VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ORP-mätare  (läst 29679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

ORP-mätare
« skrivet: maj 28, 2012, 22:22:47:47 »
Varför står det ikke mer om ORP-mätare på poolforum? For $60 kan man köpa en mätare som ger deg (a) exakt pH og (b) hur mycket kvarvarande "reningskapacitet" ditt reningskemikalie (halogener, typisk klor el. brom) har. På såvis ligger man steget före föroreningene og har stenkoll på när du behöver klore og vet exakt när man "ligger efter". Det er jo helt fantastisk, og det borde skrives massor om dette!

Har googlet ORP meter og det finnes en djungel av olika portable mätare. Er det noen som känner De olike produsentene?

Milwaukee Instruments er en som säljer olika mätare, og det skiljer mellan manuell og automatisk kalibrering. Ingen ser ut til å vare "pool-spesific" men mer for labratorier og industri.

Om något vet mer, har erfarenhet eller annet å dela, hör av er. Det måste jo vara det viktigaste instrumentet enhver pool-fantast äger....
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: ORP-mätare
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2012, 00:27:23:23 »
Låter intressant....någon som vet får gärna berätta mer om detta.

Utloggad deppa

SV: ORP-mätare
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2012, 12:25:35:35 »
Har en Omeo som bl.a. mäter ORP i realtid. Den är ju iofs rätt så dyr men principen är densamma som med en billigare som man doppar. Genom att mäta vattnets "reningskapacitet" kan man anpassa mängd reningskemikalie lättare. Är det kallt i vattnet och ingen badar behöver man bara köra klorinatorn på lägsta effekt i två dagar och sen håller vattnet sig i tre fyra dagar med bra "reningskapacitet". Nu när det har varit varmt ute,  tempen i poolen är ca 27 och det badas en massa och då sjunker ORP (mäts i mV) så har jag klorinatorn på lika länge som pumpen på ca 35% effekt och då håller jag ungefär samma ORP som när det var kallt. Eftersom jag dessutom har saltvatten så ökar vattnets "reningskapacitet" och mindre mängd kemikalier behövs. Att ha samma mängd klor hela tiden är ju egentligen helt fel och gör att man ibland har för hög "reningskapacitet" och ibland för lite trots att klorvärdet är samma, vilket ökar risken för problem. Rekomenderar starkt att mäta ORP!!!!
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2012, 12:42:00:00 »
Att anpassa klordosen till verkligheten kan man ju göra på olika sätt, tex med Pahlens minimaster som väl inte mäter på detta vis.

Det jag tyckte var intressant med detta var att det verkar vara ett rätt billigt sätt att mäta ett ekvivalent mått på hur reningen fungerar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2012, 23:00:00:00 »

Vad jag har fått förklarat för mig så är redoxvärdet extremt ph beroende dvs lite upp eller ner på ph (ska räcka med en skillnad på 0,2 i ph) och redox drar iväg.
Har inte kört med detta själv utan fått detta förklarat för mig. Vore intressant om någon kan tillföra mer info kring detta då det verkar bra annars.


Utloggad deppa

SV: ORP-mätare
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2012, 18:17:46:46 »
Vad jag har fått förklarat för mig så är redoxvärdet extremt ph beroende dvs lite upp eller ner på ph (ska räcka med en skillnad på 0,2 i ph) och redox drar iväg.
Har inte kört med detta själv utan fått detta förklarat för mig. Vore intressant om någon kan tillföra mer info kring detta då det verkar bra annars.

Har inget vetenskapligt svar men jag håller på att sätta alkaniteten på plats efter att ha fyllt på nytt vatten så mitt pH går upp till 7,8 sen sänker jag det till 7,0 med en liter saltsyra och sen stiger det igen....så håller jag på tills det är stabilt. Mitt Redox sticker inte iväg när pH stiger. Däremot sjunker det av värme och användning så då får man ibland öka lite på klorinatorn men det är ju inget konstigt...
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad deppa

SV: ORP-mätare
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2012, 18:34:16:16 »
Att anpassa klordosen till verkligheten kan man ju göra på olika sätt, tex med Pahlens minimaster som väl inte mäter på detta vis.

Stämmer till viss del. Minimaster mäter Ph och Klor. Verkar som om man ställer in ett refernsvärde som den sedan håller. Då anpassar den alltså inte klormängden efter vattnets reningsförmåga som ökar/minskar beroende på sol, UV, användning m.m. även om man har samma klorvärde. Någon kanske kan rätta mig.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2012, 19:00:34:34 »
När det gäller just klor så mäter minimastern mängden fritt klor och justerar automagiskt det mot ett referensvärde.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att "anpassa klormängden efter vattnets reningsförmåga". Men referensvärdet för fritt klor är ju fast och man autodoserar mer vid högre belastning och mindre vid låg belastning, men givetvis fortfarande mot börvärdet.

Jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra om det har något praktiskt värde att kunna justera även börvärdet. 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad deppa

SV: ORP-mätare
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2012, 21:41:02:02 »
När det gäller just klor så mäter minimastern mängden fritt klor och justerar automagiskt det mot ett referensvärde.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att "anpassa klormängden efter vattnets reningsförmåga". Men referensvärdet för fritt klor är ju fast och man autodoserar mer vid högre belastning och mindre vid låg belastning, men givetvis fortfarande mot börvärdet.

Jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra om det har något praktiskt värde att kunna justera även börvärdet.

Är heller inte så påläst så argumentar gärna emot. Jag tror att Minimaster gör livet mycket lättare men försöker beskriva skillnaden mot ORP mätning. Sen kan man ju välja själv. Det jag menar är...för att ta ett extrem exempel...så bokstavstolka inte. Om vattnet är 15 grader kan ORP värdet vara väldigt bra med mycket lite klor. Jag körde klorinatorn en dag i veckan på lägsta effekt. När det var kallare än så (då man inte ska köra klorinatorn) så lade jag i en veckopuck men efter 2 dagar var ORP 800mV, d.v.s. d.v.s. väldigt bra reningsförmåga. Nu när det var som varmast och ungarna badar har jag haft klorinatorn på 35% effekt en vecka i sträck och den går sakta upp och är idag ca 740 mV. Genom att mäta ORP (Redox) så kan man minimera användingen av klor. Men som sagt...Minimastern gör nog ett utmärkt jobb, har inte testat den men jag är nöjd med att mäta ORP.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2012, 22:50:58:58 »
Jag tror inte du behöver argumentera för eller emot något här...! Jag förstår vad du säger och säger inte emot.

Mäter man ORP får man ett mätvärde representativt för hur effektivt kloret är som oxidant. Dvs, ett värde som är proportionellt mot mängden fritt klor (icke reducerat). Minimaster mäter fritt klor (hur gör den det föresten? Med orp eller genom att mäta fritt klor på annat sätt? hur?). Slutsats: Man mäter samma sak men möjligen på olika sätt.  MEN, detta förutsätter att ph är konstant.

Om ph ökar kommer det fria kloret bli mindre effektivt som oxidant. Det ser man på ORP-mätningen men inte på "frittklor-mätningen".

MEN, om man nu har reglering på ph med exempelvis en minimaster, så tappar man ju lite värdet av ORP. Med ett konstant ph vet man ju vilken frittklornivå som är ok.

Om man antar att ovanstående resonemang är korrekt så tycker jag ändå att en loggad orpmätning skulle vara intressant. Det skulle bidra med en sista kontrollen på att vattnet är ok. Vad kostar ORPmätare med möjlighet att logga data?

Kvarstår då regleringen/automatiseringen baserat på denna denna information. PH, fritt klor, ORP. Om man tittar på professionell regler utrustning hur fungerar den?

Jag gissar att:
Man reglerar ph mot ett börvärde utan hänsyn till övriga parametrar.
Man reglerar fritt klor mot ett börvärde.
Frågan är:
Reglerar man också börvärdet, dvs nivån på fritt klor map ORP? Det kan man ju göra rent teoretiskt och det borde vara rätt att göra så.

Rimligvis är det sista en överkurs för privatpooler. Men som kontrollfunktion blir jag lite sugen på det...

Rätt tänkt?

 



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan