtar", presenningar etc som måste kånkas fram och tillbaka).

Jag var tveksam först, men ångrar det inte en sekund nu in i 5:e säsongen med pool och tak.

Utloggad Thermojito

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #16 skrivet: juli 04, 2020, 10:38:16:16 »
Nu kanske trådstartaren redan köpt sitt tak men en aspekt som jag INTE sett nämnas, och som man inte tänker på denna tid på året är SNÖ.

Beroende på var man bor i landet så kan det ju bli olika mkt snö....och högre tak brukar i princip alltid bli mer bågformade och bör därmed tåla högre vikt. Det är inte alltid som man är hemma eller av andra skäl har tid att skrapa av snön innan den blir för tjock. Själv försöker jag dra av snön innan den blir mer än 15cm tjock och då har jag ändå fått skador på skenorna. (Tryckta utåt av snövikten. Har trädäck som kunnat röra sig lite över tiden...Tog en hel dags arbete att fixa....)

Snön rasar inte av ett pooltak i princip oavsett design, MEN det är mkt enklare att raka av snön om det lutar mer, dvs är högre. Som sagt tror jag även att hållfastheten på dessa tak rimligtvis också bör blir bättre.

Lycka till med era takval och jag lovar, ni kommer INTE att längta tillbaka till en taklös pool....  <sol>

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #17 skrivet: juli 04, 2020, 11:15:49:49 »


 ;D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #18 skrivet: juli 04, 2020, 17:32:05:05 »
2010-02-20 var det snö
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #19 skrivet: juli 04, 2020, 20:43:48:48 »
Det var det året vi påbörjade vårt bygge. Har bilder från olika vintrar med mycket snö, men man ska hitta dem också...

Här är en senare från mitten på mars 2013, vi har skottat poolen fri. Snöhögarna bredvid poolen är ca 140 cm höga. Fullt med snö kvar på vägen utanför.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan