CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP-mätare  (läst 29783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #20 skrivet: juni 05, 2012, 06:21:35:35 »
Erica, skulle man kunna få en bild på hur det ser ut hos dig som inspiration? Klurar lite på hur jag bäst bygger mig en liten "mätplats".

Man kan ju med rätt enkla medel skapa sig burkar med ställbart flöde.

Arduinoprylarna kommer nog funka faktiskt...... och varför inte komplettera med ph och frittklormätning när man ändå håller på....

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #21 skrivet: juni 10, 2012, 01:04:44:44 »
Erica, skulle man kunna få en bild på hur det ser ut hos dig som inspiration? Klurar lite på hur jag bäst bygger mig en liten "mätplats".

Man kan ju med rätt enkla medel skapa sig burkar med ställbart flöde.

Arduinoprylarna kommer nog funka faktiskt...... och varför inte komplettera med ph och frittklormätning när man ändå håller på....

"Mätplats" är ganska enkelt att fixa. Vi har bara satt fast sakerna på en liten skiva. Bilden visar skivan med elektroderna, Redox högst upp, pH nedanför. Den andra bilden visar i princip hur de är inkopplade. Vi har inte några extra saker i slingan, som filter eller flödeskontroller, men det fungerar utmärkt ändå.
« Senast ändrad: juni 10, 2012, 01:13:48:48 av Erica »

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #22 skrivet: juni 10, 2012, 06:57:49:49 »
Tack!

Parallellt med att färdigställa runt poolen och bygga den klart pågår nu detaljplaneringen av teknikrummet och då måste man få koll på alla dessa saker, annars får det inte plats.

Det verkar vara kopplat precis som Minimasterns mätprober ska kopplas. Intag på trycksidan efter filtret och retur före pumpen. Annars skulle man ju kunna tänka sig att man bara tappar av ett flöde på trycksidan och släpper tillbaka det där, men så hör man uppenbarligen inte.

Återigen, tack för bilder och inspiration!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fiskarn

SV: ORP-mätare
« Svar #23 skrivet: juni 10, 2012, 11:19:14:14 »
Erica, vad är de vita kopplingarna i bilden för typ av koppling? Och vad för typ av anslutning har proberna? Har ni använt prober med gänga eller är det någon form av klämkoppling som gör att det blir tätt?

Många frågor, men jag håller på att fixa motsvarande lösning som ni redan har. Har dock inte hittat lämpliga kopplingar någonstans.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #24 skrivet: juni 10, 2012, 15:59:31:31 »
Erica, vad är de vita kopplingarna i bilden för typ av koppling? Och vad för typ av anslutning har proberna? Har ni använt prober med gänga eller är det någon form av klämkoppling som gör att det blir tätt?

Många frågor, men jag håller på att fixa motsvarande lösning som ni redan har. Har dock inte hittat lämpliga kopplingar någonstans.

Nja de vita kopplingarna är vanliga klämkopplingar för hård slang (PEX eller nylon) men eftersom det är 10 år sedan vi körde igång bygget minns jag inte precis var vi köpte dem. Själva mätelektroderna har inga gängor. De sticks ned i hållarna och sedan sitter det en liten gummiring som tätar när man drar åt muttern upptill. Det har aldrig läckt där.

Elektroderna skall enligt vad som sägs bytas varje år, men vår erfarenhet visar att de håller mycket längre, i en privatpool i vart fall. Vi har ju passerat 8 år nu och så länge som de fungerar ok byter vi inte. Vi kontrollerar någon gång med testset / tabletter att värdena ligger rätt och så länge de gör de rör vi inte mätprylarna. Kemikalievärdena har legat väldigt konstant hela tiden (1.0 klor, pH 7.6) och vattnet har hållit sig klart och fint.

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #25 skrivet: juni 10, 2012, 16:02:09:09 »
Den probe jag länkar till lite längre upp i denna tråd rekommenderas bytas var 3-4 år om jag minns rätt. Exakt vad det är som åldras har jag inte koll på ännu.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #26 skrivet: juni 10, 2012, 16:02:56:56 »
Tack!

Parallellt med att färdigställa runt poolen och bygga den klart pågår nu detaljplaneringen av teknikrummet och då måste man få koll på alla dessa saker, annars får det inte plats.

Det verkar vara kopplat precis som Minimasterns mätprober ska kopplas. Intag på trycksidan efter filtret och retur före pumpen. Annars skulle man ju kunna tänka sig att man bara tappar av ett flöde på trycksidan och släpper tillbaka det där, men så hör man uppenbarligen inte.

Återigen, tack för bilder och inspiration!

Om du skulle koppla proberna på trycksidan och sedan tillbaka dit så skulle knappt något vatten välja den vägen - det finns ju ingen tryckskillnad mellan in och ut på den slingan. I så fall fick du nog släppa yillbaka det in i poolen via ett särsklit munstycke eller så. Det verkar ju helt logiskt att mini-mastern tydligen har samma koppling, trots att vårt system ju är mycket äldre.

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #27 skrivet: juni 10, 2012, 16:11:49:49 »
Den probe jag länkar till lite längre upp i denna tråd rekommenderas bytas var 3-4 år om jag minns rätt. Exakt vad det är som åldras har jag inte koll på ännu.

Nej det är väl då att de skall kunna garantera noggrannheten. Men jag tror man kan ta sådana uppgifter med rejäl reservation. Ok, är det ett offentligt bad så byter de nog efter rekommendationen. Men privat, så länge det funger bra är allt ok och uppenbarligen håller de mycket längre än vad som angivits - i vart fall för oss. Nu har vi inomhuspool och kör året runt - om det är bättre eller sämre för sonderna vet jag inte. Men jag vet att de får aldrig bli torra. Skall man förvara dem skall det vara vått.

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #28 skrivet: juni 10, 2012, 16:15:03:03 »
Angående in/ut på trycksidan - det beror ju lite på hur man gör. Delar man på flödet i två lika grova rör och mäter i det ena kommer det förstås flöda där också. Men, jag gissar att att det är bättre att göra som hos dig och som Pahlen tycker.... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #29 skrivet: juni 10, 2012, 17:05:01:01 »
Angående in/ut på trycksidan - det beror ju lite på hur man gör. Delar man på flödet i två lika grova rör och mäter i det ena kommer det förstås flöda där också. Men, jag gissar att att det är bättre att göra som hos dig och som Pahlen tycker.... :)

Jo visst får du flöde förbi proberna med den kopplingen, men troligtvis alltför våldsamt sådant. Det är säkert inte bra om det skulle bildas virvlar runt elektroderna. Det är nog säkrast att fälja leverantörernas anvisningar. Alltför våldsamt flöde skulle nog annars också kunna minska probernas livslängd.
« Senast ändrad: juni 10, 2012, 20:17:46:46 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag