CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom och dess hälsorisk  (läst 7695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2021, 07:36:10:10 »
Hej,

Det finns många studier om vad som är farligast osv.
Tänk om allt vore lätt?

Våra desinfektionsmedel kan tyvärr skapa biprodukter som är ohälsosamma.

Det man verkar veta är att brom bildar sämre biprodukter än klor. Vidare kan aktivt syre bildar sämre produkter än klor. Men båda alternativen är klorfria.

Klor är beprövat. Tyvärr finns det många namn på klor som inte riktigt fungerar helt lika.

Det bästa är att duscha innan bad, undvika olika krämer och att göra det man inte får i vattnet.

Sen finns det två olika brom. Aktivt brom och bromsalt som aktiveras av klor.

MVH
Roger

Hej Roger!

Ja jag har försökt läsa på och komma fram till vad som är bäst. Om man läser Kanadas rapport handlar det mest om brominatorer och sodium bromid (natriumbromid) dvs inte bromtabletter.

Som du skriver är varken klor eller brom riskfritt men det är ju att brom är så väl anpassat för spa om det inte vore för biprodukterna. Men utsätts man och är det så pass farligt att man borde avstå. Brom säljs ju frekvent och blir populärare och populärare. Hade det varit extrent farligt hade man väl inte sålt det?

Poolgiganten

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2021, 07:38:40:40 »
Tillägg är om bromtabletter och bromsalt med brominator gör att samma problem uppstår eller inte?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2021, 20:52:17:17 »
Hej,
Mycket bra inlägg och funderingar.

I ett spabad kan det vara bra som Singingsailor säger. Inte pga. av vad som bildas utan att temperaturen är så hög att det fria kloret försvinner mycket fort. Har man som tex. 20 ppm cya så har man en buffert för denna temperatur.

Att försäkra sig om att man har desinfektion trots att det fria kloret bryts ner mycket fort i ett spabad. Vidare fungerar kloret sämre vid högre temperatur. Därav rekommendation med högre klorhalt för spabad.

Så håller helt med Singingsailor om att CYA i ett spabad är en fördel.
Vidare att undvika diklor/spaklor eller triklor i ett spabad. Dessa höjer för varje dos CYA i vattnet och försämrar desinfektionsförmågan. (Kul att Falmarkspeter dök upp. Fick ta mycket elaka kommentarer om detta då från anonyma säljare. Han hade helt rätt då. Förtjänar mycket beröm)

Man behöver inte ens mäta CYA vid tillsats av dessa klor. Mycket lätt att räkna utan instrument.

Vet man volymen på sitt vatten och hur mycket av dessa klor man tillsatt är det enkelt att räkna ut hur mycket cya man har. Sen skulle jag tillämpa 7,5%-metoden.

Det finns en produkt som Folkpool säljer. Verkar vara så att ingen köper denna?
Det är 100% CYA. Man kan lika gärna tillsätta detta när man startar sin anläggning. Sen tillsätter man kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit/klorin.

Lite lustigt med kalk och pool. Mitt enda klor är kalciumhypoklorit. Hade problem i början med mjölkigt vatten (kalk).

Högre pH och temperatur gör att kalk fälls ut. Har man ett sandfilter så kommer detta att samlas där.

Innan pH-sänkning så backspolar man ut sin kalk.
Kalk kan ge otroliga svängningar i pH. Många har lärt sig detta på forumet nu.

Tillbaka till brom.

Tre sätt;
Bromsalt och brominator. Brominatorn bildar bromgas. Denna i sin tur bildar fritt brom på samma sätt som fritt klor.
Bromgas är mycket farligare än klorgas.
Men det är inte det som är problemet med brom. Biprodukterna som bildas är sämre än för klor.

Vidare bildar fritt brom med badande bundet brom. För mycket av det så luktar vattnet get.

Bara bromsalt fungerar inte som desinfektion.
Tillsätter man klor kommer det att bilda fritt brom. Mellansteget är bromgas.

Eller så köper man brom som fungerar utan allt annat och bildar fritt brom. Detta är lite dyrare.

Det går att undvika risker genom att vänta med bad efter tillsats av desinfektionsmedel. Gäller alla desinfektionsmedel. Vidare renlighet.

Fördelen med brom är att man aldrig behöver titta på vilket pH vattnet har. Fungerar över ett stort pH-intervall.

Nackdelen är att brom är mycket, mycket sämre som desinfektionsmedel än klor.

Sen det andra klorfria alternativet med aktivt syre är inte mycket bättre angående biprodukter.

Nämner inte andra desinfektionsmetoder som finns.

Min kommentar om klor, brom och aktivt syre är att klor är mest beprövad. Man känner till vilka biprodukter som kan bildas.

Lustigt verkar vara att aktivt syre och brom bildar mer skadliga biprodukter vid bad än klor.

Det går att undvika dessa oavsett vilket desinfektionsmedel man har. Se till att vara ren innan bad.

Då uppstår inte dessa.

Vidare går det att trixa med att blanda brom/aktivt syre och klor/aktivt syre.

Rekommenderar inte detta själv. Mycket lätt att det blir fel. Färre kemikalier ger ett mer lättolkat vatten.

Till Singingsailor och tips;

Langeliers index. Handlar om när kalk fälls ut. Detta är teoretiska beräkningar. Aggresivt vatten är ett exempel. Handlar det om korrosion eller om kalk löses upp?

Du är på och mycket kunnig. Ofta kan man läsa om aggresivt vatten.
Svara inte på denna kommentar Ss.

Lite lustigt att branschen har höj kalk för spabad för att minska det aggresiva vattnet. Samtidigt vill man inte använda kalciumhypoklorit som desinfektionsmedel?
De ger samma effekt angående eventuell kalkbildning.

Det finns lösningar för att undvika eventuell kalkbildning vid värmaren för spabad.

Men de får de berätta själva.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2021, 21:43:16:16 »
Tack Roger för utförligt svar.

Gällande brom är man väl mest nyfiken i vilken omfattning de sämre biprodukterna är dåliga för människan. Kollar man på datasäkerhetsbladen både avseende klor och brom så står där om cancerogena effekter.

CMR-effekter (cancerframkallande, mutagena och reproduktionstoxiska egenskaper)
• Mutagenitet i könsceller Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda.
• Cancerogenitet Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda.
• Reproduktionstoxicitet Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda

Såhär står de på båda avseende klor och brom av märket delphin. Är ju lite oklart vad som menas med att kriterierna för klassificering kan...
Måste menas att det inte finns något linjärt samband mellan användande och cancer exempelvis.

Känns som spamarknaden i sig inte vet hur man ska föra sig med brom. De säljs och är godkänt men när man frågar får man inget riktigt svar. Brom är ju bra lämpat för spa och fler och fler använder det.

Vågar man använda brom som desinfektionsmedel? Vad tycker ni i forumet?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2021, 21:59:10:10 »
Hej,

Gör inte som jag att ställa frågor till kemikalieinspektionen.
Godkända kemikalier enligt EU.

Du har helt rätt i det du skriver. Handlar inte om en specifik leverantör. Alla levererar samma produkter.

Vidare kan du inte lita helt 100% på säkerhetsdatablad. De säger inte alltid sanningen.

Har ägnat många år att tolka/se vad produkten innehåller utan att analysera.

En produkt innehöll 12 kemikalier och bara en angavs i säkerhetsdatabladet. Vidare kan många säkerhetsdatablad vara gamla.

Ofta är allt bättre än klor enligt alla? Ta en funderare angående detta.

Leonard på forumet kanske kan ge vägledning?

Forumet får gärna ge vägledning och förslag.

Alla kemikalier har fördelar och nackdelar. Tyvärr ligger valet hos kund. Vidare problem.

MVH
Roger




Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #15 skrivet: oktober 16, 2021, 10:38:50:50 »
Hej igen Roger!

Vilken metod använder du om du har spabad?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #16 skrivet: oktober 16, 2021, 11:09:42:42 »
Hej,

Gör inte som jag att ställa frågor till kemikalieinspektionen.
Godkända kemikalier enligt EU.

Du har helt rätt i det du skriver. Handlar inte om en specifik leverantör. Alla levererar samma produkter.

Vidare kan du inte lita helt 100% på säkerhetsdatablad. De säger inte alltid sanningen.

Har ägnat många år att tolka/se vad produkten innehåller utan att analysera.

En produkt innehöll 12 kemikalier och bara en angavs i säkerhetsdatabladet. Vidare kan många säkerhetsdatablad vara gamla.

Ofta är allt bättre än klor enligt alla? Ta en funderare angående detta.

Leonard på forumet kanske kan ge vägledning?

Forumet får gärna ge vägledning och förslag.

Alla kemikalier har fördelar och nackdelar. Tyvärr ligger valet hos kund. Vidare problem.

MVH
Roger

Jag delar uppfattningen gällande att det finns ett ”klormotstånd” hos många. Jag kan tycka att det är roande att många ”klormotståndare” tror sig vara klorfria men i praktiken bedriver klorproduktion i sina anläggningar. Så det råder stor okunskap i ämnet troligen skapat av säljare som erbjuder ”klorfria” alternativ i form av klorinatorer. Sant, kunderna häller inte klor i vattnet men de tillverkar det istället så vattnet bli det samma.

Gällande kärnämnet i tråden är jag bara en elev f.ö. Jag har bara 30 grader i vattnet och har ingen erfarenhet av brom.

Skulle jag köpa en badtunna eller spa lutar mitt desinficeringsval åt någon form av klorering ändå. Det är beprövat, det finns kunskap och erfarenhet. Jag påstår att negativa uppfattningar är grundade på okunskap, rädsla och felaktig vägledning.

Ska vatten vara rent behöver bakterier dödas och tydligt vara ovälkomna, det går inte att vara snäll då. Jag tror inte heller på trolleri :)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #17 skrivet: oktober 16, 2021, 13:41:50:50 »
Hej Leonard!

Missförstå mig rätt. Jag är ingen klormotståndare utan bara kikar på alternativa vägar. Tycker att om man använder spaklor så slår man ofta i taket avseende cya (tycker branschen förnekar problemet).

Klor är den bästa dräparen av skadliga sajer i vattnet det vet jag. Men brom arbetar mer i olika ph och är nog fullgott vid normal skötsel. Dock de här biprodukterna som är lite oroande. Men det är ingen som har svar hur pass oroad man behöver vara. I synnerhet nu när många använder brom.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #18 skrivet: oktober 16, 2021, 14:04:17:17 »
Hej själv,

Missförstå mig rätt med, mitt inlägg var bara en vidare kommentar då Roger indirekt bad mig utveckla vidare. Vi har tidigare deltagit i många trådar om alternativa metoder nämligen.

Jag har svårt att se varför natriumhypoklorit eller kalciumhyppoklorit inte skulle passa bra i kombination med saltsyra vid behov. Men det kanske är en temperaturfråga. Cya vad jag förstår är bra att skydda kloret från bla nedbrytning av UV från solen. Men på ett spa ligger väl oftast locket på? Så det bör ju rimligen inte behövas, men jag vet inte allt i ämnet.

Återigen, jag kan inget om hur rening brom påverkar. Har inte heller satt mig in i hur rening går till eller bör gå till vid högre temperaturer. Men jag kan erkänna att jag är smått fördomsfull, det besparar mig både tid och andra bekymmer ;)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #19 skrivet: oktober 16, 2021, 19:53:25:25 »
Absolut. Har brom nu ich uppskattar dess mjukhet och jämnhet över phspektrat. Men tror jag kommer testa kalciumhypoklorit sedan. Klor är som sagt bäst och mest beprövat. Och det är faktiskt belagt att brom kan anses vara mer cancerogent.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag