CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dålig effekt på solvärmen ?  (läst 12613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mini02

Dålig effekt på solvärmen ?
« skrivet: juli 13, 2006, 21:55:57:57 »
Hej
Har Primastar solvärme som täcker ca 50% av pool ytan, solfångaren i söderläge.
Vet inte om ventilen som var med "står" rätt men jag har den enligt manualen ställd så att flödet går genom solfångaren, verkar som om det blir flöde eftersom solfångaren blir kall.
Kommer dock inte upp över 23-24 grader och har solfolie på nätterna för att minska den avkylningen, bor i mellan Sverige och har haft skapligt väder senaste tiden.
Poolen är gjuten med isolering i botten och sidorna, dock bara den delen som är nedgrävd men det är ca 70% av djupet.
Några förslag vad som kan vara fel och vad jag ytterligare kan kolla?


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2006, 23:24:02:02 »
Har du kollat så att hela solfångarytan är "kall", har du problem med cirkulationen så att bara delar av fångarna kommer till användning kan det säkert bli som du säger. I övrigt har jag ingen erfarenhet av solfångare, men jag är i grunden lite skeptisk till dem... Inte så att jag inte tror att de fungerar, det är bara det att vattentempen kommer att följa solens instrålning - inte min vilja att bada även när det är halvtaskigt väder. ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2006, 07:59:18:18 »
Hej.
Tack för svaret, det känns som om hela solfångaren blir kall vilket borde innebära att den lämnar ifrån sig värme.
Är själv lite skeptisk till solfångar men har byggt poolen själv och tänkte kolla om denna mängden värme skulle räcka, dessutom ett för mig enkelt montage med panelen nära poolen. Har värmepump i huset så det kanske blir projekt för nästa säsong med värmeväxlare, är dock inte särskilt sugen på att dra in "poolvatten" i källaren så detta får mogna fram.

Utloggad Morgan

  • Hemmansägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laxå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2006, 08:07:39:39 »
Hej,
Det kan vara som Rickard säger att du har dåligt cirkulation annars tar du ut för mycket effekt från fångarna. Om du känner i vattnet vid utblåset så har jag läst nånstans att bästa effekten uppnås när du har liten skillnad mellan det värmda vattnet o poolvattnet. Men det som avgör är att panelen är kall, inte av genomströmningen utan av avkylningen.

Kan vara lurigt att ställa in för bästa effekt, kanske nån som har bättre erfarenhet?

Utloggad Poolnicke

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2006, 08:31:45:45 »
mini02,
Hur stor pool har du räknat i kubikmeter?
Hur många kubik pumpar din pump?
Hur många kvm är solfångaren på?
Hur högt sitter solfångaren i förhållande till poolen?
Märker du någon skillnad på trycket i utblåset i poolen när du sätter igång solfångaren?(Bör minska lite grann, tryckmätaren på sandfiltret bör visa att trycket i systemet ökar)
Har du någon bild på hur alla rör och slangar är kopplade?

Jag har själv solfångare från Primastar och får en höjning på ca 5 grader en solig sommardag. Min pool ligger på 25 kbm, pumpen pumpar 10-11 kbm/timme och solfångaren ligger på 16 kvm. Mina rördragningar är ca 12 meter efter solfångaren varav ca 5-6 meter under mark är isolerade. Solfångaren sitter 3-4 meter över poolen. Tempen ut från solfångaren ligger 3-4 grader högre än tempen i poolen när solfångaren går på full effekt.

Tänkbara fel som du själv antyder kan vara felkoppling i ventil eller annat ställe. För lågt flöde genom solfångaren eller kanske att du har en rördragning som är för lång oisolerad under mark.

Kompletterade poolen med värmepump det här året och råkade under några dagar ut för att pumpen inte levererade speciellt mycket värme. Detta berodde på att jag hade ca 4 meter oisolerade rör som hamnade i skuggan när det var runt 6-10 grader ute nattetid. Tillräckligt för att kyla ner i princip lika mycket som pumpen levererade. Fullt tänkbart att du kan ha samma typ av problem med dina rördragningar om de går under mark.

Ta gärna lite bilder och lägg in här så ska vi säkert kunna lösa ditt värmeproblem. Med den toppensommar som vi har i år så bör du kunna ligga och pendla runt 26-30 grader med solfångaren.

/Poolnicke
« Senast ändrad: juli 14, 2006, 08:35:27:27 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2006, 15:51:57:57 »
Hej
Har ca 23 m3 och pumpen ger 11m3 vid 1 bar mottryck (vill jag minnas).
Solfångarna är på 11 m3 och de sitter i princip lika högt som poolen (40% av poolen över marknivå)
Jag provade lite tidigare under dagen och märker att tryckmätaren på filtret går upp ca. 0.2 bar som mest (bör vara då som ventilen är max öppen genom solfångarna)
Det som är lite annorlunda mot de flesta antar jag är att jag har efter filtret en 3 vägs koppling och kör 1 slang genom solfångaren och till ena inloppet på poolen, det andra går rakt till poolen.
Tycker mig kunna känna viss skillnad mellan de två inloppen men det kan vara önsketänkande från min sida. Skall kolla lite mer imorgon och se om jag kan ta några kort som visar hur det ser ut.
Har just nu 23 grC i poolen och har haft solfolie på iprinip hela dagen

Utloggad Poolnicke

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2006, 18:59:31:31 »
Om möjligt testa att leda allt vatten genom solfångaren imorgon. Hur är det med rören/slangarna? Går de i marken eller luften? Isolerade?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad tracker

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2006, 19:43:06:06 »
hej !

kolla så att det ej är flöde genom rörböjen i slutet på solfångarna, där ska det vara "täppt"
köpte från primastar och där var det flöde igenom, dom skulle skicka upp ngt men det passade inte så jag klippte till en plastskiva som jag klämde fast vid ena kopplingen så att vattnet skulle gå igenom solfångaren istället.

Utloggad turbouffe

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2006, 21:48:59:59 »
Är det ordentligt backspolat?

Om inte så finns ingen cirkulation.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2006, 21:18:16:16 »
Hej
Tack för alla tips hittills.
Kortfattat så går rören oisolerade i luft (tror inte detta påverkar särskilt mycket ca 10m)
Har inte flöde genom rörböjen, kollade för en gång skull detta innan jag monterade och fyllde.
Systemet är backspolat och har luftat själva solfångarens vändrör för att vara säker på att det blir rätt flöde.
Börjar faktiskt tro att effekten inte är bättre än så här, provade högst oseriöst och jag har 0.4 grader varmare på den slingan som går genom solfångaren.
Skall jag prova att minska flödet = öka uppehållstiden för vattnet ?
Vet att tex. bergvärme är rätt känsligt för "rätt" diff. temperatur för att ge maximal effekt.
Poolnicke har 3-4 grader varmare efter solfångaren är det vad jag skall sikta efter ?
Blir mer försök imorgon, såg att solen skulle lysa återigen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag