VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Test av Walu Pool Pooltäckning  (läst 74352 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Test av Walu Pool Pooltäckning
« skrivet: april 02, 2012, 14:09:55:55 »
Vi hade tänkt köpa Pooltak till årets säsong, men det blev för besvärligt och dyrt med alla ombyggnader som skulle krävts, så nu har vi istället beställt en pooltäckning från Walu Pool, typ Rollschutz.
Vi har beställt en blå genomskinlig variant med förhoppningen att den skall agera solfångare på köpet.
Priset vi betalade var drygt 21000 kr (Försäsongspris till sista mars hos Lazybob) till vår 4 X 8 meters pool, ordinarie priser ligger på dryga 26 000 kr..
Återkommer med rapporter och bilder när snön och isen smält, och vi fått vårt skydd, det borde bli dags att täcka poolen i början av maj.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #1 skrivet: april 02, 2012, 15:36:03:03 »
Jag gjorde en egen variant av "Rollschutz" med aluminiumrör och en genomskinlig lättviktspresenning. Det fungerade faktiskt riktigt bra. Ingen skit i poolen och lätt att rulla av. Och den samlade nog minst lika mycket värme som en solfolie - det blir ju en isolerande luftspalt mellan vattenytan och presenningen.

Eftersom det var ett hemmabygge i version 1.0 kunde funktionalitet och kvalitet vara något bättre men jag tror mycket på ide'n. Jag tror att du kommer att bli nöjd. Ska följa din rapportering!!

Hm ... skulle kanske renovera min ...

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #2 skrivet: april 07, 2012, 18:42:38:38 »
Aromara, kan du inte visa hur du gjorde?

//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad aromata

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #3 skrivet: april 07, 2012, 22:40:13:13 »
Jag har ingen bild och allt är nerplockat men jag försöker beskriva i ord. Min pool är 4x8 meter. Aluminiumrören är ca 4,4m långa, diameter ca 25 mm och godstjocklek ca 2-2,5 mm. Jag tror att jag har 8 rör vilket blir ca 90 cm mellan varje.
Klar PE-presenning från Harald Nyborg. Visserligen uv-behandlad men den håller ändå inte så länge som jag hade önskat. Presenningen är lika bred som rören. Den ligger uppe på rören men jag gjorde hål för rören i presenningen vid sargen så att rören där ligger uppe på presenningen och håller den på plats och tätar.
Mitt gamla solfolierör använder jag som upprullningsrör. Jag har monterat två "fingrar" i änden så att jag med en vev med lång axel kan gå vid sidan av poolen och rulla/veva upp presenningen. Samtidigt rullar jag in ett band/snöre som jag sedan kan dra i för att rulla tillbaka det hela igen. Kanske lite luddigt förklarat ...
Uppkomna problem är att den rullar upp sig snett ibland (inget stort problem egentligen). Att presenningen kryper från kanterna och mot mitten, speciellt vid rörelse som när det blåser. Jag låste fast den med buntband. Hållbarheten på presenningen kunde varit bättre.
Till att vara version 1.0 funkade det riktigt bra. Tidsbrist i fjol gjorde att jag skaffade en solfolie i all hast men den samlar mer skit i poolen.
Hoppas att du blev klokare.

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #4 skrivet: april 10, 2012, 07:59:30:30 »
Kanon Aromata, jag tror jag förstår..

Kanske ska man försöka sig på nått liknande...


//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #5 skrivet: april 11, 2012, 07:15:53:53 »
Uppskattar olika uppslag som finns rörande detta med pooltäckningar, men skulle gärna vilja att denna testtråd får hålla sig till ämnesrubriken i största möjliga omfattning.
Tror det finns ett behov av att få fram seriösa prov på olika typer av pooltäckningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad carjoh

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #6 skrivet: april 16, 2012, 10:50:58:58 »
Aromata: jag har skickat PM till dig

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #7 skrivet: april 20, 2012, 16:46:51:51 »
Idag kom pooltäckningen till DHL-speditören, vi får det levererat på tisdag till veckan (Bor i bushen).
Ca 18 dagars leveranstid med andra ord.
Inte illa med tanke på att pooltäckningen tillverkas efter order.

Synd bara att vi fortfarande har 40 cm snö, och det skall komma 10-15 cm till imorgon.  <help>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #8 skrivet: april 27, 2012, 16:45:09:09 »
Nu har vi packat upp och rullat ut pooltäckningen, ser riktigt fint ut.
Imorgon (eller efter middan) skall vi skruva dit fästena för spännbanden som man sträcker upp det hela med, men sen rullar vi nog av den igen, min erfarenhet är att snön och isen smälter fortare om poolen får ligga helt utan täckning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2012, 19:23:05:05 »
Hur har det gått med Ert poolskydd från Walu? Vi har precis beställt ett Walu skydd till vår 3,7x7,5 m pool. Väntar med spänning på det... :)
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Utloggad Steffe

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2012, 19:07:51:51 »
Hur går det för dig med ditt test?

Själv har jag stött på mitt första problem då min 1,5 åriga dotter springer ut på det hela tiden och tror det är någon form av lekanordning/studsmatta. Det är ju inga problem säkerhetsmässigt, men man vill ju lära barnen att de inte skall gå på överdraget, men vad skall man göra?  ;D

En annan fråga; varför ligger denna tråd under markpooler och inte pooltäckningar?  <hmm>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2012, 21:48:19:19 »
Ber om ursäkt för att det varit tyst från min sida, men som de insatta vet så har vi haft vinter i Piteå i år igen...
I tisdags blev poolen isfri, och idag har vi täckt poolen och startat cirkulation/värme, så det är väl först nu jag kan se hur det hela fungerar.

En liten anekdot kan jag dock berätta om...
Förra fredagen hade de varnat för snöfall under helgen, jag tänkte att det säkert bara blir lite slask (som jag inte ville ha ned i vattnet) så jag täcker poolen med pooltäckningen.
Vaknade lördag morgon, runt 08.00, lätt bakfull - och tittar ut.  <help>
Det vräker ned snö, och ligger ca 8 cm blötsnö på den nya pooltäckningen! Det blir förmodligen TON med snö på 32 m2 pooltäckning.

Naturligvis blir jag orolig för att aluminiumprofilerna skall böja sig och börjar därför direkt förska få av snön från pooltäckningen, detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort.
Ropade ut min sambo, och efter vissa förvecklingar (går inte närmare in på detta) så väcker jag sonen.
Jag och sonen gräver fram hans våtdräktshandskar och skopar kilo för kilo upp blötsnön från täckningen.
Det tar ca en och en halv timme, men sen kan vi till sist rulla ihop pooltäckningen med den medföljande veven.

Facit är att täckningen klarade snöfallet utan att aluprofilerna böjde sig, och jag tror faktiskt att det hade varit lungt att lämna kvar snön ovanpå om man bara lossat spännbanden så att själva duken fått ligga på vattenytan och på så sätt avlasta profilrören.

Hittills är jag jättenöjd, men det blir ju först om 3-6 veckor jag kan säga mer om hur den fungerar vid frekvant användande, och huruvida det transparenta materialet verkar spara energi eller ej.

Om jag hinner (och det är vackert väder) skall jag ta lite bilder imorgon.

Tråden är nu flyttad till "pooltäckningar".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2012, 09:03:22:22 »
Så, nu har jag tagit några bilder som jag bifogar nedan.
Så här efter några veckors användande så är vi fortfarande väldigt nöjda.
Min 14-åriga dotter tycker att det är på gränsen till för tungt att rulla ihop pooltäckningen i slutet när det mesta av poolduken är upprullad, men hon klarar det, och jag tror hon kommer att tycka det går bra när hon fått in rätt teknik.

Isoleringsmässigt så är det nog aningen sämre än den typ av dubbel uppblåsbar "Poolkudde" som jag tidigare kört med, men på 14 dar har vi i alla fall fått upp tempen från +6 grader till +31!
Detta trots att det bara varit ett par dar med sol.

Vill ni ha bilder på någon speciell detalj kan ni komma med önskemål så försöker jag fixa det vid tillfälle.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2012, 07:14:10:10 »
Helgen som gick hade vi varmt och skönt väder, och poolen har använts rätt flitigt, och jag måste säga att pooltäckningen uppfyller alla mina förväntningar.
Det går enkelt att öppna den, och att stänga den är precis lika enkelt - även om man är ensammen.

Faktum är ju att man inte KAN vara fler än en som öppnar och stänger poolen, när man öppnar så vevar man, när man stänger så drar man bara i snöret.

Visst, ett pooltak ger säkert en större solfångareffekt, och då också en lägre energiförbrukning, och det är antagligen lika lätt eller lättare att öppna/stänga - troligen håller det också längre (spekulation), men anledningen till att vi valde Walu Pool pooltäckning var ju som sagt att ett pooltak hos oss hade krävt utbyggnad av altan, så mycket att vi hamnat för nära tomtgränsen, och även om vi fick göra det för våra snälla grannar så hade det sett konstigt ut.
Det hade dessutom antagligen fördyrat projektet med 15-25 000 kr bara för altanen, dels utbyggnaden, och dels p.g.a. att vi varit tvugna att köpa nytt staket till hela altanen (det gamla finns inte att köpa längre).
Ytterligare ett skäl för vårt val var ju att vi har vår pool och altan i höjd med husets golv, och ett pooltak hade menligt påverkat utsikten inifrån huset.

Med denna pooltäckning så var monteringen av fästena för spännbanden det enda som behövde göras för att vi skulle kunna rulla ut pooltäckningen.

Visst, denna pooltäckning är inte heller billig, runt 25 000 kr ordinarie pris, men jämfört med pooltak och med de utbyggnader/ombyggnader vi hade varit tvugna att göra så är det avsevärt billigare än ett pooltak, så för oss känns det som att vi gjort rätt val.
På 5-10 år vet jag mer om hur prylarna håller över tid...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #14 skrivet: maj 30, 2012, 19:05:38:38 »
Funderar också på ett likadant pooltäcke. Har läst något om "inkrypningsskydd" på vissa pooltäcken. Är det de öljetterna är till för eller är det så pass spänt ändå så att inte djur eller dyl kan krypa under?
Såg även på sista bilden där man ser upprullaren. Är det plast där man stoppar in fyrkantspinnen eller är den förstärkt på något vis?

Mvh Gadden
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2012, 07:48:31:31 »
Var ut och lyfte på pooltäcket, mitt på långsidan (där det går lättast) och jag har väldigt svårt att tro att något barn, eller djur, skall kunna lyfta så pass att de kan ta sig in. (kanske grodor?)
Jag vågar dock inte lova detta, och sidostropparna (som vi inte monterat) kanske är ett extra skydd mot detta.
(Tilläggas skall att jag bara spänt med 2 (av 4) spännband, och jag har inte spänt maximalt)
Huvudsakligen tror jag att sidostropparna är ett stormskydd, och vi kommer inte att använda dem för personskydd eftersom vi har staket också.

Fyrkantöppningen är av plast, men i och med att fyrkantaxeln är så pass lång så kan jag inte tänka mig att detta kommer att bli ett problem, ser inga som helst antydningar till det i dagsläget i alla fall.
Axeln kryper inte heller "ut" när man vevar vilket jag var lite rädd för - hade den gjort det så hade risken för överdrivet slitage av plasten varit större.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steffe

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #16 skrivet: maj 31, 2012, 08:07:56:56 »
Krypskydd har jag bara sett till poolöverdrag som går i skenor. Krypskyddet har då varit till för att säkra att barnen inte kan gå i poolen på den gavel där upprullaren står.

Ser inte så bra på bilden nedan, men det står i texten under produkten easy cover.
http://www.svenskapoolfabriken.com/sortiment/pooltillbehoer-tillval-pool/poolskydd-manuella.aspx

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #17 skrivet: maj 31, 2012, 17:56:28:28 »
Låter som ett väldigt bra pooltäcke på alla punkter förutom.... :)
Eftersom jag är låssmed så drar jag lite paralleller med ett lås där du har en fyrkantspinne, inte olik denna, som trycket sitter på. Kollar du tex på en spanjolett i en altandörr som inte är lika kraftig som en vanlig låskista men dock gjord i metall så är det mer regel än undantag att det är slitet och trycket är lite glappt om dörren har några år på nacken. Det är nästan alltid där spanjoletten går sönder. Att just den delen finns som reservdel känns viktigt för mig eftersom blir hålet runt så blir det svårt att veva upp poolskyddet. Så det är något jag måste kolla innan jag beställer :)

Det var nog det jag såg Steffe. Låter bekant när du säger det :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad suezen

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2012, 19:29:22:22 »
Alla ingående delar till Walu poolskydd finns som reservdelar, man kan t.ex beställa en ny sektion om man får en skada på skyddet. Delen du efterfrågar kostar 295:- inkl moms.

Mvh
Anders

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #19 skrivet: maj 31, 2012, 19:47:38:38 »
Tack Anders!

Precis det svaret jag ville ha O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #20 skrivet: juni 01, 2012, 17:33:29:29 »
Har ju inte klagat något alls på pooltäckningen hittills, men tänkte att jag skulle skriva något om mina invändningar/farhågor.

1. Den blå duken är inte särskilt genomskinlig, en transparent plast med armering hade säkert fungerat bättre som solfångare.
Kanske beror den blå färgen på att den skall hålla bättre för UV-strålning, kanske inte, men jag tror i alla fall att en transparent plast hade varit effektivare som solfångare.

2. Den drar lite snett just i början när man skall veva upp den, man lär sig rätt fort hur man skall göra för att kompensera för detta, men det har en liten förmåga att bli små veck på duken just i början.
Jag misstänker att detta kan vara en liten brist den dag själva duken börjar bli hård och skör p.g.a. ålder, och att man riskerar få sprickor p.g.a. "startproblemen".
Bara spekulationer förstås, men jag ser det som troligt att första delen av presseningen får bytas ut först av alla.
En fördel är dock (om pooltäckningen finns att köpa på 5-15 år) att det går byta ut enstaka segment av pooltäckningen.

3. Det kondenserar rätt mycket vattenånga på polltäckningens undersida, frågan är hur detta påverkar avkylningen av vattnet när lufttemperaturen är lägre än vattentemperaturen... När solen skiner lär vattnet som kondenserar och dropar ned vara riktigt varmt, men när det är kallt ute kan det nog kyla rätt ordentligt, knappast mer än om poolduken låg mot vattnet, men detta är jag itne helt säkert på.

Finns det någon ingenjör eller fysiker som kan svara på hur detta med kondensering kan tänkas påverka avkylningen av poolen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joano051

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #21 skrivet: juni 01, 2012, 20:02:29:29 »
Jag kan inte påstå att jag vet hur det ligger till med kondenseringen  men det är lite kul att fundera på  ::) Jag är inte fysiker btw...

1. Poolen kyls väl främst av pga av avdunstningen, dvs då det varma vattenmolekylerna blir till gas. Frågan är sedan hur mycket det kyls igen då vattenångan kondenserats och droppar ner i poolen.  <hmm>

Min tanke är att med poolskydd så har vid något tillfälle har så mycket vatten förångats att luften mellan poolen och poolskyddet blivit mättad dvs 100% luftfuktighet vilket i borde hindra avkylning via avdunstning. Har man inget poolskydd så slutar/avtar ju inte avdunstningen alls.  Men det var ju inte frågan i och för sig.

Är det soligt ute borde och poolskyddet är tillräckligt varmt (varmare är gränstemperaturen för kondensering) borde det inte ske kondensering mot den?
Men ifall det är kallt, att ha poolduken mot vattnet hindrar ju avdunstning helt, men då sker värmeledning via duken som kyls av luften. Ha poolduken en bit upp då sker avdunstning, kondensering om det är kallt men då är det ju en mindre mängd vatten som kyls mot poolduken pga expansionen vid övergång till gasform plus att luften under isolerar.

Jag tror inte jag kan resonera mer än så, men jag tror 2 lager, typ lyftfyllda lamellskydd som flyter borde vara effektiva vad gäller hålla värme  :-\

/Jocke
8x4 galv stålpool, 3m romantrappa från miamipool, pooltak från pooltaksspecialisten, fairland PH25 VP byggt 2011-2012. Byggtråd 2011-2012

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #22 skrivet: juni 02, 2012, 11:25:58:58 »
Det är just frågan om de varma vattenmolekylerna som kondenserar mot pooltäckningen suger mer värme ur vattnet än vad det "normalvarma" vattnet kan leda värme genom pooltäckningen i de fall pooltäckningen ligger direkt mot vattnet.
Jag är itne helt säker på att det är mer ekonomikst att ha poolduken ovan vatten när det är luftkallt...

Det verkar kondensera under även när det är soligt ute, mindre förstås, men ändå så att man hör hur det droppar i poolen när man rör sig kring densamma.
De avdunstade vattenmolekylerna är väl så vitt jag förstår de facto 100 grader eller mer när de övergår till gasfas, och "100-gradigt" vatten som kondenserar på pooltäckningen undersida borde teoretiskt kunna leda bort avsevärda mängder energi.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joano051

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #23 skrivet: juni 03, 2012, 10:14:42:42 »
Jag har inte heller säker, men om man tänker på poolen + täckningen som ett system vars enda utbyte sker genom värmeledning genom poolduken så tycker jag spontant att ha en luftspalt mellan pool och duk borde vara fördelaktig.
8x4 galv stålpool, 3m romantrappa från miamipool, pooltak från pooltaksspecialisten, fairland PH25 VP byggt 2011-2012. Byggtråd 2011-2012

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #24 skrivet: juni 04, 2012, 08:25:12:12 »
Ny info.

Har regnat kraftigt sedan i lördags eftermiddag, vi har nog fått typ 70 mm regn sedan dess.
Poolen har trots att jag kontinuerligt tillför 8 kW värme tappat 3 graders temperatur, från 32 till 29 grader.

Detta såg jag aldrig när jag hade min gamla uppblåsbara pooltäckning, inte ens i närheten av detta har vi kommit.
Vi har de facto kunnat hålla poolen fullt varm även sent på hösten när det regnat och varit minusgrader på nätterna.

Energimässigt är den alltså troligen itne jämförbara med min gamla "poolkudde", men om det blir vackert väder kanske den spar så pass mycket att förslusten i det stora hela inte blir så stor, vi får väl se vad som händer under resten av sommarn, nu har det ju både varit kallt, kring 8 grader, blåsligt (omkullblåsta träd) och regnat - så det har ju verkligen varit ruggigt väder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kave

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #25 skrivet: juni 07, 2012, 08:47:51:51 »
Har du någon bild på skyddet ihoprullat? Jag undrar lite hur mycket plats det tar.
Hur gör man med badstegen?
Kan man rulla in det med en skruvdragare? Vi kör alltid makriser och liknande med skruvdragare då det går så mycket fortare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #26 skrivet: juni 07, 2012, 10:38:42:42 »
Har ingen bild, men den tar inte stor plats, rullen blir ca 25-30 cm i diameter.
Med vår typ av stege är det inga problem att komma under den när stegen är uppfälld (stegens infästning sitter utanför poolsargen).
Exakt hur man gör om stgens fästen sitter i poolsargen vet jag inte riktigt, men visst skulle man kunna tänka sig att dra "rullen" lite i sidled för att komma förbi stegens fästpunkter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #27 skrivet: juni 13, 2012, 07:08:30:30 »
För att kunna rulla in det med skruvdragare måste man antingen köpa två vevanordningar, eller kapa av axeln på den befintliga.
Jag vill gärna kunna köra med skruvdragare också, men misstänker att det krävs en extremt kraftig maskin för att klara det jobbet, i slutet får man ta i rätt ordentligt för att orka veva upp, det är nog precis på gränsen att min 14-åriga dotter orkar...

Visst skulle jag kunna prova kapa av axeln, och skarva ihop den om det inte fungerar med skruvdragaren, men å andra sidan är det verkligen rätt fort gjort att veva för hand, så det känns knappt värt besväret att ens prova.

Det finns elektriska upprullare att köpa för 4-5000 kr, men jag gissar att utväxlingen på dessa är så pass låg att det tar lika lång tid att öppna med dem som när man vevar för hand, och vinner jag ingen tid så vill jag inte satsa de pengarna på en "elvev".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #28 skrivet: juni 19, 2012, 01:42:53:53 »
Mera erfarenheter.

Täckningen verkar som tidigare sagts ha bristen att den kyler vattnet när det regnar, det faller rätt fort ett par grader om/när det börjar regna - trots att värmepumpen tillför 8 kW kontinuerligt.
När solen skiner fungerar den dock bra som solfångare, idag t.ex var det typ 16 grader varmt ute, soligt, men blåsigt, (så blåsigt att poolsolfångarna knappt startade trots sol) och temperaturen steg snabbt ett par grader vilket gjorde att värmepumpen stannade.
Temperaturen håller sig fortfarande (mitt i natten) så pass att värmepumpen fortfarande inte behövt starta.

Synd att vi haft en så dålig sommar att man inte fått prova hur den fungerar när det är både varmt och soligt ute - känns som att den skulle kunna fungera mycket bra.

Än så länge är nackdelarna jämför med vår tidigare uppblåsbara poolkudde dessa:

När det regnar kyls vattnet avsevärt mycket mer.
När det regnar kommer smuts/pollen ned i vattnet i mycket större omfattning än tidigare.

Fördelarna:
Verkar fungera bra som solfångare.
Lätt att öppna (man behöver inte släppa ut luft), tar under 1 minut för en person.
Extremt lätt att stänga för en person, även detta tar under en minut.

Vi är än så länge nöjda med vårt köp, och jag kan därför så smått rekommendera köp av denna eller liknande pooltäckningar.
Solfångarfunktionen får vi nog mycket tack vare att vår pooltäckning är av typen transparent, armerad, typ.
Den kostar mer. men den lönar sig nog i längden, i vart fall om den håller lika länge som de pooltäckningar som inte släpper igenom solinstrålningen...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #29 skrivet: juni 24, 2012, 22:55:12:12 »
Vi har haft vår Walu Evolution skydd nu i ca 1½ vecka. Är mkt nöjda med det med tanke på det lätte sättet att rulla ihop det. Gällande hur mkr det värmer eller kyler har jag inten aning om. Vi är iaf än så länge nöjda.
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Utloggad Johan S

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #30 skrivet: oktober 04, 2012, 07:13:14:14 »
Hej Rickard

Skulle man kunna få en uppdatering?

/Johan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #31 skrivet: oktober 04, 2012, 14:24:47:47 »
Handhavandemässigt är det helt suveränt.
En person öppnar och stänger utan problem.
Det enda fel vi haft är att kopplingen mellan vev och vinkelväxel började slira.
Jag har itne reklamerat detta, utan borrade ett hål genom vinkelväxelns koppling och vevens axel, och körde in en fjädersprint istället.
Utan vev står man ju helt uppställd, så det fanns helt enkelt inte tid att reklamera.

När det gäller energiförbrukningen så upplever jag det som sämre än min gamla uppblåsbara poolkudde, konstigt vore annat, men samtidigt har vi ju haft den kallaste sommarn i mannaminne, så det kanske inte är riktigt rättvist att jämföra så?

Vi är i alla fall jättenöjda med allt utom just att det verkar ha gått lite fler timmar på värmpumpen i år.
I kronor och ören räknat är det säkert inga stora pengar, och jag skulle absolut inte vilja byta tillbaks till vårt gamla system.

7 poäng av 10 möjliga ger jag i betyg.
Bland manuella "icketak"-pooltäckningar torde det vara en av de bättre principerna, hur andra liknande pooltäckningar från andra tillverkare är i jämförelse kan jag inte uttala mig om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan S

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #32 skrivet: oktober 04, 2012, 14:52:23:23 »
Och du rekommenderar också det transparenta?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #33 skrivet: oktober 05, 2012, 08:49:59:59 »
Ja, om den håller lika länge så är det ju en fördel att ha den, de få dagar solen sken såg jag att den hade rätt bra effekt.
Fast nog var den mindre transparent än jag hade trott.
Hade den varit helt transparent hade den säkert gett dubbelt så stor solfångareffekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan S

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #34 skrivet: oktober 05, 2012, 08:58:53:53 »
Du skulle inte kunna bidra med en bild när det är kväll och att man ser lamporna lysa genom skyddet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #35 skrivet: oktober 05, 2012, 10:22:29:29 »
Tyvärr, poolen är vintrad och lampan ligger på sidan av poolen.
Fast kanske, om jag kommer ihåg det ikväll kan jag ju sänka ned lampan löst i vattnet och ta en bild.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan S

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #36 skrivet: oktober 05, 2012, 12:18:20:20 »
 O0
Du har inga arkiverade bilder?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #37 skrivet: oktober 05, 2012, 20:15:36:36 »
Nope, vi har ju ljust här uppe hela sommarn.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #38 skrivet: oktober 05, 2012, 20:29:33:33 »
Har knäppt en bild nu, men det är så pass mörkt ute att kameran har problem att fokusera, och exponeringstiden blir lång.
Och ja, jag var barfota, det regnar, och är kallt  :-\
Hoppas du ser ändå att det lyser upp rätt bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #39 skrivet: november 18, 2012, 22:44:11:11 »
Jag har en fundering angående Walu Evolution, det gäller bredden. När de skriver att den är tex 4.40m bred. Mäter de då själva duken eller är det måttet på första alu.stången som verkar längre än de övriga stängerna?
Hur mycket sticker den stången ut utanför själva duken per sida?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad suezen

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #40 skrivet: november 19, 2012, 00:07:13:13 »
Bredden 4,40 meter (för ett skydd till 4,0 meter pool) avser bredden på själva skyddet, vilket ger ett överlapp om 20 cm på var sida. Den första längre profilen där veven monteras sticker ut ca 16 cm längre på var sida, Alltså en total bredd på 4,72 meter.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #41 skrivet: november 19, 2012, 19:14:48:48 »
Tack suezen för ett klockrent svar! O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Kallsupen

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Att ha en pool är livskvalite
    • Visa profil
    • www.claes-mette.se
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #42 skrivet: februari 17, 2013, 08:59:29:29 »
Var kan man hitta poolskydd som är runt typ 6m i dia.Nån som vet???????
Pool från Rubinpool 5,5 x 1,20 värmepump Brilix THP 120

www.claes-mette.se

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #44 skrivet: april 12, 2013, 18:18:35:35 »
Tack suezen för ett klockrent svar! O0
Jag har skickat ett PM till dig.
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Utloggad suezen

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #45 skrivet: april 13, 2013, 20:23:18:18 »
Konstigt, jag har inte fått något PM. Prova igen eller kontakta oss direkt.

Eller var det inte till mig du skickat PM?

Mvh
Anders
« Senast ändrad: april 13, 2013, 21:47:17:17 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #46 skrivet: april 13, 2013, 21:47:00:00 »
Nja, det var nog menat till "gadden"
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #47 skrivet: april 13, 2013, 21:55:01:01 »
Jo det var menat till gadden. Men nu när jag såg hur det blev så förstår jag att det kunde uppfattas på annat sätt än vad jag menade :)

Han var ju interesserad av Walu poolskydd och jag har ett till övers till försäljning..4x7x9m...någon annan som är interesserad? Använt i två månader.
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Utloggad Stre

  • Ofrivillige poolaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: TÄBY
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #48 skrivet: april 27, 2013, 22:58:44:44 »
Mkt intressant tråd om Walu-skyddet. Vi funderar på att köpa ett för vår pool med måtten 5x10 och yttre trappa på sidan. Vet ni om sidoskydden för trappan är bra och eller/om det komplicerar in- och utrullningen?
Jag har förstått att denna typ av skydd säljs under fler andra varumärken. Känner ni till några?
Vi skulle även kunna ha en fastare tak över vår pool, men jag tycker att de ser lite klumpiga ut och stör sikten över tomten. Tänker jag fel---? Känner ni till några prisvärda alternativ, som inte är alltför höga?
Betongpool 5x10 från 1964, djupdel på 2,6m

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #49 skrivet: april 28, 2013, 13:00:58:58 »
Det finns onekligen fördelar med ett tak framför en pooltäckning som Walu, jag har ju noterat att regn kyler poolen rätt kraftigt, något som du slipper om du har pooltak.
Hanteringen av skyddet är däremot enklare än någon annan täckning jag hanterat, och det går ju hur bra som helst att hantera det på egen hand.
Jag har ingen aning om hur extra trappflikar är att hantera, vi har stege.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Akilles

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #50 skrivet: juni 02, 2013, 19:29:23:23 »
Vad är skillnaden på detta skydd och det som heter royal tec och saluförs av www.poolkungen.se?

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #51 skrivet: juni 02, 2013, 20:21:52:52 »
Den största skillnaden är väl den att Walu är uppdelad i flera sektioner som sitter fast i varje aluminiumstång och därför kan man byta ut en del om det skulle gå sönder istället för att vara tvungen att byta hela.
Något som fällde avgörandet för mig var det att jag sett bilder här i forumet på Royaltec där skyddet revat upp sig precis där stängerna går igenom skyddet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #52 skrivet: maj 16, 2014, 06:54:23:23 »
Vet inte om jag skrivit det tidigare, men jag skulle absolut valt ett pooltak om vi haft plats för det, det kan itne finnas bättre sätt att täcka en pool på, om man har råd, och plats för det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #53 skrivet: maj 16, 2014, 16:48:05:05 »
Ja, installationen av pooltaket var ett jättelyft för oss. Vi hade tidigare en kraftig variant av bubbelplast som hade bra värmeisolering men skiten som samlades på bubbelplasten hamnade till största delen i poolen. Det är så otroligt smidigt med taket. Ofta badar vi under taket. Det är bara att skjuta luckan åt sidan, kliva i och stänga luckan bakom sig. Det är bara om det är riktigt varmt och soligt som taket rullas bort. Även om det är riktigt skitväder så är det varmt och skönt under taket, även sena kvällar och nätter. Visst är de flesta taken ganska fula men det får man ta för fördelarna överväger stort.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kimm

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #54 skrivet: augusti 03, 2019, 10:44:07:07 »
Jag skulle vilja utfärda en varning och undrar om någon mer råkat ut för mitt problem med klibbig duk?
Jag har haft ett Walu Pool skydd / täckning sedan 2015 till vår termopool 4x8 med halvrund trappa i kortändan. Var fram till förra sommaren nöjd med skyddet med invändningen att den kan vara tung att rulla in och ut om man inte är så start = barn.
Jag har en halvgenomskinlig blå duk och förra sommaren började den bli klibbig i kanterna. I år har det accelererat och nu är mer eller mindre hela duken som ett flugpapper, se bild! Ja vi har relativt mycket björkfrön men de borde blåsa av eller spolas bort men de sitter fast. Man kan även se hur det klibbiga fastnat på aluminiumprofilerna. Har tvättat skyddet med vatten och grönsåpa på höstarna innan förvaring.
Har varit i kontakt med leverantören som kontaktade tillverkaren men de hade aldrig sett problemet tidigare!? Jag misstänker att det har varit något fel på ett parti av duken?
Finns det någon mer som råkat ut för detta och hur har det löst sig?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #55 skrivet: augusti 05, 2019, 07:13:08:08 »
Vi har fått samma problem i år, kanske började lite förra sommaren.
Jag tror att ursprunget är det varma väder vi hade förra sommaren, och i år, det blir helt enkelt algbildning i "rullen" när man har poolen avtäckt under längre perioder.
Vi har ännu inte försökt skura av den med något, men det är väldigt klibbigt så jag är rädd att man måste på med någon typ av avfettningsmedel.  <dontkn>

Vårt är från 2012, så 7 år är väl ändå rätt skapligt kan jag tycka. Frågan är om det skulle hålla om någon gick ut på det nu, jag är lite tveksam, men vi har ju staket och grindar så i princip använder vi det ju bara som avdunstningsskydd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kimm

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #56 skrivet: augusti 07, 2019, 20:36:54:54 »
Ja, det är rimligt att värmen / solen kan ha utlöst klibbigheten men dessa poolskydd används även på sydliga breddgrader så materialet borde klara sol i mer än några år.
Har fått ett pris på nya originalpaneler för att ersätta de klibbiga. 3700kr st. Behöver 7st+trappflik det blir 29600kr eller dyrare än ett komplett skydd. Jag var därför hos en firma som tillverkar och reparerar lastbilskapell mm idag för att höra om de hade sett liknande klibbfenomen samt få offert på paneler av dem. De hade inte sett klibbighet på det sättet som jag / vi har råkat ut för.
Efter besöket gick jag in på tillverkarens (Walter) hemsida för att leta uppgifter om dukvikt mm då såg jag till min förvåning att dessa poolskydd har 5-års garanti. Detta hade inte säljaren koll på men lovade hjälpa till med garantiärendet. Vi får se hur det går. Jag återkommer med information

Utloggad Majoa

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #57 skrivet: juni 30, 2020, 14:13:16:16 »
Hej, detta är vårt femte år som vi har vårt täcke. Redan i fjor började det att bli dåligt. I år är det katastrof dåligt. Rekommenderar inte detta täcke.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #58 skrivet: juli 01, 2020, 08:59:11:11 »
Vi är inne på säsong 8 och vårt enda problem är att nedfall, troligen pollen och frökapslar, har "vuxit" till alger under riktigt varma och soliga dagar när täckningen legat upprullad hela dagar.
Detta har över tid blivit klibbigt, och gör det lite svårt att rulla tillbaks täckningen på kvällen, det klibbar helt enkelt ihop och blir lite bökigt att hålla på med.

Vi har försökt tvätta med både såpa, bilshampo och ett svagt avfettningsmedel men utan vidare skillnad.
Att gå på med så starka rengöringsmedel som jag tror skulle krävas riskerar nog att göra materialet skört.
Men visst börjar man fundera på vad som blir nästa steg, vad det skulle kosta ut byta ut delarna t.ex.
Då vi har ett barnsäkert staket och grindar så funderar jag på att montera dit vanlig växthusplast istället, det skulle nog ge mycket bättre solfångareffekt.  <sol>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #59 skrivet: juli 01, 2020, 10:26:50:50 »
Vi är inne på säsong 8 och vårt enda problem är att nedfall, troligen pollen och frökapslar, har "vuxit" till alger under riktigt varma och soliga dagar när täckningen legat upprullad hela dagar.
Detta har över tid blivit klibbigt, och gör det lite svårt att rulla tillbaks täckningen på kvällen, det klibbar helt enkelt ihop och blir lite bökigt att hålla på med.

Vi har försökt tvätta med både såpa, bilshampo och ett svagt avfettningsmedel men utan vidare skillnad.
Att gå på med så starka rengöringsmedel som jag tror skulle krävas riskerar nog att göra materialet skört.
Men visst börjar man fundera på vad som blir nästa steg, vad det skulle kosta ut byta ut delarna t.ex.
Då vi har ett barnsäkert staket och grindar så funderar jag på att montera dit vanlig växthusplast istället, det skulle nog ge mycket bättre solfångareffekt.  <sol>

Om det bara är alger borde det väl kanske gå att spruta på JAPE grönfri bara. Gjorde det på ratten till båten för nåt år sen och den blev som ny ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #60 skrivet: juli 02, 2020, 06:28:33:33 »
Skall kolla på vad det är.
Misstänker att algerna löst upp plasten så att själva plasten klibbar, men det vet man ju inte utan att testa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #61 skrivet: juli 03, 2020, 12:22:01:01 »
Då vi har ett barnsäkert staket och grindar så funderar jag på att montera dit vanlig växthusplast istället, det skulle nog ge mycket bättre solfångareffekt.  <sol>
Om jag skulle skaffa pooltak idag så skulle jag troligast bygga ett fast tak med höjd under 1 meter med skjutlucka där man går i poolen samt mot sydväst där solen oftast finns. En fundering är om det skulle gå att få en trästomme att hålla för fukten under en längre tid?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #62 skrivet: juli 04, 2020, 11:29:06:06 »
Liknande tråd om just problemet med klibbig duk:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13501.0

Väldigt synd på en i övrigt enkel/bra produkt men skall man vara tvungen att köpa ny duk vart 5:e år så är det ju helt värdelöst :'(
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan