Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Temperatur fall vid bad  (läst 17093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
Temperatur fall vid bad
« skrivet: november 23, 2009, 14:58:10:10 »
Hej

En fråga till alla som använder era spabad vintertid. Jag har haft mitt spa en kortare tid och märker att temperaturen faller någon grad när vi badar. Vi har inställt på 38,5 och efter c:a 45 minuters badande med pumpar igång och en del luft också, så har temperaturen sjunkit 1-1,5 grad och då är det ändå 5-10 plusgrader ute f.n.

Vad är era erfarenheter kring detta?

Jag har ett Dove Canyon och det verkar ha en värmare på 2,5 kw, vilket säljaren sa var bra prestanda, men nu har jag hört att det finns spa med 4 - 5,5 kw. Vad har ni för effekt på era?

/Ziggy

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #1 skrivet: november 23, 2009, 19:21:55:55 »
Jag är också lite nyfiken på det här.
Jag har ett Hotspring Limelight Pulse. Det tappar inte temperaturen sådär snabbt men jag kör oas inte så mycket med luft.
I amerikanska manualen står det att min värmare är på 4000 watt, men hotspring.se säger 1500w...
Det jag tycker är att mitt tar lång tid att värma upp, inte "utlovade" 1-2 grader/h...


Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #2 skrivet: november 24, 2009, 09:48:44:44 »
OK, så nu har jag gjort lite mer research. På Forum i USA så säger dom att exportmodeller till typ Europa har klenare värmare pga. att USAs elnät såklart är mycket bättre än det europeiska. Vet inte om detta stämmer, men med tanke på att USA gör av med absolut mest energi per capita, så låter det inte otroligt. När jag kollar närmre i min manual så ser det ut som att USA modeller har en 4 kw värmare och europeiska modeller har 3.6 kw värmare. Ingen större skillnad således. Effekten på värmaren är iofs ointressant så länge den gör sitt jobb. Men som sagt så tycker jag att när temperaturen faller 1-1.5 grader vid milda yttertemperaturer så kan man ju undra hur det blir när det blir lite kallare.

Är det verkligen ingen som har lite mer erfarenhet av detta?

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #3 skrivet: november 24, 2009, 10:07:24:24 »
Jag tror vi hänger på samma jänkarforum :)

Min värmare är iaf bara 1500 watt vet jag nu. Och jag såg en stackars norrman på samma forum som också hade ett Hotspringbad (ett av de lite billigare) som hade 1000w värmare.
Ska slå en signal till säljaren idag och se vad han har att säga om detta.
Kollade runt lite på andra modeller. Folkpool's @home och D1 kar verkar ha 2900 wattvärmare. Det borde ju ge dubbla effekten mot vad jag har..

Jag har även sett jänkare med 5000wattsvärmare som rapporterar samma problem som du och jag. Finns det ingen spatekniker som hänger på detta forum som kan räta ut våra frågetecken?

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #4 skrivet: november 24, 2009, 11:35:57:57 »
Min uppfattning av detta problem är att oavsett vilket spabad man har och hur stor värmare man har så sjunker det ganska omgående c:a 0,5grader dels beror det på att värmaren börjar värma först när värmen väl sjunkt och när man lyfter locket så försvinner mycket värme snabbt.

Använder man mycket luft i massagen så sjunker temperaturen då man "spär" det varma vattnet med kall luft.

Lika så är 40grader max för många spabad och den sjunker snabbare från 40grader än från till ex 37

Men c.a 1 -1,5 graders minskning på en timma är ganska normalt oavsett märke på spabad

// Jonas

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #5 skrivet: november 24, 2009, 17:47:49:49 »
Om jag fattat det hela rätt så har man i USA 1-fas 110 volt, vilket gör att 4 kW behöver 36 Ampere.
40 och 50 Ampere i anslutning verkar inte vara ovanligt i USA.

Mitt hydropoolkar är från fabrik "snålställt" så att det kan anslutas till 230 V, 1-fas 16 ampere, vilket ger maxbelastning 3680 watt, värmaren är på 3 kW så därför kan pumpen bara gå på lågfart när värme behövs. Mitt kar har bara en pump så när man kör massage så kan det inte värma samtidigt.
Trots detta så tappar jag inte mer än cirka 1,5-2 grader vid bad ( - 10 ). Bubblar dock bara en kvart för att sen låta pumpen gå på lågfart och då värms ju vattnet.

Huvudsäkringarna i de flesta villor är ju 16, 20 eller 25 ampere och den fasta elkostnaden beror ju på huvudsäkringarnas storlek

Utloggad -Matte-

SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #6 skrivet: november 25, 2009, 22:33:50:50 »
Jag har precis köpt ett Hotspring soverein med 1500w värmare, den kräver 1-fas 16A.

Som option finns en 4500w värmare som kan monteras in, den kräver en separat 20A anslutning (1-fas) men då kan en ursprungliga anslutningen minskas till 10A då endast pumparna går på den fasen.

Jag funderar på att uppgradera till 4500w värmaren, men frågan är hur mycket bättre det upplevs i praktiken ? Hur många "watt" försvinner rakt upp i luften när locket lyfts av... att öka med 3000w kanske är försumbart i praktiken ? <hmm>

 

« Senast ändrad: november 25, 2009, 22:39:25:25 av -Matte- »
Spabad: Hotspring soverein

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #7 skrivet: november 26, 2009, 07:34:36:36 »
Efter diverse research så tror jag personligen att det är oundvikligt att temperaturen sjunker, det får man helt enkelt acceptera. Storleken på värmaren tycks påverka detta faktum marginellt.

Jag kommer att ställa in lite högre temp så gör det inget att den sjunker lite.

Ziggy

Utloggad -Matte-

SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #8 skrivet: november 26, 2009, 11:01:20:20 »
Ja så är det nog...
Jag har även haft en vedeldad badtunna där det inte var problem att hålla tempen uppe även när det är -20 grader ute och utan isolering,  men där ger ju kaminen säkert över 30kw och det är ju en stor skillnad från våra 1 - 5 kw i spabaden.

Jag har hört andra som dockat sina spabad mot tex bergvärme, men då äventyras garantin i vissa fall.
Spabad: Hotspring soverein

Utloggad Nilking

SV: Temperatur fall vid bad
« Svar #9 skrivet: november 26, 2009, 14:43:13:13 »
Jag har precis köpt ett Hotspring soverein med 1500w värmare, den kräver 1-fas 16A.

Som option finns en 4500w värmare som kan monteras in, den kräver en separat 20A anslutning (1-fas) men då kan en ursprungliga anslutningen minskas till 10A då endast pumparna går på den fasen.

Jag funderar på att uppgradera till 4500w värmaren, men frågan är hur mycket bättre det upplevs i praktiken ? Hur många "watt" försvinner rakt upp i luften när locket lyfts av... att öka med 3000w kanske är försumbart i praktiken ? <hmm>

 



Trevligt. Jag har ju också ett Hotspring fast modellen "under", Limelight Pulse.
Du kan väl posta här när du testbadat lite så gör jag detsamma ang tempfall/uppvärmmgstid. Jag har faktiskt kopplat mitt kopplat på 2 fas, 20 amp per fas. Så då skulle man kunna uppgradera.
Det jag lagt märke till är att tempen sjunkar kanske inte så mycket vid bad men när den väl har sjunkit så värmer den kanske upp 0.5-0.75 grad per timme. Jag hade gärna haft 1-2 grader per timme. Typ "nu är det för kallt, nu går vi in och väntar en timme så det blir varmt igen" ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag