VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: J&F pool kapacitet  (läst 7603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
J&F pool kapacitet
« skrivet: september 03, 2009, 19:44:12:12 »
Hej,

Jag har lite frågor angående J&F:s storpool om någon kan svar på dessa. Jag kontaktade J&F men fick inga vettiga svar, så någon med erfarenhet kanske kan svara istället.


Jag tänkte gräva ner och däcka in stopoolen från J&F och placera pumpen och sandfiltret ca 12 m bort i min friggebod.
Jag frågade J&F om man kunde ha sandfiltret och pumpen placerat strax över vattenytan som det ju blir om man placerar det som jag har tänkt mig och de svarade NEJ.

Min kollega har det placerat så (dock med en annan pool och med 50 mm slang, jag vet inte dimensionen på J&F:s slangar) men han har satt en backventil på returen, så när det väl kommit igång funkar det, kan man inte ha den lösningen också med J&F:s  grejor? Någon som har erfarenhet av det?



När jag frågade om jag kunde placera sandfiltret och pumpen ca 12 m ifrån poolen i min friggebod. Svarade de att det blir för långt avstånd speciellt när man ska dammsuga. Men kan det bero på slangdimensionen då? Om det är så kan man byta till tex 50 mm som min kollega hade? 

Min kollega som även hade en backventil på returen har sin pump (1,1 kW) 20-25 m ifrån sin pool utan problem och då även utan problem vid dammsugning. De slangar och rör han har är 50 mm, är det så att J&F har mindre tex 38 mm eller? Om det är det som är problemet kan man dimensionera upp dessa slangar till 50 mm och på så sätt få det att fungera med det avståndet?

Ett annat alternativ om inte det ovan går är att man placerar pumpen under vattennivån under trädäcket, men sandfiltret ovan vattennivån i friggeboden, det borde väl gå?


Dela gärna med er av erfarenheter och tips.

Tack på förhand
Mange
« Senast ändrad: september 03, 2009, 20:22:03:03 av Stumpen »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F pool kapacitet
« Svar #1 skrivet: september 03, 2009, 20:32:23:23 »
Det går alldeles utmärkt att gräva ner o däcka in storpoolen från JoF, det är många på forument som gjort detta.

Inga problem att ha pump+filter ovanför poolen. Det finns de som har pumpen+filtret ännu längre bort än dina 12m. Se bara till att använda 50mm slang så fungerar det. Backventilen är egentligen inte nödvändigt, se bara till att fylla upp systemet vid start så behåller den vattnet.

Skulle dock föreslå att du väljer en större storlek på pump o filter för att få bättre effekt, speciellt vid dammsugning.

Sök lite på forumet eller kolla bland byggtrådarna på ovanmark så hittar du mycket information.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: J&F pool kapacitet
« Svar #2 skrivet: september 04, 2009, 10:26:19:19 »
Hej,

Nu är jag helt novis på detta och gissar, men om man ska öka till 50 mm slang så måste jag väl byta anslutningarna på pumpen, filtret, och inloppet till poolen? Går det att få tag på detta till J&F:s grejor för det är ju inget de säljer själva, jag tänkte på att gängorna kanske är något annorlunda än vad vi har i sverige.

Jag tänkte att man inte kör poolen hela tiden, utan på timer. Måste jag inte ha backventilen då, för när den ska starta igen på timern så är ju inte jag där så jag kan fylla upp systemet som du sa och då kör man väl pumpen torr, det kan väl inte vara bra, eller?


Jag var och pratade med en annan lokal poolfirma igår och nämnde mina förutsättningar med 12 m mellan pool och pump & att poolen ligger lägre än pump/sandfilter. Med deras grejor var det inga problem menar de på och deras pump i det paketet var bara på 650W dvs 100 W mindre än J&F:s.

Jag blir lite kluven när det gäller J&F:s pool, köper jag deras och det inte fungerar blir det jobbigt att behöva punga ut för uppgradering av dessa saker. Köper jag på den lokala poolfirman får jag förvisso bara en 1,2 djup pool istället för J&F:s på 1,32 m, men de kunde ju garantera att det skulle fungera.

Jag vill ju gärna ha den extra decimetern i djupet men jag är rädd att det inte kommer att fungera.

Är det någon som har dessa förutsättningar där det fungerar med en J&F pool med deras originalpump?

Mvh
Mange
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad utopiazz

SV: J&F pool kapacitet
« Svar #3 skrivet: september 04, 2009, 16:56:45:45 »
Backventil bör alltid monteras om pumpen sitter högre än poolen. Det bästa är att sätta den så nära skimmern som möjligt eftersom ledningen till pumpen alltid kommer att vara fylld.

Utloggad x man

SV: J&F pool kapacitet
« Svar #4 skrivet: september 04, 2009, 21:43:37:37 »
Tänk på att höjdmåttet är just ett höjdmått upp till bef. sarg. Baddjupet är lägre. Räkna med ca. 10-15cm lägre än angivet höjdmått då du fyller poolen upp till 3/4 av skimmern samt stenmjölsbeläggning inne i poolen som tar ca.3cm.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Ante

SV: J&F pool kapacitet
« Svar #5 skrivet: september 04, 2009, 22:58:30:30 »

Jag blir lite kluven när det gäller J&F:s pool, köper jag deras och det inte fungerar blir det jobbigt att behöva punga ut för uppgradering av dessa saker. Köper jag på den lokala poolfirman får jag förvisso bara en 1,2 djup pool istället för J&F:s på 1,32 m, men de kunde ju garantera att det skulle fungera.

Jag vill ju gärna ha den extra decimetern i djupet men jag är rädd att det inte kommer att fungera.

Är det någon som har dessa förutsättningar där det fungerar med en J&F pool med deras originalpump?

Mvh
Mange

Det är absolut inga problem att koppla in exempelvis 50mm Pemslang mellan pool och pump/filter.
Har du ingen rörmockare i närheten så rekommenderar jag Rinkaby Rör, de har allt du behöver till humana priser.
Länk dit: www.rinkabyror.se
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: J&F pool kapacitet
« Svar #6 skrivet: september 07, 2009, 07:11:38:38 »
Håller med Ante.
Om Du vill kan Du kolla mon byggtråd. Jag har gjort det. Ligger nog precis under 10 m på PEM slangen.
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: J&F pool kapacitet
« Svar #7 skrivet: september 07, 2009, 20:34:23:23 »
//mrcaspian

Jag kollade din sida, MYCKET snyggt jobb måste jag säga.

Så du kör en 50 mm PEM-slang fram till pumpen? Har du bytt till 50 mm överallt dvs också mellan pump & filter?

Inloppet till poolen är väl bara 38 mm, bytade du det också annars blir det väl flaskhalsen som gör att det inte borde vara lönt att byta till 50 mm på resten?

Kör du med J&F:s Original pump/filter?

Tror du jag kan placera som jag skrev min pump/filter strax ovanför vattenytan om jag sätter en backventil vid skimmern eller om du vet någon som har gjort det med en J&F pool?

Mvh
Mange

 
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad utopiazz

SV: J&F pool kapacitet
« Svar #8 skrivet: september 08, 2009, 11:01:09:09 »
Inloppet till poolen är väl bara 38 mm, bytade du det också annars blir det väl flaskhalsen som gör att det inte borde vara lönt att byta till 50 mm på resten?

Mvh
Mange

En tunn slang ger ett högre flödesmotstånd som gör att pumpen tappar kapacitet. Att munstycket är mindre gör att det blir ett högre tryck i utblåset vilket i sin tur bättre strömning i vattnet

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: J&F pool kapacitet
« Svar #9 skrivet: november 09, 2009, 10:40:55:55 »


Inga problem att ha pump+filter ovanför poolen. Det finns de som har pumpen+filtret ännu längre bort än dina 12m. Se bara till att använda 50mm slang så fungerar det. Backventilen är egentligen inte nödvändigt, se bara till att fylla upp systemet vid start så behåller den vattnet.

Skulle dock föreslå att du väljer en större storlek på pump o filter för att få bättre effekt, speciellt vid dammsugning.


/ronson

Jag har beställt poolen från J&F och den står i garaget inför nästa säsong :) När jag beställde så frågade jag om större pump och filter. De hade inte andra pumpar än den som ingick 750W (1 hp). Filter hade de ett större som du Ronson valde(75kg) men inte hemma förrän nästa vår. Jag chansade på filtret som ingick (45kg). Jag har mätt exakt nu och jag kommer få 18 m mellan pool och filter/pump. Vi får väl se om pumpen och filtret räcker till när jag är färdig, annars får jag väl skaffa en annan pump från någon annan då inte J&F säljer andra. Någon som har dessa förutsättningar och vet att det funkar bra, så man slipper ligga sömnlös hela vintern över detta? :)

Mvh
Mange
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag