VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP-mätare  (läst 29780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2012, 23:01:50:50 »
Har googlat lite till. Verkar inte ha tänkt helt fel. Här illustrerat med grafik också:

http://publikationer.se/processing/vattenbehandling2011-2012/#/27/zoomed
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2012, 00:36:32:32 »
Vi har ett äldre autodoseringssystem och där mäts endast Redox och pH. Någon mätsond för fritt klor har vi inte. Det fungerar alldeles utmärkt. Nu är vårt system så pass gammalt att det arbetar med analog teknik, men med modern elektronik bör det ju inte fungera sämre. Vi har hållit vattnet konstant på bra värden så länge vi haft vår pool och enda gången vi behövt hålla på med kemikalierna är när vi byter dunkar eller när något gått sönder, typ slangbrott på en klorslang eller när en doseringspump gick sönder eller någon enstaka gång som vi satt till flockningsmedel. Vi kontrollmäter någon enstaka gång med testset/droppar och då mäter vi ju fritt klor och pH. Det brukar stämma helt korrekt.

Utloggad deppa

SV: ORP-mätare
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2012, 15:29:12:12 »
Är heller inte så påläst så argumentar gärna emot.


...förlåt...menar "Är heller inte så påläst så argumenta gärna emot".

Kan inte säga om du har rätt eller fel. Det låter ju bra. Har tyvärr bara erfarenhet av att näta ORP och det fungerar perfekt. Nackdelen med en Minimaster (rätta mig om jag har fel) är att den mäter just klor. Mäter man ORP och använder andra sätt att hålla bort bassiluskerna där man inte mäter klor så är mätning av ORP mer flexibelt.

ha en trevlig helg
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Fiskarn

SV: ORP-mätare
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2012, 17:31:46:46 »
Jag har också funderat lite på att automatisera reningen mha orp-mätning. För att kunna automatisera krävs dock att man installerar proben i cirkulationssystemet och mäter med ganska korta intervaller. Sedan måste man ju programmera styrning också, men det blir en annan fråga. I färdiga lösningar, typ Minimaster, installeras mätprobarna i anpassade anslutningar med filter och kontrollerat flöde. Hur ska man göra detta som "gör-det-självare"? Någon som har en bra idé?
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Andreaszan

SV: ORP-mätare
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2012, 19:44:12:12 »
ORP-mätning er "min" poolgubbe något man har holdt på med i 20 år innom akvarie-branchen der det er et absolutt krav med helt rent vatten.

Det ser ut som at man antingen får köpe utrustning som er anpassad pooler for blodpenger (sjuke marginaler i denne bransjen) eller utrustning som er anpassad industrien for vettige penger, men med risken at det ikke er ändamålsenligt (sier man så på Svensk??)....

Så hvem skal vara provkanin å dra inn en til $60-80 på nätet og rapportera til oss andra?
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2012, 22:01:34:34 »
Har nu testat detta , vilka värden ska kigga på man ha??
Jag ligger på redox 700mv (okalibrerad) ska kalibrera i helgen o se vilka värden jag får då.
Klor 0.83 PH 7,43 (kalibrerade värden.)

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #16 skrivet: juni 02, 2012, 06:23:51:51 »
Enligt min länk ovan (som hänvisar till någon standard) så ska orp ligga över 750mV om ph är över 7.3.

Vad mäter du med?

Har googlat satan efter någon ORP-logger till vettigt pris men hittar inte riktigt det jag söker. Mobila handenheter finns som sagt för några hundringar, men det är jag inte lika intresserad av.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #17 skrivet: juni 02, 2012, 08:33:46:46 »
Med denna:

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190639363654&ssPageName=STRK:MESE:IT#ht_1568wt_1019

och en logger från http://www.arduino.cc/

skulle det nog gå att få ihop detta till ett rätt ok pris.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #18 skrivet: juni 02, 2012, 10:37:13:13 »
Enligt min länk ovan (som hänvisar till någon standard) så ska orp ligga över 750mV om ph är över 7.3.

Vad mäter du med?

Har googlat satan efter någon ORP-logger till vettigt pris men hittar inte riktigt det jag söker. Mobila handenheter finns som sagt för några hundringar, men det är jag inte lika intresserad av.

Jag hade funktionen på min pahlen autodos 2000. kan välja om den ska mäta klor eller redox. Hittade ochså börvärdet som ska ligga på på 740 mv vid ph 7.4, fabriksinställda larmgränsen ligger på 800mv resp 600mv.
har dock inte så mycket kalibreringsvätska hemma så det får vänta till nästa vecka med kalibrering.

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #19 skrivet: juni 05, 2012, 00:26:33:33 »
Som jag nämnde förut så har vi ett äldre autodoseringssystem, byggt med prober för pH och Redox. Men någon filtrering före proberna finns inte i systemet, inte heller någon flödeskontroll.  De båda proberna sitter på var sin liten bypass-slinga som mäter vattnet när det går ut till poolen. Trots att systemet är ganska enkelt uppbyggt fungerar det utmärkt sedan många år. På panelen syns nivåerna analogt utan att man ser några värden, men man ställer in systemet så att det börjar dosera när en viss linje på vardera instrumentet har passerats.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag