Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?  (läst 2328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?
« Svar #11 skrivet: februari 12, 2022, 18:33:30:30 »
Jag har Nitors motsvarighet fast några år gammalt. Jag brukar mäta lite snabbt med det ibland, när man bara vill kolla pH och klor. Det är snabbt och enkelt. Det enda som kan vara ett problem är att skalan bara går till 3 i klor, om det blir mörkare så får man börja blanda ut med kranvatten för att kunna mäta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?
« Svar #12 skrivet: februari 12, 2022, 18:43:02:02 »
Det finns anledning till att jag ständigt återkommer till dessa enkla kit. Mätningen är snabb pga. lättlösliga tabletter. Resultatet kommer inom några sekunder.

Hög klorhalt över 2 finns risken att fritt klor visar för lågt värde om tiden för mätning är för lång. Högre värde dess större fel.

Har man bundet klor är risken att detta visas som fritt klor om man tar för lång tid på sig. Kallas för fantomklor.

Kör man rapid gröna är risken minimal att få fel pga. ovanstående. Det är en mycket snabb mätning.

Instrument har svarta tabletter som ofta är svårlösliga och måste krossas i instrumentet. Mycket stor noggrannhet på instrumentet.

Har skrivit tidigare om detta instrument med van användare. Blandade till en fritt klor lösning på 2,8ppm.

Den vana personen fick 2,2ppm, laboratorieteknikern fick 2,4ppm. Hag fick mellan 2,75 och 2,82 om jag minns rätt. Jag malde tabletten innan mätning. Jag var snabbast med mina mätningar.

Därav skillnaden i resultat.

Samma sak gäller om man har bundet klor. För lång tid resulterar i att bundet klor visar sig som fritt klor med dessa svarta tabletter eller om man väntar för länge med att titta på sina färger.

Så Biltemakitet är billigt och enkelt. Enligt mig visar det bra värden på klor och pH.
Till detta har jag en Hanna totalklor. Ganska billig och mycket stor noggrannhet.

Instrumentet jag syftade på ovan är pool-lab. Troligen det bästa instrumentet i sin prisklass. Mycket stor noggrannhet på olika mätparametrar.

Det jag vill förtydliga är att oavsett mätning eller instrument så kan användaren vara av betydelse för resultatet på mätning.

Detta enkla kit är enkelt och snabbt. Svårt att göra fel om man läser av färgen direkt efter upplösning.

Har man CYA-baserat klor bör man troligen ligga över 3ppm fritt klor.
Mätmetoden DPD för klor är mycket snabb att lirka av kloret som sitter på CYA och tolka detta som fritt klor och inte som tillgängligt klor som det kallas för när det sitter på CYA.

Roger

Utloggad Telekiter

SV: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?
« Svar #13 skrivet: februari 15, 2022, 11:14:58:58 »
Roger kan säkert svara på hur vattentemperaturen inverkar på pH-värdet vid avläsning. Min upplevelse är att det visar ca 0,3 fel beroende på om man kontrollerar vid vattentemp 38 jmf med om man låter vattnet svalna till rumstemp (20 grader) innan man adderar tabletten i mätglaset.

Jag använder den typen av pH-mätning, fast inte just Biltemas, som Roger hänvisar till.

/Urban.
« Senast ändrad: februari 15, 2022, 11:21:38:38 av Telekiter »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?
« Svar #14 skrivet: februari 15, 2022, 16:40:00:00 »
Du har helt rätt Urban angående pH och temperatur.
Egentligen är det vad som är neutralt pH som påverkas av temperaturen.

Vid 38 grader är neutralt pH ca. 6,9. Alltså pH-kurvan förskjuts.

Skillnad på 0,3 i pH vid temperaturerna du beskriver är nog säkert helt rätt.

Det finns en anledning att mätning av fritt klor och riktlinjer är beroende på temperatur. Socialstyrelsen/Folkhälsomyndigheten.

Högre temperatur påverkar framför allt klors desinfektionsgrad. Förskjutning av pH är en faktor. Temperaturen på fritt klor lika så.

Högre temperatur = sämre desinfektion = högre klorhalt behövs.

Använder man vidare spaklor/diklor eller triklor så är effekten av kloret mycket sämre.

Lätt att misslyckas med sin desinfektion i ett spabad.

Roger


Utloggad hokkepool45

SV: Kopplingar till sandfilter-proffsjobb eller inte?
« Svar #15 skrivet: april 26, 2022, 11:06:43:43 »
Facit:Lät proffs installera Blue Connect. Skaffade kalibreringsvätska och kalibreradee min digitala mätare som visade korrekt. Däremot avvek Blue connect med + 0,4 i värde. Sannolikt på grund av att jag kan ha angett lite för liten volym i poolen. Har försökt mata in lite större pool men hittills har det inte lyckats och Blue Connect arbetar med det problemet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan