CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandmängd i sandfilter  (läst 15951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Neo

Sandmängd i sandfilter
« skrivet: oktober 19, 2009, 10:17:28:28 »
Jag öppnade mitt sandfilter i helgen av ren nyfikenhet, passade på att dammsuga upp kvarvarande vatten samt lite skräp som låg överst i filtret så nu ser det rent och fräscht ut men jag tyckte det var lite klent med sand i filtret.

Endast ca 50% av behållaren var sandfylld, det kanske inte skall vara mer än så men jag vill gärna ha lite inputs från er andra..hur stor del av sandfilterbehållaren skall vara fylld med sand?

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2009, 12:09:38:38 »
Mitt sandfilter är på 25 kg och det är fyllt till ca 80%.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Janne

SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2009, 13:12:40:40 »
Hej,

Jag har ca: 75% sand.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Neo

SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2009, 11:03:41:41 »
Då ska jag nog ta och köpa några säckar och fylla på lite, tack för hjälpen!

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2009, 23:08:22:22 »
Om du fyller på för mycket sand, så brukar det lösa sig självt med att överflödig sand backspolas bort.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2009, 08:45:14:14 »
Pass også på at du ikke får for mye motstand om du fyller opp med sand. Jeg har en pumpe på 0,75hk og mitt filter er av samme størrelse som for en pumpe med 1,5hk men da med mere sand. Har i dag ca 55% fylning med sand.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2009, 10:40:06:06 »
Om du fyller på för mycket sand, så brukar det lösa sig självt med att överflödig sand backspolas bort.

 <hmm> vet inte redigt om jag kan hålla med detta. Av egna erfarenheter så fick jag med 2st 25kg säckar med sand som jag hällde i filtret o jag fick för mycket sand i o högt tryck. Hade detta en halv säsong innan jag grävde ur ca 5kg o fick ner trycket i filtret. Min överflödiga sand hade inte backspolats bort. Normalt ligger det runt 70-80%, men kan variera beroende på filter o pump kombination.

Neo, du har inte skrivit vad du har för filter o storlek.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2009, 15:02:08:08 »
Det varierar som sagt helt beroende på vilket filter man har, och hur anpassad pump man har till filtret. Normalt så behöver man en större pump till att backspola filtret, än man behöver för att filtrera. För det man vill är att höja sanbädden ca 20% för få till en bra backspolning.

Oftast så finns det en märkskylt från tillverkaren, som talar om tekniska data för filtret. Inte ovanligt att det dessutom står vilken sandmängd som ska användas. Det kan vara bra att tänka på att man oftast vill ha sand i olika fraktioner. Ett govt bärlager som täcker dysarmarna + 2-3 cm. Ett mellanlager och sen finsand. O0

Utloggad Neo

SV: Sandmängd i sandfilter
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2009, 11:30:52:52 »
Om du fyller på för mycket sand, så brukar det lösa sig självt med att överflödig sand backspolas bort.

 <hmm> vet inte redigt om jag kan hålla med detta. Av egna erfarenheter så fick jag med 2st 25kg säckar med sand som jag hällde i filtret o jag fick för mycket sand i o högt tryck. Hade detta en halv säsong innan jag grävde ur ca 5kg o fick ner trycket i filtret. Min överflödiga sand hade inte backspolats bort. Normalt ligger det runt 70-80%, men kan variera beroende på filter o pump kombination.

Neo, du har inte skrivit vad du har för filter o storlek.

/ronson

Jag har ett Hayward villa 210 med en 0,75kW pump, har snackat med Folkpool som ska komma ut och byta min poolstyrning som har krånglat, dom får fixa filtret när dom ändå är här.

//Neo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag