VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med vattenvärde🙈  (läst 997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MJe

Hjälp med vattenvärde🙈
« skrivet: maj 17, 2022, 19:50:51:51 »
Hej, vi fyllde upp vårt spabad med nytt vatten för några dagar sedan, vi har bara haft den 1 säsong.

Jag gjorde enligt rutin som det stod. Chockklorerade vattnet och väntade 1 dygn och la sedan i en sådan multipuck.

När jag mätte värdena nu några dagar senare så var klorhalten fortfarande skyhög och ph-värdet var för lågt (även AT var lågt) så jag försökte höja ph-värdet men det slutade med att det blev för högt (eller om det var kloret som spökade) så jag sänkte ph-värdet igen, får inte någon ordning på det 😣
Klorhalten är skyhög, ph-värdet kan jag inte riktigt utläsa och AT värdet är jättelågt.

Vi är nybörjare på det här, hur går jag vidare?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med vattenvärde🙈
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2022, 23:03:21:21 »
jag skulle vänta ut vattnet tills värden stabiliseras.

Puckar enligt mig är på 200g och tabletter på 20g. Gissar att du inte tillsatt en på 200g? Den senare är inte avsedd för spabad.

Helt klart är att dina puckar sänker pH. Detta medför att din alkalinitet sjunker i botten.

Ett tips som nybörjare. Titta bara på pH och klorhalt. Allt blir lättare då.

Med kloret du tillsätter kommer ditt pH sjunka. Du behöver bara en kemikalie till. Det är höj pH.

Den höjer även din alkalinitet som du inte bör mäta som ovan användare. Håll dig till klor och pH.

Ditt vatten kommer att bli bra.



Utloggad Telekiter

SV: Hjälp med vattenvärde🙈
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2022, 09:23:00:00 »
Hej. Jag har testat använda Biltemas mätstickor och de är inte alls bra. De är väldigt svåravlästa så mitt förslag är att du köper mätstickor från en annan tillverkare (ex Aquacheck). Dessutom är pH-värdet väldigt svåravläst (det gäller även Aquachecks mätstickor). För att avläsa pH-värde är det enklaste och säkraste sättet att använda Phenol-red tabletter i mätglas.

Ex denna:

https://spacare.se/products/tablettestare-klorph/ (OBS, det finns andra sånna mätglas men de funkar på exakt samma sätt).

Så för att avläsa Klor-/Bromhalten (och om du vill avläsa Alk-värdet) så använder du vanliga manuella mätstickor från Aquacheck. Det finns andra bra mätstickor också men Biltemas är inte en av dessa.

För att avläsa Ph-värde så använder du mätglas med Phenol Red-tabletter. (Och om du använder detta så fyll på mätglaset med spabadsvattnet och därefter VÄNTA tills vattnet kallnat till rumstemp, och därefter tillsätt Phenol Red-tabletten).

Har du nytta vatten i badet, och chock-klorerar, kan det ta flera dagar (3-4 dagar) innan klorhalten sjunker. Det nya vattnet är ju sannolikt ganska rent så därför tar det länge innan kloret förbrukas och klorhalten sjunker. Så du måste vänta till dess innan du lägger i klortabletter.

Det gäller att ha lite is i magen när man justerar kemin. Adderar du nått på morgonen tar det minst fram till kvällen (eller kanske till dagen efter) innan du kan avläsa någon förändring.

/Urban.

Utloggad ktd

SV: Hjälp med vattenvärde🙈
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2022, 10:33:08:08 »
För de flesta mätningar kör jag med Biltemas pH/klor testkit med tabletter (efter att jag sett rekommendation från Roger.).
Då och då kontrollmäter jag med min Scuba II (mest för att hålla koll på cya) och jag kan bara hålla med Roger., Biltemas kit håller god tillförlitlighet.

Stickor ger jag inte mycket för oavsett tillverkare även om jag då och då använder sticka. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan