VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kalibrering av saltklorinatorn  (läst 1107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoover

Kalibrering av saltklorinatorn
« skrivet: maj 20, 2022, 11:04:15:15 »
Hej
Min saltkorinator visar 547 mV ("är"-värde) och den är inställd på att hålla 700 mV ("bör"-värde) men när jag mäter polen med tabletter och stickor så är klornivån bra. Kan jag göra en quickfix och ändra börvärdet från 700 till 547 så att den slutar producera eller är det viktikt att proberna visar "rätt"? Vad är nackdelen med att köra denna "strategi" istället för all kalibrera om proberna hela tiden.

Jag har dessutom svårt att få det tätt runt proberna så vill helst inte röra dem just nu för att kalibrera om klorinatorn.

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Kalibrering av saltklorinatorn
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2022, 12:46:54:54 »
Bör-värdet justerar du utifrån dina mätningar av pool-vatten. Om klornivå ligger rätt då ställer du in bör-värde till den aktuella värdet på klorinatorn, och då hålls den konstant.

Utloggad matbl

SV: Kalibrering av saltklorinatorn
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2022, 16:38:46:46 »
Nej nej nej.
ORP ger indikation på hur rent vattnet är, du vill ha de där 700 eller mer.
Konstant kring 550 låter lågt. Så om du har 547 mV men lagom med klor så har du förmodligen problem med pH eller CYA. Vad är det för värde på pH? CYA?
Förutsatt naturligtvis att din klorinator visar rätt.
« Senast ändrad: maj 23, 2022, 16:54:45:45 av matbl »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av saltklorinatorn
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2022, 18:05:35:35 »
Jag är osäker på vad som menas. Om du behöver ”kalibrera om hela tiden” lär det vara fel på dina sensorer eller mätenheten. Jag kalibrerar mina sensorer en gång om året. Kolla att de mäter rätt med någon referensvätska.
Jag tycker också, som matbl säger, att 550mV låter riktigt lågt. Om du håller det under en längre period kommer du troligen först märka att väggarna i poolen blir hala, det betyder att det växer grejer i ditt vatten som du inte vill ha där.
För att få så bra hjälp som möjligt är det bra om du kan posta faktiska värden från dina mätningar, du kanske har rätt i att kloret är bra. Men vi vet inte om det du tycker verkar bra är bra i våra ögon, med all respekt.

Posta gärna pH, fritt och bundet klor, cya och temperatur. Även om du tillsatt några andra kemikalier kan underlätta rotorsaksanalysen. Så ska vi hjälpa dig efter bästa förmåga.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan