CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dubbla brun/gula kanter  (läst 1511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jämtlänning

Dubbla brun/gula kanter
« skrivet: november 19, 2021, 09:14:40:40 »
Hej!
Vi har nyss installerat ett spabad First class 62 och gjort enligt konstens alla regler. Men efter första badet, dagen efter, upptäcker vi en brun-gul kant i vatten linjen och ovanför (det blir väl ovanför när man har kört jetpumparna eftersom vattnet höjs då). Vi tänkte att, jaha, ja, men det är nog för att karet är nytt så vi torkade enkelt bort det med en trasa. 2 dagar senare så badar vi igen och samma fenomen uppstår fast värre. Nu gick det nästan inte att få bort, hinnan var fet och oljig å man fick gnugga mycket och hårt innan det lossnade. Höll på i över en timme för att få bort det. Vi har alltså badat endast 2ggr. Filtrena är också brun-gula.....
Vi har eget vatten och vi har spacare oxybox som rengöringsmedel. Vi har ett eget bubbelkar inne också, men där har det aldrig uppstått något sådant eller liknande. Värdena i vattnet har varit bra de gånger vi badat. Vattnet har nu blivit en aning grumligt.
Vad är det som är galet? Man blir ju inte direkt sugen på att bada igen för att sedan få lägga timmar på att rengöra det:(

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #1 skrivet: november 19, 2021, 16:39:02:02 »
Hej,

Mycket bra information från din sida.
Eget vatten
Aktivt syre
Bild

Av färgen jag ser på badet liknar det färgning från oxiderat mangan som är mycket vanligt i bad. Lite ljusare hade det varit järn.

Har man järn och/eller mangan brukar bakteriehalten också finnas där.

Aktivt syre är bättre än klor på att fälla ut mangan. Går fortare att få den bruna randen då.
Den är inte gul. Kunde ha varit det om du använt klor.

Om inte randen redan är borta?
Blanda en lösning med något surt som pH-.
Ta en svamp och gnugga försiktigt på randen. Skölj svampen och gör om proceduren.

Det grumliga kan bero på fällningar eller bakterier.
Prova att använda någon form av klor. Blir vattnet klarare då så är det grumliga beroende av bakterier.

Med vänlig hälsning

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #2 skrivet: december 07, 2021, 07:30:59:59 »
Var bara några dagar sedan någon annan (om det inte var du också) startade ett ämne om samma typ av problem med grumligt vatten och oxybox.
Jag tror helt enkelt att den bruna randen beror på att det finns mycket humus och annat i eget vatten jämfört med i kommunalt, som flockas innan det skickas vidare (Det är ändå långt ifrån lika rent som vatten som renats med klor och filtrerats i en pool eller ett spa-bad)
Det kommer att ta lite tid innan ditt brunnsvatten har fällt ut allt som finns, men jag misstänker också att ni har för dålig rening - jag skulle schock-klorera till minst 10 ppm klorhalt, justera PH så det ligger optimalt, och överväga att gå över till klor istället för syre som rening.
Alltså det "grumliga" är bakterier eller liknande som växer i vattnet.
Det är vad jag tror i alla fall, Roger har en förkärlek att peka på olika kemiska reaktioner, men ofta tror jag att det är så enkelt att man inte renar tillräckligt av rädsla för att överdosera.
Vet inte om du sett dessa, men de kan i alla fall rekommenderas mot bruna ränder (som även vi får efter en tid, även om det som regel går veckor mellan att vi behöver rengöra vattenlinjen. https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/144-poolsvampen.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #3 skrivet: december 09, 2021, 13:06:30:30 »
Då borde denna svamp också fungera?

https://www.biltema.se/hem/stadning/disktillbehor/stalull/flackborttagningssvamp-4-st-2000037854

Den fungerar troligen för humus. Dock inte mot järn- eller manganmissfärgningar

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #4 skrivet: december 09, 2021, 14:27:57:57 »
Har inte testat dem, och ser väl gärna att de som använder sig av forumet för att få hjälp också stöttar oss ekonomiskt genom att handla av oss istället för av biltema, vi blir inte rika av att sälja dessa svampar, men det bidrar i alla fall till att vi kan hålla igång 3 forum som i sig inte är lönsamma.
Biltema har dessutom ingen näthandel, så det är rätt många i vårt avlånga land som inte så enkelt/billigt kan ta sig dit.

När jag tittar på bilden i det första inlägget igen så fastnar jag för att det är en rand som ligger så högt att den borde skapats MEDAN badet pågick.
Någon av er som använder flitigt med hudkrämer eller brun utan sol?
Har svårt att se att vare sig humus, eller kemiska reaktioner skall kunna sätta sig så snabbt i på plasten att det kan hända under pågående bad.
Och så hög nivå har ni väl inte haft i badet när ni inte badat?
« Senast ändrad: december 09, 2021, 14:31:27:27 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #5 skrivet: december 16, 2021, 21:53:34:34 »
Jag skulle nog snarare lyssna på Roger det är en hel del humus och olja som skulle gjort den där randen OM det nu var olja och humus...
Att den dessutom var svår att ta bort tyder på att det är andra reaktioner som gett dessa ränder.

Jag skulle testa med lite vinsyra eller citronsyra på en godtycklig trasa eller svamp och se om randen ger med sig, gnugga inte för mycket så att du repar plasten i badet...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dubbla brun/gula kanter
« Svar #6 skrivet: december 17, 2021, 07:20:00:00 »
Ser inte ordet olja nämnas i några inlägg i denna tråd, däremot nämner jag hudkrämer vilket man kan anta innehåller någon form av olja.
Lite synd att trådstartaren inte svarar på frågor - det gör det svårt att komma vidare, eller veta om problemet löst sig.
Jag vill än en gång trycka på att den bruna randen högt upp i badet indikerar att en beläggning bildats under pågående bad och jag har svårt att se att någon form av kemisk reaktion skulle gå så snabbt att det fastnade i plasten redan inom ett par timmars badande.
Jag har faktiskt aldrig ens hört talas om att det skulle vara möjligt.
Mer troligt är då att det är en beläggning av t.ex. krämer och humus, som i och för sig kan innehålla metaller eller annat från vattnet, och som med tiden färgat in plasten.  <dontkn>

Skulle hur som helst vara kul med lite mer input från Värmlänningen.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag