Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?  (läst 6103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« skrivet: oktober 02, 2009, 22:43:22:22 »
Vi har några bekanta som då och då bjuder in till party där bad i deras pool brukar ingå (ungefär som om vi har party här...). Men de är väldigt rädda för att få minsta skräp i vattnet och en av reglerna är att ingen får använda smink för de säger att det kan påverka vattnet. Stämmer det verkligen ? Mängden måste ju bli extremt liten jämfört med allt poolvattnet (deras pool är typ rund 5 m pool med motbyggt trädäck). Likaså är de väldans noga med att alla duschar, att man bara har riktiga baddräkter o.s.v., allt av hänsyn till poolen. Men hur känsligt är det egentligen ?

Själva har vi inomhuspool och brukar inte alls vara strikta. Om vi har fest brukar det vara fritt att bada och visst händer det att några åker i med kläderna på, med skor osv (ja festskor förstås, inte grova som man går med ute !). Visst brukar jag använda smink och vid en fest blev jag iknuffad med min handväska, där låg väl typ en halvårsförbrukning av smink, och inte hände något med våran pool för det. Hur känsligt är det egentligen med olika småsaker ? Eller är olika pooler olika känsliga, beroende på reningssystem, filter, kemi osv ? Vår pool är en inomhuspool, med sandfilter och klor/syra som kemikaliemetod. Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av ? Våra vänner pool körs med Baquacil, skulle det göra den mera känslig ?

Poolgiganten

Utloggad m.pean

SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2009, 14:31:58:58 »
Det var nog det löjligaste jag hört ang pool....

Utloggad Fia

SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2009, 15:15:44:44 »
Skulle nog säga att de "överbeskyddar" vattnet rejält!
Att man inte vill bada med smink har väl mer med att göra att man inte vill bli "svart randig" i ansiktet. ;)
Med den hygienen vi har idag så kräver inte jag dusch innan bad. Så hård bad belastning har inte vi i vår pool så reningsverkat klara lätt av det!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2009, 07:20:59:59 »
Ja det borde verkligen inte vara några problem för poolen men däremot om man har spabad så brukar smink & liknande påverka vattnet ganska mycket men det beror på liten vattenmängd samt hög temperatur & mindre rening.

// Jonas

Utloggad Erica

SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2009, 21:47:11:11 »
Tack, det varkar som om jag kan vara lugn trots att vi inte är så petnoga med poolen :)  Vi har ju inte heller märkt några problem hittills.

Vad det gäller att duscha före så om barnen kommer med ett antal kompisar och vill bada så ser jag ju helst att de duschar först och använder badkläder. Men har vi fest är det ok om folk struntar i att duscha eller om några hoppar i / blir iknuffade med kläderna på. Alla duschar ju ändå innan de går på en fest och ingen kommer ju i smutsiga kläder heller. Och precis som Fia säger, någon jättebadbelastning har man ju inte i en privatpool. Det blir ju inte alls som i en simhall.

Att spabad är känsligare kan man ju tänka sig. Där blir det ju mera badkarsliknande volymer som det handlar om. Något sådant har vi dock inte; men får vi tid en dag så kanske det vore kul att komplettera med ett sådant. Jag testade hos några bekanta en gång men där var det faktiskt FÖR varmt för att vara skönt.

Jo att man kan bli randig i ansiktet om man har smink det stämmer ju.. men oftast ligger ju badet mot den senare delen av festen och då är man ju inte så petig med utseendet.. och varken hår eller kläder ser ju precis toppen ut om man hamnar i vattnet ändå :) Men poolen ger en härlig atmosfär vid fester, vare sig man badar i den eller inte.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2009, 20:41:09:09 »
Det är en ren personlighetsfråga. Vissa människor har sina pennor liggande på skrivbordet med alla spetsar åt samma håll. Andra vet inte ens var pennorna finns.
Du ser det här i forumet på de ändlösa diskussionerna om vattenkvalitet.
I den ena ändan av skalan ser man följande rop på hjälp.
"Vad skall jag göra? Jag har följt alla beskrivningar jag hittar på forumet, men ändå ligger mitt Ph på bara 7,3. Jag skulle vilja ha upp det lite. Jag gjorde XXXXX efter ett råd jag fick, men då hände YYYY. Sedan provade jag ZZZZZ, men då tyckte jag att vattnet blev lite grumligare. Kan någon hjälpa mig - jag ligger vaken på nätterna och grubblar."
Några veckor senare kan man läsa: "I förra veckan bytte jag allt vatten, men jag tycker forfarande att alkaliniteten är för hög. Nu ger jag upp. Det är nog bäst att fylla igen poolen."

I andra ändan av skalan ser man: "Jag lägger i en klorpuck i veckan. Vattnet brukar vara ok. Mäter bara om jag ser något konstigt"

Vi får nog helt enkelt acceptera att vi är olika och inte följer någon slags idealmall.

/Jan

Utloggad Erica

SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2009, 20:18:50:50 »
Jo visst är vi alla olika och jag får väl i den jämförelsen säga att jag ofta inte vet var pennorna ligger :) Samtidigt måste det ju finnas fakta om hur en pool beter sig, vad som gäller för att det inte skall bli hälsovådligt att bada i den och så.

Nej jag ligger definitivt inte och grubblar över poolvattnet på natten ! Vi ägnar väl inte vår pool så mycket skötseltid, men det tycks inte behövas. Vi har automatik för klor- och syradosering och det fungerar jättebra. Vi brukar väl kolla med ett testset någon gång - i början var det varje vecka, nu är vi väl nere i 2-3 gånger om året - automatiken tycks göra sitt jobb bra och värdena ligger alltid rätt när vi kontrollerar. Vi har ingen poolrobot så dammsuga får man ju göra någon gång, men i en inomhuspool blir det ju inte så mycket skräp, så det är heller inget tungt jobb.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2009, 22:06:01:01 »
Hej Erika

Smink, textilfibrer och allt annat som en badande belastar vattnet med bildar ju klorföroreningar som man inte vill i vattnet. Så småningom hamnar ju detta i sandfiltren som förhoppningsvis gör sitt jobb. Vid hög belastning av poolen så ökar också behovet av rätt inblanding av filtrerat vatten, så att man inte har döda zoner i poolen med ej klorerat vatten. Detta kan ganska snabbt leda till en tillväxt av hetotrofa eller pseudomonas. Om man belastar poolen enligt vad den är byggd för, med fester med högre belastning ibland så lär nog inte det vara ett problem. Du verkar dessutom ha en fungerande kemdosering så kan i allfall jag inte se att det skulle va något problem. Kan vara bra att filtertvätta (om du har sandfilter) nån gång om året för att bli av med organiskt matrial som anrikas i filterbädden vid undermålig backspolning. oavsett festande  ;)

Skulle du ha en utomhuspool som är utrustad med en uv-lampa (solen), så blir nog detta problem ännu mindre.

Utloggad Erica

SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #8 skrivet: oktober 20, 2009, 10:26:39:39 »
Hej !

Hmm, vad innebör det att filtertvätta ? Vi backspolar ju filtret regelbundet, fast inte så ofta eftersom poolen är inomhus och inte får i sig en massa löv och liknande. Vi brukar väl backspola någon gång per månad. Men backspolningen borde fungera bra för vi har en rejält överdimensionerad pump (1.1 kW) så vattenflödet vid backspolning blir säkert kraftigt.

Jo doseringssystemet verkar fungera perfekt. Det är så skönt att slippa hålla på med vattenprover och att hantera kemikalier, mer än förstås någon enstaka gång då tankarna för kemilkalierna skall fyllas på.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Kan smink verkligen vara ett problem för en pool ?
« Svar #9 skrivet: oktober 20, 2009, 23:00:37:37 »
Hej Erica

Backspolning bör göras när tryckfallet över filtret stiger med två hekto (0,2bar). En del väljer att göra det mer ofta, då de behöver omsätta vatten för att hålla ett bra vatten. Om man gör det mera sällan och backspolningen i sig inte är bra, så får du förmodligen större problem med att organiskt matriel inte ger sig iväg vid en backspolning. Sandfiltret samlar på sig skit som med tiden skapar problem, ibland stora sådana.
En bra backspolning görs med en pump som klarar att resa sandbädden med ca 20% av sandhöjd, helst i 4-6 minuter och trycklöst. Det senare är överkurs, och det är sällan den privata marknaden har tillgång eller råd med sådana filter.

Därför kan det vara bra att göra en filtertvätt. DVS att stanna cirkulationen i systemet, tömma sandfiltret på vatten, hälla i natronlut (mängd är beroende på storlek på filter), fylla upp vattennivån filtret så det är i höjd med sandnivån i filtret, låt stå i ett dygn, backspola 2-3 gånger för att bli av med slaggprodukter och lut. Färdigt! O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan