CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ till baquacil och klor?  (läst 2604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pennan

Alternativ till baquacil och klor?
« skrivet: september 05, 2009, 17:36:42:42 »
Hallå alla poolbadare!

Säsongen lider mot sitt slut och summerar man denna säsong så är det den dyraste hittils. Har tappat räkningen på alla algangrepp så till nästa säsong ska jag byta ut vattnet. Har varit en del diskussioner om nödvändigheten av att göra det med jämna mellanrum. Har märkt den senaste tiden att PH-värdet sakta men säkert stiger (ett par tiondelar/vecka) utan påverkan av någonting. Släpper inte i något regnvatten och har inte badat de senaste veckorna, men ändå stiger det. Måste ha något i vattnet som orsakar detta, men vad?

Fråga nr 1: Ska man byta vattnet redan i höst eller vänta till våren?

Väntar jag till våren riskerar man väl att få behandla algangrepp hela vintern  :(

Fråga nr 2: Vad finns det för alternativ till Baquacil och Klor?
Är lite trött på Baquacil och klor är inget alternativ för mig.

Är det någon som använder någon joniseringsvariant som funger? Har läst en del om dessa och tycker dem verkar klart intressanta, om dem nu fungerar.

Tacksam för alla svar.

Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Alternativ till baquacil och klor?
« Svar #1 skrivet: september 25, 2009, 20:04:18:18 »
Rimligen borde det väl vara bättre att byta till våren om du skall vinterstänga poolen. Då får du ju börja med frächt vatten direkt till våren och får lättare att hålla kontroll på själva startförloppet. Vi har inomhuspool så situationen är lite annan, men när vi först fyllde den blev vattnet brunt så fort vi hällde i klor.. Men efter några dagar rättade det till sig.

Kan inte svara något om alternativ. Har aldrig testat Baquacil utan vi kör med klor och det fungerar bra. I en privat pool behöver man ju inte ha så mycket klor, så trots att det är inomhus har vi inte några problem med klorlukt.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Alternativ till baquacil och klor?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2009, 10:24:31:31 »
Jag tycker Klor har ett onödigt dåligt rykte..
Sköter man bara sin pool så är klor det lättaste att arbeta med, det är säkert och kräver mindre jobb än många andra alternativ. Och lukten som många klagar på .. ja luktar det så har du för lite fritt klor alltså det som luktar är bundetklor klor som bundit bakterier så för att bli av med det så till sätterman mer klor.

Skulle jag tipsa om något annat så är det salt.. man jobbar ju med klor då med men får ett väldigt trevligt vatten och mindre aggressivt.

MVH
Jonas West

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag