VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt Vatten.  (läst 1767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koktpotatis

Mjölkigt Vatten.
« skrivet: april 24, 2023, 17:34:13:13 »
Hej. Mitt första inlägg här. Har fyllt upp poolen med vanligt brunns vatten och har chocklorerat det samt kollat ph värde och alk värde. får inte bort mjölkigheten i vattnet. klor ligger på 2.5ppm och ph på 7.2 har gått med sandfilterpump nu i 3 dygn nonstopp. även backspolat 2 gånger per dag. någon som har någon ide om vad som kan vara fel ?
Tack på förhand. Mvh Tore

Poolgiganten

Utloggad ktd

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #1 skrivet: april 24, 2023, 20:08:29:29 »
Om chockningen varit tillräcklig kan det kanske vara läge att flocka?
Väldigt små partiklar kan vara svåra att fånga upp i sandfiltret och där kan flockning hjälpa till.

Utloggad koktpotatis

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #2 skrivet: april 24, 2023, 20:33:48:48 »
Om chockningen varit tillräcklig kan det kanske vara läge att flocka?
Väldigt små partiklar kan vara svåra att fånga upp i sandfiltret och där kan flockning hjälpa till.

Tack för svar :)
Har försökt med flockning med. Mina test stickor visar ingen klor alls när jag kör ner dom men den digitala mätaren visar runt 2.5 på klor. Har kört i lite nytt vatten nu men ingen större skillnad än. Poolen luktar mycket klor nu med så vet inte om jag kanske fått klor block i poolen. Ph värdet ligger just nu på 7.2 och alk runt 100. Ska köpa mer flock i morgon o se om det blir bättre.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #3 skrivet: april 25, 2023, 09:10:04:04 »
Vad använder du för klor och hur länge har du haft ditt vatten i poolen?
Har du mätt din Cya?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad koktpotatis

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #4 skrivet: april 25, 2023, 18:57:37:37 »
Vad använder du för klor och hur länge har du haft ditt vatten i poolen?
Har du mätt din Cya?

har använt swin&funs clor. köpte fixor flock idag samt teststickor så spädde ut vattnet i en halv kanna o drog i vatten så visar den jätte hög klor nivå så tror jag får byta en del vatten sen låta den stå i solen ett tag. vatten temp ligger på 14 grader just nu utan värme utan bara solen som värmer. har inte mätt Cya hittar inget test här som gör det.

Utloggad koktpotatis

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #5 skrivet: april 25, 2023, 19:05:25:25 »
Vad använder du för klor och hur länge har du haft ditt vatten i poolen?
Har du mätt din Cya?

Edit: har nu spätt ut vattnet i en kanna utan att det ger utslag på sticka men när jag drog i lite mer klor i det vattnet gav den utslag på klor. så då är frågan om man har för mycket eller för lite i poolen ? ph alk är helt okej men klor ger inget utslag :(

Utloggad ktd

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #6 skrivet: april 25, 2023, 20:27:00:00 »
Kan inte brunnsvatten innehålla järn och massa andra saker som klor kan reagera på så att det bryts ner snabbt?
Kan det dåligt men kanske kan vara värt att söka här på forumet. Har för mig att jag läst det när jag först började med pool.

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #7 skrivet: april 25, 2023, 20:58:00:00 »
Jovisst kan det finnas både järn, mangan och kalk i brunnsvatten. Järnet oxideras av kloret, har man mycket järn blir vattnet mörkt grön-brunt efter klorering. Mangan ger svarta utfällningar som känns klibbiga. Kalk kan ge mjölkigt vatten och fälls lätt ut om man har högt pH i vattnet. En pH-sänknnig ta stoppa det fenomenet.

Utfällningar av järn kan ge helt ogenomskinligt vatten men brukar försvinna efter klorering + filtrering även om det tar några dagar. Man kan skynda på processen genom att tillsätta fällningsmedel som slår ihop de mycket små partiklarna till större. Sedan kan ibland den typen av utfällningar vara så finkorniga att de inte fastnar i filtret. En lösning kan då vara att låta det sjunka till botten och sedan dammsuga till avlopp ("waste"). Dock sjunker då vattennivån snabbt så man får dels se till att ha välfyllt innan det är dags och dels får man vara snabb för att inte förlora för mycket vatten. Riskerar cirkulation att stoppa p.g.a. luftinsugning måste man ju avbryta.

Utloggad koktpotatis

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #8 skrivet: april 25, 2023, 22:30:12:12 »
Kan inte brunnsvatten innehålla järn och massa andra saker som klor kan reagera på så att det bryts ner snabbt?
Kan det dåligt men kanske kan vara värt att söka här på forumet. Har för mig att jag läst det när jag först började med pool.

Har tidigare år haft en del mindre pooler med vatten från samma brunn och aldig upplevt liknande. brunnen håller bra kvalitet genom allt..
har nu fyllt på kanske 7000 liter vatten av 19000 o ingen förändring. tror det ligger mycket bundet klor i poolen. har flockat gånger 2 nu på 2 dagar, stickor mäter 0 klor medans mätaren markerar hög klor halt. drar jag stickan mot klor så markerar den direkt men inte från pool vatten. tror det ligger för mycket klor eller klo block i poolen, men det borde ju hävas när man fyller på nytt vatten ? har hållt på i 4 dagar nu utan förändring tyvärr. känns som att tömma poolen sen fylla den på nytt är den bästa vägen att gå men känns tråkigt dock .

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt Vatten.
« Svar #9 skrivet: april 26, 2023, 23:55:17:17 »
Klorblockering p.g.a. för hög halt cyanursyra ? Har du möjlighet att mäta CYA-halt ? Vad har du använt för klor ? Sedan finns det en annan möjlighet också, att du inte får någon klorindikering kan vad det gäller stickor bero på att du har alldeles för mycket klor så att färgen blekes bort - i vart fall vissa stickor kan reagera så. Om du vill testa om du har det fenomenet så tag lite poolvatten, späd ut det med fem eller tio gånger så mycket vanligt kranvatten och se om du får en indikering då.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag