VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alka+ eller PH+?  (läst 5670 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Alka+ eller PH+?
« skrivet: maj 31, 2011, 21:06:04:04 »
Såg tendens till alger i "hörnorna" och längs med botten/väggkant runt :o om och kollade för första gången i år värdena = extremt lågt PH. :-\
Förvånade mig då jag haft poolen igång drygt 1½ månad för bad med runt 28-30 grader och underhållts med veckoklor/puckar u.a. - känner heller ingen "glatthet" trots begynnande alger.
Öste i PH+ men ingen höjning - börjar komma upp i flera kg. utan PHökning och funderar på om alkalinitetvärdet spökar till det?
Kollade med stickor (iofs. inte "purfärska") och som visade låg alkalinitet - vill minnas att om inte alkalinitet är korrekt spelar det ingen roll hur många kg. PH+ jag öser i?
Ser jag till alkalinitetsvärdet är det även mängder av Alka+ som förefaller skulla till om jag ser till rekommendation att komma i balans....
....ny mindre angenäm poolvattenupplevelse.... :'(

Lite "tricky", hur vet man vad som är grundorsaken....?...och hur kan man ha haft kristallklart poolvatten som mer eller mindre över natten "skenar iväg" även om det fortfarande är klart men med algtendens...? <hmm>

undrar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2011, 10:40:27:27 »
Jag hade själv väldigt lågt alkalinitetsvärde vid uppstart, doserade enl. rekomendation, då stack mitt alka-värde från 30->190. Så var väldigt försiktig med Alka+, speciellt som du har haft "kilovis" med pH+ i redan. Risken är att du får att pH som ligger en bra bit över 8.

Jag har fortfarande inte fått riktig akla-balans ännu, trots mänger med pH-, så små mängder åt gången.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2011, 20:49:05:05 »
Tar till mig ditt råd "Zaphod", även vis av tidigare erfarenheter som innebär att "vips" slog "balansen" om.....detär lätt att få höga kostnader först som åtgärd sen som "rättelse tillbaka" :o
Har inuläget slagit i 2 + 2 kg Alka+ men ännu ingen förändring, det bekymrar ngt. men skall ta det "easy" - avvaktar nya mätningar imorgon när det cirkulerat lite mer.... <hmm>

hälsar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2011, 12:06:53:53 »
Mätning dagen efter Alka+, börjar närma mig.... :)
PH+ skall till men inte mycket, inte mycket....vattenkemi är en balansgång... :D

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2011, 21:08:16:16 »
Känns som "kemiblandningarna" :o är över och balansen återställd! O0
hälsar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2011, 21:16:12:12 »
Grattis !!

Vad är det för mätutrustning på bilderna, stickor, märke inköpsställe?, pH klor, med droppar eller tabletter, samma frågor som vad gäller stickorna.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Alka+ eller PH+?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2011, 21:29:38:38 »
Grattis !!

Vad är det för mätutrustning på bilderna, stickor, märke inköpsställe?, pH klor, med droppar eller tabletter, samma frågor som vad gäller stickorna.

/ Housedad
Stripsen köpta hos Folkpool: "Test-strips 7 in 1, (aqua-check select) 50 strips
Ett testset som klarar av hela 7-tester på en sticka, doppa sticka i poolen och läs av resultatet mot en färgskala. Denna test mäter: Fritt Klor Bundet Klor pH Alkalinitet Cyanursyra Kalkhalt Brom = ca. 250-290:-"
Det andra setet med tabletter är köpt hos "gemensamma leverantören" Mats Alkefelt, A-Pool i Påarp.

Lägger till att stripsen är drygt 1½ år "gamla" men "still going strong" sett till jämförelser med andra testkit (normalt brukar strips bli "osäkra" men jag "exponerar" dem så lite som möjligt som förefaller hjälpa till att hålla "livslängden" uppe... O0

hälsar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag