VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lite lätt dimmigt vatten  (läst 1142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jämtlänning

Lite lätt dimmigt vatten
« skrivet: november 27, 2021, 19:54:52:52 »
Hej!
Fortfarande ny med vårt spabad, så därför dessa dumma frågor.
Om vattnet inte är helt klart, men ok ph och ok alkalinitet, vad är då problemet och vad ska vi göra? Kör med oxybox rengöring just nu. Sedan undrar jag hur man kan se om ozonrengöringen fungerar? När är det läge att använda bright o clear? Vi har haft badet i 2 veckor o har badat ca 5 ggr.
Sista frågan: om vi ska mäta syre, ph o alka digitalt, vilken mätare rekommenderas? Tack för hjälpen!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Lite lätt dimmigt vatten
« Svar #1 skrivet: november 27, 2021, 21:21:42:42 »
Om man skall köra med så många saker samtidigt och dessutom försöka mäta allt så blir det enormt komplicerat och fodrar mycket mätutrustning - ozon t.ex. går inte att mäta billigt och enkelt. Samtidigt behöver man inte göra det så komplicerat. Koncentrera dig på huvudparametrarna och komplettera senare om det verkligen behövs. Med huvudparametrarna menar jag pH och klornivå (eller motsvarande om man använder något annat desinfektionsmedel). Cya har vi aldrig mätt men man kan få problem om värdet blir för högt, men risken finns i stort sett endast om man kontinuerligt tillför cyanursyra, t.ex. genom att använda klorpuckar som innehåller ämnet.

Om vattnet blir lite dimmigt, som om man hällt mjölk i det, kan man ha fått kalkutfällning. Hur stor risken för detta är beror helt på vad ni har för vatten. I vissa delar av Sverige är vattnet hårt (=mycket kalk i vattnet), i andra delar mjukt.Har du kommunalt vatten kan du fråga vattenverket. Har du brunnsvatten så brukar hårdhet framgå av analysresultatet, ofta om man gör en ny brunn så låter man ju göra en vattenanalys på vattnet. Risken för kalkutfällning blir högre vid högre pH, så har ni sådana problem så kan det vara ide att sänka pH en liten aning, hellre ligga på den lägre gränsen än den övre i ett sådant fall.
« Senast ändrad: november 29, 2021, 16:48:18:18 av Erica »

Utloggad Telekiter

SV: Lite lätt dimmigt vatten
« Svar #2 skrivet: november 29, 2021, 10:16:29:29 »
....Risken för kalkutfällning blir lägre vid högre pH, så har ni sådana problem så kan det vara ide att sänka pH en liten aning, hellre ligga på den lägre gränsen än den övre i ett sådant fall.

Jag antar att du egentligen menar tvärt om. "risken för kalkutfällning blir lägre vid lägre pH"... Såsom jag läst så bör man hålla pH-värdet under 7.5 för att förhindra kalkutfällning, eller så har jag missuppfattat detta?

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lite lätt dimmigt vatten
« Svar #3 skrivet: november 29, 2021, 16:22:23:23 »
Om jag får gissa har du inte tillsatt tillräckligt med "oxybox" vilket resulterat i en begynnande algbildning, eller bakterier som växer i vattnet.
Chockklorera är mitt råd.
Jag tycker också att man kan köra med klor, det är enkelt, beprövat och rätt lätt att hålla koll på nivåerna.
Enda problemet är väl om man får för hög CYA om man kör med klor som innehåller det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Lite lätt dimmigt vatten
« Svar #4 skrivet: november 29, 2021, 16:51:10:10 »
Jag antar att du egentligen menar tvärt om. "risken för kalkutfällning blir lägre vid lägre pH"... Såsom jag läst så bör man hålla pH-värdet under 7.5 för att förhindra kalkutfällning, eller så har jag missuppfattat detta?

/Urban.  Helt rätt, jag skrev fel helt enkelt. Vi har haft kalkutfällningar någon gång (vi har brunnsvatten) och det ser ut som lite mjölk i vattnet. Men visst, lägre pH får kalken att lösa sig bättre i stället för att gå i fällning.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Lite lätt dimmigt vatten
« Svar #5 skrivet: december 02, 2021, 20:29:59:59 »
Hej!
Fortfarande ny med vårt spabad, så därför dessa dumma frågor.
Om vattnet inte är helt klart, men ok ph och ok alkalinitet, vad är då problemet och vad ska vi göra? Kör med oxybox rengöring just nu. Sedan undrar jag hur man kan se om ozonrengöringen fungerar? När är det läge att använda bright o clear? Vi har haft badet i 2 veckor o har badat ca 5 ggr.
Sista frågan: om vi ska mäta syre, ph o alka digitalt, vilken mätare rekommenderas? Tack för hjälpen!
Hej,

Det är inga dumma frågor.
Om du inte använt klor så blir det inget problem med mätning av fritt syre. Vidare bör du mäta pH.

Aktivt syre sänker pH. Blir billigare att tillsätta höj pH. Den höjer alkaliniteten det dubbla också.

Pool-lab-1.0 verkar vara bäst i den lägre prisklassen.

Ofta är det inte noggrannheten som är viktig i ett bad. Det är att ha koll på sitt vatten.
Angående ozon brukar det vara en lampa som lyser då den är igång. Skulle inte lita på denna som enda desinfektion. Den fungerar bara där lampan är. Inte på övriga ställen.

Aktivt syre är bra på att ta bort det vi utsöndrar vid bad. Tyvärr mycket sämre som desinfektionsmedel.

Det går att kombinera klor och aktivt syre. En ideal kombination om man gör rätt?

Är vattnet inte klart tillsätt något klargörande medel. Funkar inte det så höj pH.
Då borde detta fungera.

MVH
Roger



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan