CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varmvatten från solfångarna  (läst 8800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piliz

Varmvatten från solfångarna
« skrivet: juni 21, 2010, 15:07:57:57 »
Jag ställde denna fråga i mitt förra inlägg, men tar upp det som ett huvudämne istället:

Jag behöver alltså få info om hur jag bäst tar tillvara på varmvattnet från solfångarna.
Solfångare från ElNino 2 startpaket = 4st mattor.
Bestway Sandfilterpump
Bestway ovanmarkpool 4.5x0.91m

1. solfångarna är rätt varma nu idag, när inget pool-vatten cirkulerar i dessa (som är ca 19-20 grader idag).
2. Om jag kopplar bort slangarna från solfångarna och lägger de direkt i poolen istället. (utan att gå via filtrets "ut-till-poolen" slang)
3. samtidigt drar jag ner flödet ut till solfångarna, så det kalla vattnet tar längre tid på sig att cirkulera i solfångarna.
4. vattnet som kommer ut från solfångarna känns då varmare.

Fråga:
Om jag gör som jag beskrivit ovan, får jag ut MER effekt/varmtvatten än om det vore sammankopplat med filtrets ut slang?

Antar att det har något med hur mycket vatten som cirkulerar per minut eller nåt.

Någon som vet eller har testat själv?

(Har för mig att flödet för solfångarna ska vara ca 4L/min... Och det har jag ej testat om jag kopplat som ovan beskrivet)
« Senast ändrad: juni 21, 2010, 15:28:52:52 av piliz »

Poolgiganten

Utloggad Barsk

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2010, 16:18:53:53 »
Jag är inte säker på att jag förstod frågan helt korrekt, men den delen som har med flöde resp temperatur har jag själv klurat på.
Man ställer ju hur mycket av pumpens flöde som ska gå genom mattorna med bypassventilen.

Frågan har två bottnar.

Dels: Ju större flöde som går genom mattorna ju mindre hinner det vatten som är där värmas upp. Men den totala mängden energi som fångas upp är ju densamma. Faktum är att ju kallare vattnet är när det går tillbaka ju mindre förlust får man i form av strålningsvärme. Så jag är rätt säker på att ett så stort flöde som möjligt är det bästa. Det här fallet begränsar mattorna, max 10 l/minut eller 0.3 bars tryck.

Dels: Bypassventilen blandar "kallt" vatten från poolen med returvattnet från solslingan. Så om man kör max genom solslingan så känns vattnet varmare, men flödet är förmodligen för dåligt för att filtret ska kunna filtrera ordentligt hela poolens vattenvolym. Dessutom riskerar du spränga mattorna pga för högt tryck...

Det bästa man kan göra med el ninon är att med bypassventilen ställa in så man får nära max tillåtet flöde och tillräcklig omsättning i poolen (med min pump och 3 meter till solmattorna så blir det en kompromiss) och sen köra så. Det borde vara det mest effektiva. Bara för att vattnet känns lite kallare med högre flöde så betyder det inte att man fått ut mindre energi, det är bara lite mer utblandat. Men allt hamnar i poolen till sist.
Ett tips här om din pump har manometer är att notera trycket. Då har du ett referensvärde. Vad som händer när sandfiltret sätter igen lite har jag inte riktigt koll på dock, om trycket ut i solslingan ska vara det samma, eller om man ska höja motsvarande...

Med en solfångare som klarar högre tryck så borde man kunna köra hela flödet genom mattorna, om pumpen räcker för att få tillräckligt flöde. Det är väl det normala med övriga tillverkares solpaneler.

Blir det molnigt eller solen går ner kan man stänga solslingan. Den kyler om den inte värmer...

Ett tips för att testa om man har 0.3 bars tryck är att koppla en 3 m slang och hålla den rakt upp i luften. Kommer det vatten ur slangen har man högre tryck än 0.3. Tror detta stod i el ninons bruks iofs... :)

Utloggad piliz

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2010, 13:48:26:26 »
tack för ett väldigt bra svar. precis vad jag ville vet!

tack / Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2010, 08:03:32:32 »
Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.

Sen måste man precis som piliz skriver ta hänsyn till tryck och flöden i det övriga systemet och hitta en kompromiss som säkerställer tillräckligt flöde och ett lämpligt tryck in i solfångarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad piliz

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2010, 08:09:03:03 »
... lite svårt att tro att ju kallare vatten som kommer ut i poolen, destå mer effekt. Men är det så, så e jag nöjd.

Höjde tempen i poolen med hela 3 grader igår. Var uppe och snuddade på 22 grader, och då utan solfolie. (ska köpa solfolie idag!)
Och då körde jag som ni beskrivit ovan, hittade ett bra tryck och flöde...

Utloggad Barsk

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2010, 09:13:49:49 »
Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.
Hmm, är du säker på det? Min fysikkunskap på området har tyvärr försvunnit i glömska så jag kan inte hänvisa till nån formel.
Men med ditt resonemang skulle exemeplvis polarområdena värmas upp snabbare av en viss solstrålning jämfört med ett tropiskt område, förutsatt att marken ser likadan ut. Jag vet faktiskt inte...

Mitt resonemang om effektiviteten var att ju högre temp i mattorna desto mer strålar tillbaka som förluststrålningsvärme till luften innan det hunnit tillbaka till polen.

Tja, det blev ju rätt teoretiskt det här ;)

Utloggad piliz

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2010, 09:17:42:42 »
Med solfolie och 4st mattor, och ca 24 grader i luften igår, fick vi upp ytvattnet till ca 27 grader.
Sen efter lite badande var hela poolen ca 24-25 grader ;-)

Med andra ord, så funkar det fint nu!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2010, 09:49:24:24 »
Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.
Hmm, är du säker på det? Min fysikkunskap på området har tyvärr försvunnit i glömska så jag kan inte hänvisa till nån formel.
Men med ditt resonemang skulle exemeplvis polarområdena värmas upp snabbare av en viss solstrålning jämfört med ett tropiskt område, förutsatt att marken ser likadan ut. Jag vet faktiskt inte...

Mitt resonemang om effektiviteten var att ju högre temp i mattorna desto mer strålar tillbaka som förluststrålningsvärme till luften innan det hunnit tillbaka till polen.

Tja, det blev ju rätt teoretiskt det här ;)


Mitt resonemang stämmer i vart fall i en vanlig värmeväxlare, högre flöde mot värmeväxlarytan ger större värmeövergång.
Sen kan ju sol och värmstrålning fungera lite olika jämför med värmeöverföring mellan två flytande vätskor, men principen borde vara densamma, i vart fall när det gäller vattnets hastighet mot solfångarens insida, och som du säger, värmeutstrålningen mot atmosfären borde öka om man tillåter solfångarmattorna att bli varmare än de behöver bli, så jag menar att det finns dubbla skäl för att inte släppa upp tempen mer än nödvändigt på solfångarytan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2010, 10:06:31:31 »
Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.

Intuitivt låter det logiskt men jag behöver hjälp att förstå varför det skulle skilja så mycket i energiövergången beroende på energipotentialen (kan man säga så?)  Det enda jag kan tänka mig är om man har helt stillastående vatten så tar sig yttersta molekyl lagret snabbt till sig energin men och då energin inte kan förflytta sig snabbt nog över till andar vattenmolekyler så reflekteras en del strålning tillbaka. Men har man strömmande vatten och enbart solenergi så låter inte denna teori hållbar.

Men iaf, vi väntar med spänning på dina mätningar Rickard så får vi praktiska resultat att spekulera vidare runt.

Utloggad Linkan222

SV: Varmvatten från solfångarna
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2010, 16:32:06:06 »
Det logiska är väl att ju större differensen är desto högre effekt.
Om vi antar att vattnet i solfångaren kan bli som mest 80 grader stillastående, (endast ett exempel, vet inte maxtemp) vid 80 grader ger alltså energitillförseln ingen mer värme. Så ju kallare vatten desto bättre borde effekten bli.

Och som det skrevs tidigare att kallare vatten in i poolen ger bättre värme är ganska felformulerat. 1000 liter 3 grader varmare vatten är bättre än 100 liter med 15 graders värmehöjning. Det är inte kallt eller varmt utan max-energiuttag ur solfångarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag