VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump som gått i gång.  (läst 1606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nickelass

Pump som gått i gång.
« skrivet: mars 29, 2022, 18:40:44:44 »
Hej, jag har köpt ett begagnat spabad för ett år sedan, spabadet är från Trademax liknande de i länken:

https://www.trademax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/utomhusbad/spabad/utespa/midborg-spabad-lx-pump-94-jets-6-personer-vit-fri-frakt-p1355452

Under senaste badet körde jag igång jetsen och efter det började det rinna vatten från det här hålet, se bild. Problemet är att det slutar inte rinna den kör hela tiden nu. Är det någon som vet funktionen av det utloppet och varför den inte slutar? Instruktionsböckerna är inte till mycket hjälp tyvärr  :-\

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump som gått i gång.
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2022, 07:27:19:19 »
Brukar kallas för "waterfall", troligen något ni aktiverat på knapparna och inte stängt av?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2022, 10:50:06:06 »
Det är helt riktigt ett vattenfall. På mitt spabad så är det ett av vreden uppe på kanten som öppnar/stänger av vattenfallet och det är cirkulationspumpen som används för att pumpa vattnet till vattenfallet. Det betyder att så långe cirk-pumpen är igång (rening och/eller värmning) så kan vattenfallet va igång beroende på om vredet på kanten av badet är öppet eller stängt.

/Urban. 

Utloggad Nickelass

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2022, 20:27:17:17 »
Du hade rätt det va bara ett reglage att vrida på  ::) Jag som hade provat alla möjliga kombinationer på panelen. Tack!

Har funderat på det där med cirkulationspumpen också jag har sett att flera här på forumet sagt att den bara ska va igång under rening och värmning men verkar som min är igång hela tiden plus att det kommer bubblor ur cirkulations utloppet. Är det normalt? När jag köpte badet va det två kopplingar som hade fryst sönder som jag bytt kan det vara någon mer koppling som är kass som gör att den drar in luft i systemet? Det blir ett lite små irriterande ljud när man badar och hör luft som sugs in hela tiden.

/Nicklas

Utloggad Telekiter

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2022, 09:13:57:57 »
Man kan ställa in hur ofta, och länge, cirkulationspumpen (reningen) ska va igång. På ditt bad kanske det är inställt på att va igång dygnet runt, vilket är fullt möjligt. Det ställer man in på manöverpanelen. Jag har ställt in så reningen går kl 12-17 samt kl 00:00-05:00, dvs 5 tim, 2 ggr/dygn.

/Urban.

Utloggad Nickelass

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2022, 14:03:50:50 »
Reningen är förprogrammerad till 08:00-10:00 och 20:00-22:00 jag har inte ändrat dom tiderna.  Annars har jag inte sett på panelen hur man kan styra cirkulationspumpen.

Utloggad Telekiter

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2022, 14:40:45:45 »
Cirkulationspumpen styr man inte "manuellt". Det är reningstiden som man ställer in och då går cirk-pumpen under den tiden. Förutom om vattentempen i badet går ner under inställt värde då startar värmaren och såklart då också cirkpumpen, oavsett vilka reningstider man ställt in.

/Urban.

Utloggad Nickelass

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2022, 18:22:43:43 »
Men att pumpen går hela tiden innebär att det är något som inte stämmer iaf? Jag ser på displayen när den värmer och kör reningsprogrammen vilket den inte gör hela tiden så klart men cirkulationspumpen går ju konstant ändå. Jag får väl kolla över dipparna på kretskortet så dom står rätt annars finns det väl inte så mycket att göra om pumpen går hela tiden?

Utloggad Telekiter

SV: Pump som gått i gång.
« Svar #8 skrivet: april 01, 2022, 13:12:37:37 »
mmm...det låter som att nått inte är helt korrekt på badet. Tyvärr kan jag inte hjälpa nått mer.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump som gått i gång.
« Svar #9 skrivet: april 01, 2022, 13:51:27:27 »
Vi har en liten cirkpump som går hela tiden i vårt bad, kanske ni har ett bad med nåt liknande?
Men är det en av de stora som går hela tiden så är det nog något som är trasigt eller fel inställt.
Det blir dyrt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan