VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.  (läst 5284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JGT

Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« skrivet: oktober 13, 2021, 10:54:12:12 »
Hej.
Jag bygger ett större spabad ca 10m3.
Det ligger under mark och har ett eget pumprum, allt är isolerat och har ett avdragbart isolerlock över sig ( 1för pumprummet 1 för pool/spabadet).
Det ska vara i drift under vintern.
Jag ska komplettera uppvärmningen (har idag en 6kW elpatron) med en värmepump , men vill gärna ha den i pumprummet, tror dock att det är en dålig ide eftersom ventilationen där bygger på självdrag från 1 litet spjäll.
Vart ska jag koppla in värmepumpen ?
Se bif bild.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2021, 12:05:36:36 »
Hoppas jag missförstår ? du har tänkt att montera en luftvärmepump inomhus ???

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2021, 12:46:19:19 »
Allt är utomhus.
Men om du menar att jag tänkt placera värmepumpen nere i pumphuset, så ja om det blir en bra lösning med då att dra extra ventilation till den.
Fast tanken är väl att koppla på den vid inlopp innan värmepatronen då utanför pumphuset. MEN jag ska som sagt försöka ha igång detta under vintern vid minusgrader.

Utloggad nyburjare

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2021, 16:46:29:29 »
Då får du dra en enorm ventilation ! en luftvärmepump drar runt väldigt mycket luft !! suger in luft och släpper ut lika mkt kall luft , den skall stå utomhus , helst i lä och med rejäla mått fritt åt alla sidor någon meter minst .. och ingen som helst möjlighet att den utsläppta luften kommer så att den kan sugas in igen , du skulle kylt ner pumphuset som ett kylrum och den skulle ge EXTREMT dålig effekt... lägg ner den tanken

effekten på en luftvärmepump i minusgrader..... kan du också helt tänka bort  <antman>

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2021, 20:17:55:55 »
Aj då , det var inte mycket positivt i det.
Men tack ändå. O0

Någon annan som har tips . Just nu så tuffar den på med elpatronen och styrsystemet till det. Men med dagens elpriser så vill vi hitta en bättre lösning.
Om man ser på ritningen så hade jag tänkt koppla in värmepumpen före elpatronen (nr4), alltså då utanför pumprum ,innan nr2 cirkulations pumpen.
Om vi nu förutsätter att det är ca 5-12 plusgrader borde väl en luftvärmepump kunna hjälpa till här ?

Utloggad nyburjare

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2021, 09:51:27:27 »
Nu känner jag inte direkt till eplatroner, hur mkt flöde vill den ha ? troligen ganska lite ? för att hinna med och värma ?
Detta flöde ska ju då samspela med vad luftvärmaren vill ha för bästa verkningsgrad , troligen mer .

Vid 5-12 grader kan man få lite effekt beroende på vilken pump man väljer , det finns lågbudget som troligen inte ger något , samt dyrare anpassade för nordisk klimat som kan ge lite , förvänta dig dock ingen hög verkningsgrad samt ständiga avfrostningar , men det är klart om elpatronen hjälper till så du har varmt vatten blir ju verkningsgraden högre .

Dock monteras alltid en luftvärmepump efter filter och pump .

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2021, 15:25:48:48 »
Ja det var vad vi kom fram till också, jag ville inte ha elpatronen först för den ska vara tillskottet. Men jag har en tempgivare i bredavloppet (1.) så denna ska styra elpatronen .
Så då kan jag ha luftvärme pumpen efter filter och pump även om då elpatronen ligger före i flödet.
Man kan säga att regulatorn i styrsystemet styr elpatronen med finjustering av värmen och då luftpumpen är för grovjusteringen.
Jag får hoppas detta blir bra.
 <antman>

Utloggad nyburjare

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2021, 16:24:40:40 »
vad har du för vattentemp ?

Utloggad JGT

SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2021, 21:28:46:46 »
En bas temp på 25, och sen styr jag upp den med mobilen till en 30-35 grader när vi ska doppa oss på kvällen. Det är inte intrimmat ännu. och helt nybyggt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa lösning att koppla in Luftvärmepump.
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2021, 08:55:48:48 »
Vad värmer du huset med, går det inte koppla in sig på det systemet?
Annars är det viktigt att du köper en värmepump som är gjord för vinterdrift, men de brukar bli rätt dyra.
Du kanske skulle kunna klara dig med en billig pump om du styr den "via någon form av styrsystem" som stänger av den innan det blir så kallt att den fryser ihop till ett ispaket.
Med tiden lär du dig vid vilken temp det inträffar om du köper en pump som inte är konstruerad för vinterdrift.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan