VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ändra om i poolhuset  (läst 1615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrAgard

Ändra om i poolhuset
« skrivet: april 26, 2022, 21:23:00:00 »
Hej,
Detta är mitt första inlägg här, men har läst en del här och det verkar som att det finns mycket kompetens här inne. Något jag saknar i detta ämnet.

Vi har haft en utomhus pool från folkpool ett par år nu. Pump och övrigt har de dragit in i garaget vilket har varit väldigt smidigt.
Däremot har jag inte riktigt varit nöjd med hur det ser ut. Bla så vill jag kunna koppla bort saltklorinatorn för underhåll fast ändå ha flöde på.
Samtidigt har de flexrör de använt böjt sig en del då dessa inte varit förankrade i väggen - så här tänkte jag fästa och även byta ut lite rör mot fasta PVC.
Detta projektet tänkte jag göra i år - så har skaffat mig en ny bypass och tänkte limma PVC rör.

Jag tänkte att det var bara att använda gamla kopplingar och klistra om, men här börjar jag få kalla fötter efter att ha läst lite på nätet.
Samtidigt förstår jag inte riktigt konstruktionen. Varför används flexibel (PEM?) slang för en fast installation? Denna är även klistrar - är det då ingen PEM slang eller har installatörerna gjort en fuling?

Tanken var från början att koppla in en bypasskoppling (https://poolstore.se/produkt/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/bypass-kopplingar-till-varmepump-lim/) direkt efter pumpen som gått över efter den existerande bypasskopplingen (som går ut till värmepumpen). Sen började tankarna att då behöver jag ju inte längre den bypassen osv..

Förstår att detta låter rörigt, men så är det också i mitt huvud just nu. Skall man bara lägga ner, skall man göra om allt...

Bifogat lite bilder på hur det ser ut.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #1 skrivet: april 27, 2022, 07:32:36:36 »
Ofta används de där flexibla slangarna för att minimera antalet tvära böjar på rören.
Om du limmar, försök hitta och använda långa böjar istället för 90° vinklar där det är möjligt.
Tvära böjar minska flödeshastigheten och reningsverkets effektivitet en del, svårt att säga exakt hur mycket.
Alltså denna typ av böj: https://www.dammbutiken.se/mjuk-boj-50mm-i-pvc
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #2 skrivet: april 27, 2022, 09:19:52:52 »
Den grå slangen är PVC. PEM kan man inte limma, där gäller bara klämringskopplingar. Jag använde en hel del slang i mitt maskinrum (som också behöver byggas om) för att slippa konstiga rördragningar på väldigt liten yta. Jag har PEM utanför väggen, och PVC inne i boden. Ventil på insida vägg som ansluter PVC mot PEM.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad PeeWee

SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #3 skrivet: april 27, 2022, 10:36:49:49 »
Nu skiljer det sig säkert åt beroende på installatör men om man tittar i Folkpools butik här i stan så är det mest baserat på att man ska använda klämkopplingar, så resultatet i min folkpoolinstallation blev en herregösses massa klämkopplingar och mycket PEM-slang. Förklaringen är att det är lätt att bygga om, rätta till etc etc. Men min erfarenhet var efter ett år med den installationen är att det nästan var hopplöst att få tätt. De var här X antal gånger men jag gav upp och betalade slutfakturan tillslut. Installationen var INTE snygg, allt hängde liksom i sig själv efter X antal justeringar.

Så efter ett år så rev jag ut allt och byggde om med limmade rör så mycket det gick och mjuk slang där det behövdes. Det gäller att tänka till innan, skissa och vara noggrann i planeringen för det är rätt mycket prylar som ska ihop. Sätt unionskopplingar där du vill kunna ta isär grejer. Undvik så mycket det går grejer som bara tätas med gängtejp, en packning är bra mycket lättare att få tät. Köp ett erkänt bra lim också. Låt limmet torka/härda något dygn innan du driftsätter. Jag köpte prylar på Poolklubben (bra ventiler och bra lim) och Pool och Fritid (mycket bra utbud på kopplingar). Jag blev sjukt nöjd i slutändan, det kostade några tusenlappar och ett gäng timmar men det var det värt, det känns stadigt, välbyggt och framför allt så är det TÄTT.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #4 skrivet: april 27, 2022, 16:44:25:25 »
När jag skrev om mjuka böjar så menade jag att han skulle använda hårda PVC-rör och limma, inte PEM-slang, om någon missförstod.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad HerrAgard

SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #5 skrivet: april 27, 2022, 21:57:21:21 »
Nu skiljer det sig säkert åt beroende på installatör men om man tittar i Folkpools butik här i stan så är det mest baserat på att man ska använda klämkopplingar, så resultatet i min folkpoolinstallation blev en herregösses massa klämkopplingar och mycket PEM-slang. Förklaringen är att det är lätt att bygga om, rätta till etc etc. Men min erfarenhet var efter ett år med den installationen är att det nästan var hopplöst att få tätt. De var här X antal gånger men jag gav upp och betalade slutfakturan tillslut. Installationen var INTE snygg, allt hängde liksom i sig själv efter X antal justeringar.

Så efter ett år så rev jag ut allt och byggde om med limmade rör så mycket det gick och mjuk slang där det behövdes. Det gäller att tänka till innan, skissa och vara noggrann i planeringen för det är rätt mycket prylar som ska ihop. Sätt unionskopplingar där du vill kunna ta isär grejer. Undvik så mycket det går grejer som bara tätas med gängtejp, en packning är bra mycket lättare att få tät. Köp ett erkänt bra lim också. Låt limmet torka/härda något dygn innan du driftsätter. Jag köpte prylar på Poolklubben (bra ventiler och bra lim) och Pool och Fritid (mycket bra utbud på kopplingar). Jag blev sjukt nöjd i slutändan, det kostade några tusenlappar och ett gäng timmar men det var det värt, det känns stadigt, välbyggt och framför allt så är det TÄTT.

Härligt med din syn på "deras" installation. Och det är som du skriver, det kommer vara olika för olika installatörer, men standarden verkar vara den samma.
Du har inga bilder på före / efter du själv byggde om? Behöver lite inspiration :D

Utloggad HerrAgard

SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #6 skrivet: april 27, 2022, 22:03:21:21 »
Den grå slangen är PVC. PEM kan man inte limma, där gäller bara klämringskopplingar. Jag använde en hel del slang i mitt maskinrum (som också behöver byggas om) för att slippa konstiga rördragningar på väldigt liten yta. Jag har PEM utanför väggen, och PVC inne i boden. Ventil på insida vägg som ansluter PVC mot PEM.



Ahh, tack. Det gav mig en hel del.
Börjar så sakta förstå logiken runt alla val som gjorts.
Däremot förstår jag inte varför denna koppling använt om man kan klistra direkt i T kopplingen med det Barbara PVC-röret? Har du/ni någon bra förklaring?

Samtidigt kan jag använda en klämkoppling (vilket jag antar att det jag har här är) till ett hårt PVC rör? -Så som jag testar på bilden? Grannen påstår att så är det i hans installation, vilket hade underlättat (och varit ett billigare alternativ) för mig :D

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #7 skrivet: april 28, 2022, 08:35:09:09 »
Med risk för att få väldigt många emot mig. Jag vet att det funkar, många använder det och folkpool säger tom att det ska användas och visst det är låga tryck i en pool men de klämringskopplingarna är inte tillverkade för PVC rör/slangar de är gjorda för PE rör. bara kika in på tillverkarens hemsida (http://www.astore.co.uk/our-products/compression-fittings/)om de är typade för det. jag har inte hittat det än iaf.
Hur som helst det håller uppenbarligen i pool system så kan vi lämna det där, men det är när du ansluter det på PVC slang som är mjukare, på fasta PVC rör skulle jag strängt avråda ifrån.
innuti kopplingen har du en ring som det är som hullingar på som nyper fast i röret när den kläms åt, det funkar på PVC slangen men skulle inte chansa på att det funkar på rör.

Åter igen det finns en packning som kommer täta och det är inget högt tryck, kanske kan funka ett tag men absolut inget jag skulle rekommendera.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ändra om i poolhuset
« Svar #8 skrivet: april 29, 2022, 07:35:39:39 »
Håller med, det skulle i så fall vara på ett ställe där det rent mekaniskt är omöjligt för kopplingen att glida på röret.
Men som sagt, det enda som kommer hålla fast röret i kopplingen är O-ringen, och den är egentligen bara där för att täta, inte hålla fast slangen/röret, det är hullingarnas/rillornas uppgift.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag