VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tömma pool vs inte tömma pool Umeå ingen övertäckning.  (läst 1146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Petrusson

Hej! Vi byggde en markpool i år.  Det är en stålpool med plastlinjer.  Murat på långsidorna och Gjutet runt rundningarna. i marken är det isolering och packad stenmjöl. Har funkat kanon.
Men nu har jag tyvärr ingen befintlig lösning för övertäckning inför vintern. Plåtarna har ju blivit hutlöst dyra, så det är inte ett alternativ för mig.
 hade tänkt att sänka nivån under belysningen och ut/intag eller tror ni att man kan tömma poolen helt?

Mina farhågor är att vi har grundvatten som stiger på vår och höst  så vi satte ner en Dränbrunn vid installation som går konstant nu . är lite orolig vad som kan hända med botten om tex dränpumpen lägger av och inget vatten ligger på.  Klart man kan hålla koll. Enklast vore ju att tömma poolen helt. Slipper man ju vänta så länge innan isklumpen tinat i vår. =)

Ideér tankar?

Mvh
Fredrik

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tömma pool vs inte tömma pool Umeå ingen övertäckning.
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2021, 13:28:50:50 »
Jag skulle inte våga tömma om det finns risk att grundvattnet lyfter poolen.

Kör så här istället: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17273.0;all
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tömma pool vs inte tömma pool Umeå ingen övertäckning.
« Svar #2 skrivet: november 02, 2021, 08:09:52:52 »
Jag kopierar in mitt inlägg från tråden som Tommy länkar till.

Vi bor i Piteå och sänker aldrig ens nivån, den får frysa full, och vintern står den under öppen himmel och fylls på med vatten och snö tills det rinner över i bräddavloppet (Kanten invändigt i skimmern är ca 4 cm högre än toppen av öppningen in mot poolen, så där stannar vattennivån och stiger inte mer.

Vi pluggar inloppen (Har inlopp i brons som tål att frysa) och skruvar ned en frysskyddsflaska i skimmerutloppet, sedan proppar jag fulllt med PET-flaskor i skimmern för att ytterligare säkra upp mot sönderfrysning.
Vi tar även ut lampan och lägger upp den på poolsargen.Ett alternativ är annars att stoppan in rörisolering med tät cellstruktur i inloppen som skyddar mot issprängning, men då måste ju självklart slangarna vara inkopplade hela vintern (vilket våra slangar är).
Vi lossar alltså aldrig några slangar, men har hela "teknikrummet" inne i förrådet, så de sakerna kan ju inte frysa.
Har man PEM-kopplingar och slangar så tål de att frysa.

Bor man så till att det blir mycket is är detta är fördel så man inte riskerar att isen drar med sig uppåt på poolväggarna om vattennivån stiger under snösmältningen.
Jag har sett många pooler som har en liner som är slapp ovan vattenlinjen p.g.a. detta.
Har man pooltak eller vinterplåtar bör detta med stigande vattennivå p.g.a. snösmältning inte vara något större bekymmer, men här i norra Sverige är det nog en majoritet som låter poolen frys under öppen himmel, vinterplåtar och pooltak vågar man inte ha kvar på poolen p.g.a. snölasten.
I förrgår fick vi t.ex. ca 60 cm snö här, med ännu mer på sina ställen p.g.a. hårda vindar, på vår altan och pool fylldes hela härligheten med snö upp till kanten av våra glasräcken, ca 1 meter höga, då vattennivån ligger att par dm under altangolvet så borde det vara ca 120 cm snö på vår pool just nu - och vintern har bara börjat. Det skall till en rejäl vintertäckning för att man inte skall oroa sig för haverier med den typen av snömängder.  :o
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan