CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??  (läst 7961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« skrivet: juli 03, 2006, 18:09:49:49 »
Jaha och så har även jag hittat hit till detta gudomliga forum  ;D
Jag och maken byggde nytt hus förra året och iår när gräsmattan äntligen blivit grön och fin så kom vi på den briljanta idén att vi skulle ta o gräva upp en större del och bygga en pool  :P
Vi har tittat på JoF:s storpool och även Poolmans Palmyra (ca storlek 7,3x3,6x1,3), det jag undrar över är hur mycket det skiljer mellan de olika poolpaketen på dessa två? Främst är jag intresserad av skillnaden på kapaciteten på pumparna. Vi kommer att värma poolen med solfångare som vi ska sätta på vårt garagetak som kommer at ligga ca 5 m från poolen. Orkar båda dessa poolers pumpar att driva upp vattnet till solfångaren på taket eller tror ni att vi behöver köpa till en pump för detta ändamål också?

Hur har ni andra gjort som har någon av dessa pooler och värmer den med solfångare? Var är det bäst (och gärna billigt) att köpa solfångaren nånstans???

Många frågor på en gång, men hoppas att ni kanske kan räta ut några frågetecken åt mig här inne....

MVH

Frida
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2006, 21:49:19:19 »
Jag skulle köpa en poolvärmepump istället för solfångare, det blir billigare (tror jag), enklare och fungerar i alla väder.
Speciellt om ni vill ha varmt vatten även de dagar solen inte skiner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
Skillnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2006, 12:09:10:10 »
Tack rickard för ditt svar :)

Finns det någon annan som också kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen kring skillnaden mellan dessa två poolpaket??
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Lasse

SV: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2006, 12:43:51:51 »
Hej !

Jag har en rund 4,6 Palmyra från poolmans där jag faktiskt valde till en större pump med tanke på att jag i framtiden kanske kompletterar med solpaneler. Utan solpaneler så är det bra tryck i pumpen iallafall & poolen är jättelätt att hålla ren (kanske mest är den runda formen). Jag kör aldrig pumpen på natten.

Kolla garantin på sakerna då Poolmans ger 5 år men JoF bara 2 tror jag.
Verkar vara ett litet företag men med bra support så långt.

// Lasse

Utloggad Fia

SV: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2006, 13:26:39:39 »
Hej fridasven.

Det här blir lite lång men jag har ju semester.

Jag har kikat lite och vad jag kan se så är Palmyras ram varmgalvad, special lackad och zinkbehandlad. Linern 0,60 tjock och 6 vägs ventil till sandfiltret. Det finns ett paket med extra stark pump om man vill ha poolen 15-20 meter bort, klarar också solfångare bra.
De har inte med stege eller belysning i poolpaketen (om man vill ha lampa). Kolla alltid vad som ingår i paketen.

J&F galvad och rostskyddad (vad rostsk. innebär vet jag inte). Liner 0.50 tjock, (det har jag också). Däckstege ingår men inte belysning. Är du osäker på pumpstyrkan så betala mellanskillnaden till en starkare, vi lade till 400kr och bytte från 0,75 till en 1,0 hp. Kostnaden är som du ser inte stor, och det blir billigare än att köpa en pump till.

Poolerna monteras på samma sätt.
Jag tror att Palmyras ram är bättre än J&F ram, men det har jag inget "vetenskapligt" belägg för. :)

Jag vill ge ett tips på Cranpoolen som säljs av bl.a Teges i Kumla, länk nedan.
De har två olika utrustnings paket att välja mellan och deras De lux paket är väldigt komplett!!!
De står inget om hur ramen är behandlad, tyvärr.
De har bland annat en trekantslist att köpa till så man slipper hålla på att forma en sandvall runt poolväggen längs ner. Många olika stegar att välja mellan, även en trappa att ställa i poolen, mot tillägg förstås.
Det står att det är med 1-fas pump och att man kan uppgradera till 3-fas, skillnaden ingen aning. :-[  De har väldigt mycket produkter till ovanmark pooler.   
http://www.tegespool.se/  Det går att beställa katalog på deras hemsida.
 
Dessa pooler är  http://www.lainex.se/ återförsäljare för, och http://www.transmekano.se/  själva givetvis.

Vet inte om jag kunde hjälpa dig eller om jag bara snurra till det för dig. ;D
Hoppas ni hittar någon pool som stämmer för er.
Fia

« Senast ändrad: juli 08, 2006, 22:42:18:18 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2006, 15:39:37:37 »
 ;DTack så hemskt mycket för ditt svar Fia.. Det gav jättemycket bra information och vi ska kolla lite närmare på de olika paketen...
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Stand001

SV: Skilnad mellan storpool hos JoF och Palmyra hos Poolmans??
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2006, 10:27:38:38 »
Hej
jag har själv en Palmyra och har hjälpt min svåger att montera en Storpool ifrån J & F.
De stora skillnader som jag märkte var:
Ramen, J & F var klenare samt svårare att montera, kändes som om den skulle kunna spåra ur hela tiden (vilket dock inte hände).
Linern: Linern på palmyran kändes bättre, mer som på en gummibåt, Linern på J&F var det lite "plastpåse" känsla på.
Skimmern: Skimmern på J&F var inte så stor, vilket borde innebära att mindre smuts kan komma in, jag behöver inte använda håven lika ofta.
Mycket bättre monteringsanvisning på J & F!!!!!!

Med tanke på prisskillnaden tycker jag dock att J & F är mycket prisvärd.
/Stephan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag