CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom och dess hälsorisk  (läst 7597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mffrulez

Brom och dess hälsorisk
« skrivet: oktober 11, 2021, 21:17:35:35 »
Hej!

Jag bara undrar hur gemene man tänker angående brom i spabad. Verkar råda delade meningar om detta. Då bland annat pga att Kanada förbjöd brom i saltvattenbrominatorer. Då börjar man undra.

Klor är ju vida känt och använt i många år men då uppstår ofta högt cya i spabad.

Hur tänker ni angående brom? Exempelvis bromtabletter och aktivt syre efter bad?


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2021, 08:42:27:27 »
Jag förstår inte varför man har CYA i klor för spapbad, locket är ju på 99% av tiden så solen lär ju inte käka upp kloret nämnvärt.
Nästa säsong skall jag köpa CYA-fritt klorgranulat och klorera spabadet med också.
Det skall jag förresten göra redan nu, vi bytte vatten i helgen som gick, så nu är ju en perfekt tid att testa köra helt CYA-fritt i vinter.
Blir att beställa en hink redan idag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2021, 11:21:37:37 »
Jag förstår inte varför man har CYA i klor för spapbad, locket är ju på 99% av tiden så solen lär ju inte käka upp kloret nämnvärt.
Nästa säsong skall jag köpa CYA-fritt klorgranulat och klorera spabadet med också.
Det skall jag förresten göra redan nu, vi bytte vatten i helgen som gick, så nu är ju en perfekt tid att testa köra helt CYA-fritt i vinter.
Blir att beställa en hink redan idag.

Vart kan man köpa det?

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2021, 12:25:56:56 »
Vet inte om jag skall svara, förhandlar med dem om att annonsera så det kan upplevas som partiskt, men sök på Saniklar – Super Boost Granulat 5kg och sök lägsta pris så borde du hitta.
Marknadsförs inte för SPA, men det borde väl fungera lika bra som nåt annat klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2021, 21:17:26:26 »
Hej!

Jag bara undrar hur gemene man tänker angående brom i spabad. Verkar råda delade meningar om detta. Då bland annat pga att Kanada förbjöd brom i saltvattenbrominatorer. Då börjar man undra.

Klor är ju vida känt och använt i många år men då uppstår ofta högt cya i spabad.

Hur tänker ni angående brom? Exempelvis bromtabletter och aktivt syre efter bad?
Hej,

Det finns många studier om vad som är farligast osv.
Tänk om allt vore lätt?

Våra desinfektionsmedel kan tyvärr skapa biprodukter som är ohälsosamma.

Det man verkar veta är att brom bildar sämre biprodukter än klor. Vidare kan aktivt syre bildar sämre produkter än klor. Men båda alternativen är klorfria.

Klor är beprövat. Tyvärr finns det många namn på klor som inte riktigt fungerar helt lika.

Det bästa är att duscha innan bad, undvika olika krämer och att göra det man inte får i vattnet.

Sen finns det två olika brom. Aktivt brom och bromsalt som aktiveras av klor.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2021, 21:23:13:13 »
Vet inte om jag skall svara, förhandlar med dem om att annonsera så det kan upplevas som partiskt, men sök på Saniklar – Super Boost Granulat 5kg och sök lägsta pris så borde du hitta.
Marknadsförs inte för SPA, men det borde väl fungera lika bra som nåt annat klor.
Hej,

Spabadstillverkare ratar kalciumhypoklorit som du undviker att skriva.
Verkar finnas tillverkare som inte för garantin godkänner annat än spaklor (CYA-baserat)?

Huvudanledningen är att kalciumhypoklorit innehåller kalcium. Vid värmaren är temperaturen högre och kalk kommer att bildas där.

Detta går att hantera om branschen verkligen vill? Finns knep för detta också. Vidare kommer vattnet att bli mycket klarare.

MVH
Roger


Utloggad SingingSailor

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2021, 07:27:48:48 »
Jag börjar med spaklor / diklor efter vattenbyte för att få en liten halt cya i vattnet, ca 20ppm. Därefter kör jag mestadels kalciumhypoklorit, och lite klorin / natriumhypoklorit för underhållsklorering ibland för att det är så enkelt, samt lite tillskott av cya ibland. Lite cya är bra även i spabad då det skapar en buffert för kloret. Helt utan cya är klor betydligt mer aggressivt oxiderande än det behöver vara. Det finns också teori om att det bildas mindre av det otrevliga trikloraminet med lite cya i vattnet. (Detta är omdiskuterat, men vad jag tror på  O0 ).

Finns fördelar & nackdelar med alla klorsorter.
Spaklor / diklorisocyansura ger för mycket cya i längden, men har också fördelar:
- Lättlösligt, mindre risk för blekning av liner som korn av kalciumhypo på botten kan göra
- Stabilare vid transport och förvaring än kalciumhypo
- Underlättar i vissa fall att hålla bra pH
- Höjer inte kalkhalten / hårdheten som kalcium hypoklorit gör
- Relativt billigt och lätt att få tag på

Ett köptips för kalciumhypoklorit är ByggMax. Jag köper 1kg burkar där ganska billigt.

Om ni köper det i hinkar så var noga både med hållbarhet och förvaring. Kalciumhypoklorit åldras och avger då klorgas. Det gör att det dels tappar effekt med tiden, och dels kan klorgasen påverka omgivningen. För några år sedan köpte jag en utgången 10kg hink jättebilligt, och ställde den i garaget => ALLT bonnjärn i garaget fick rostangrepp...
Det är också mycket reaktivt, om man blandar det med något som det kan oxidera (t.ex diklor!) så får man lätt en bokstavligen explosiv reaktion.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2021, 14:45:58:58 »
Hej,

Spabadstillverkare ratar kalciumhypoklorit som du undviker att skriva.
Verkar finnas tillverkare som inte för garantin godkänner annat än spaklor (CYA-baserat)?

Huvudanledningen är att kalciumhypoklorit innehåller kalcium. Vid värmaren är temperaturen högre och kalk kommer att bildas där.

Detta går att hantera om branschen verkligen vill? Finns knep för detta också. Vidare kommer vattnet att bli mycket klarare.

MVH
Roger
Kan det vara en lösning av göra som singingsailor skriver, att man börjar med klor som innehåller CYA tills man har en OK nivå, och sedan går man över till kalciuhypoklorit?
Jag tillsätter "höj kalciumhårdhet" när jag bytt vatten, om jag struntar i det, kan det ändå hinna bli för mycket kalcium på några månader innan man byter vatten igen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2021, 17:14:54:54 »
Jag tillsätter "höj kalciumhårdhet" när jag bytt vatten, om jag struntar i det, kan det ändå hinna bli för mycket kalcium på några månader innan man byter vatten igen?
Du verkar ha mjukt vatten, och då är det inga problem.

Kalciumhypoklorit tillför ca 7ppm kalk för varje 10ppm fritt klor. Jag brukar tillsätta ca 1msk kalciumhypoklorit efter varje bad (2-3 pers), vilket ger ca 8ppm kalk för mig. Räknar man bad 2ggr/vecka så blir det <200ppm kalk på 3 månader.

Ofta rekommenderas kalk på minst 100-150 ppm för att undvika skumbildning (och enl. vissa även för att minska risk för korrosion, men det är nog inte så relevant i ett plastspa med elvärmare).
Att höja kalkhalten upp till 400-500ppm bör inte ge problem. Håller man alkaliniteten låg och pH under kontroll så kan man gå högre.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2021, 07:32:31:31 »
Vart kan man köpa det?

/Urban.

Urban. Kör du fortfarande på brom och aktivt syre?

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2021, 07:36:10:10 »
Hej,

Det finns många studier om vad som är farligast osv.
Tänk om allt vore lätt?

Våra desinfektionsmedel kan tyvärr skapa biprodukter som är ohälsosamma.

Det man verkar veta är att brom bildar sämre biprodukter än klor. Vidare kan aktivt syre bildar sämre produkter än klor. Men båda alternativen är klorfria.

Klor är beprövat. Tyvärr finns det många namn på klor som inte riktigt fungerar helt lika.

Det bästa är att duscha innan bad, undvika olika krämer och att göra det man inte får i vattnet.

Sen finns det två olika brom. Aktivt brom och bromsalt som aktiveras av klor.

MVH
Roger

Hej Roger!

Ja jag har försökt läsa på och komma fram till vad som är bäst. Om man läser Kanadas rapport handlar det mest om brominatorer och sodium bromid (natriumbromid) dvs inte bromtabletter.

Som du skriver är varken klor eller brom riskfritt men det är ju att brom är så väl anpassat för spa om det inte vore för biprodukterna. Men utsätts man och är det så pass farligt att man borde avstå. Brom säljs ju frekvent och blir populärare och populärare. Hade det varit extrent farligt hade man väl inte sålt det?

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2021, 07:38:40:40 »
Tillägg är om bromtabletter och bromsalt med brominator gör att samma problem uppstår eller inte?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2021, 20:52:17:17 »
Hej,
Mycket bra inlägg och funderingar.

I ett spabad kan det vara bra som Singingsailor säger. Inte pga. av vad som bildas utan att temperaturen är så hög att det fria kloret försvinner mycket fort. Har man som tex. 20 ppm cya så har man en buffert för denna temperatur.

Att försäkra sig om att man har desinfektion trots att det fria kloret bryts ner mycket fort i ett spabad. Vidare fungerar kloret sämre vid högre temperatur. Därav rekommendation med högre klorhalt för spabad.

Så håller helt med Singingsailor om att CYA i ett spabad är en fördel.
Vidare att undvika diklor/spaklor eller triklor i ett spabad. Dessa höjer för varje dos CYA i vattnet och försämrar desinfektionsförmågan. (Kul att Falmarkspeter dök upp. Fick ta mycket elaka kommentarer om detta då från anonyma säljare. Han hade helt rätt då. Förtjänar mycket beröm)

Man behöver inte ens mäta CYA vid tillsats av dessa klor. Mycket lätt att räkna utan instrument.

Vet man volymen på sitt vatten och hur mycket av dessa klor man tillsatt är det enkelt att räkna ut hur mycket cya man har. Sen skulle jag tillämpa 7,5%-metoden.

Det finns en produkt som Folkpool säljer. Verkar vara så att ingen köper denna?
Det är 100% CYA. Man kan lika gärna tillsätta detta när man startar sin anläggning. Sen tillsätter man kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit/klorin.

Lite lustigt med kalk och pool. Mitt enda klor är kalciumhypoklorit. Hade problem i början med mjölkigt vatten (kalk).

Högre pH och temperatur gör att kalk fälls ut. Har man ett sandfilter så kommer detta att samlas där.

Innan pH-sänkning så backspolar man ut sin kalk.
Kalk kan ge otroliga svängningar i pH. Många har lärt sig detta på forumet nu.

Tillbaka till brom.

Tre sätt;
Bromsalt och brominator. Brominatorn bildar bromgas. Denna i sin tur bildar fritt brom på samma sätt som fritt klor.
Bromgas är mycket farligare än klorgas.
Men det är inte det som är problemet med brom. Biprodukterna som bildas är sämre än för klor.

Vidare bildar fritt brom med badande bundet brom. För mycket av det så luktar vattnet get.

Bara bromsalt fungerar inte som desinfektion.
Tillsätter man klor kommer det att bilda fritt brom. Mellansteget är bromgas.

Eller så köper man brom som fungerar utan allt annat och bildar fritt brom. Detta är lite dyrare.

Det går att undvika risker genom att vänta med bad efter tillsats av desinfektionsmedel. Gäller alla desinfektionsmedel. Vidare renlighet.

Fördelen med brom är att man aldrig behöver titta på vilket pH vattnet har. Fungerar över ett stort pH-intervall.

Nackdelen är att brom är mycket, mycket sämre som desinfektionsmedel än klor.

Sen det andra klorfria alternativet med aktivt syre är inte mycket bättre angående biprodukter.

Nämner inte andra desinfektionsmetoder som finns.

Min kommentar om klor, brom och aktivt syre är att klor är mest beprövad. Man känner till vilka biprodukter som kan bildas.

Lustigt verkar vara att aktivt syre och brom bildar mer skadliga biprodukter vid bad än klor.

Det går att undvika dessa oavsett vilket desinfektionsmedel man har. Se till att vara ren innan bad.

Då uppstår inte dessa.

Vidare går det att trixa med att blanda brom/aktivt syre och klor/aktivt syre.

Rekommenderar inte detta själv. Mycket lätt att det blir fel. Färre kemikalier ger ett mer lättolkat vatten.

Till Singingsailor och tips;

Langeliers index. Handlar om när kalk fälls ut. Detta är teoretiska beräkningar. Aggresivt vatten är ett exempel. Handlar det om korrosion eller om kalk löses upp?

Du är på och mycket kunnig. Ofta kan man läsa om aggresivt vatten.
Svara inte på denna kommentar Ss.

Lite lustigt att branschen har höj kalk för spabad för att minska det aggresiva vattnet. Samtidigt vill man inte använda kalciumhypoklorit som desinfektionsmedel?
De ger samma effekt angående eventuell kalkbildning.

Det finns lösningar för att undvika eventuell kalkbildning vid värmaren för spabad.

Men de får de berätta själva.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2021, 21:43:16:16 »
Tack Roger för utförligt svar.

Gällande brom är man väl mest nyfiken i vilken omfattning de sämre biprodukterna är dåliga för människan. Kollar man på datasäkerhetsbladen både avseende klor och brom så står där om cancerogena effekter.

CMR-effekter (cancerframkallande, mutagena och reproduktionstoxiska egenskaper)
• Mutagenitet i könsceller Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda.
• Cancerogenitet Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda.
• Reproduktionstoxicitet Kriterierna för klassificering kan på grundval av tillgängliga data inte anses vara uppfyllda

Såhär står de på båda avseende klor och brom av märket delphin. Är ju lite oklart vad som menas med att kriterierna för klassificering kan...
Måste menas att det inte finns något linjärt samband mellan användande och cancer exempelvis.

Känns som spamarknaden i sig inte vet hur man ska föra sig med brom. De säljs och är godkänt men när man frågar får man inget riktigt svar. Brom är ju bra lämpat för spa och fler och fler använder det.

Vågar man använda brom som desinfektionsmedel? Vad tycker ni i forumet?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2021, 21:59:10:10 »
Hej,

Gör inte som jag att ställa frågor till kemikalieinspektionen.
Godkända kemikalier enligt EU.

Du har helt rätt i det du skriver. Handlar inte om en specifik leverantör. Alla levererar samma produkter.

Vidare kan du inte lita helt 100% på säkerhetsdatablad. De säger inte alltid sanningen.

Har ägnat många år att tolka/se vad produkten innehåller utan att analysera.

En produkt innehöll 12 kemikalier och bara en angavs i säkerhetsdatabladet. Vidare kan många säkerhetsdatablad vara gamla.

Ofta är allt bättre än klor enligt alla? Ta en funderare angående detta.

Leonard på forumet kanske kan ge vägledning?

Forumet får gärna ge vägledning och förslag.

Alla kemikalier har fördelar och nackdelar. Tyvärr ligger valet hos kund. Vidare problem.

MVH
Roger




Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #15 skrivet: oktober 16, 2021, 10:38:50:50 »
Hej igen Roger!

Vilken metod använder du om du har spabad?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #16 skrivet: oktober 16, 2021, 11:09:42:42 »
Hej,

Gör inte som jag att ställa frågor till kemikalieinspektionen.
Godkända kemikalier enligt EU.

Du har helt rätt i det du skriver. Handlar inte om en specifik leverantör. Alla levererar samma produkter.

Vidare kan du inte lita helt 100% på säkerhetsdatablad. De säger inte alltid sanningen.

Har ägnat många år att tolka/se vad produkten innehåller utan att analysera.

En produkt innehöll 12 kemikalier och bara en angavs i säkerhetsdatabladet. Vidare kan många säkerhetsdatablad vara gamla.

Ofta är allt bättre än klor enligt alla? Ta en funderare angående detta.

Leonard på forumet kanske kan ge vägledning?

Forumet får gärna ge vägledning och förslag.

Alla kemikalier har fördelar och nackdelar. Tyvärr ligger valet hos kund. Vidare problem.

MVH
Roger

Jag delar uppfattningen gällande att det finns ett ”klormotstånd” hos många. Jag kan tycka att det är roande att många ”klormotståndare” tror sig vara klorfria men i praktiken bedriver klorproduktion i sina anläggningar. Så det råder stor okunskap i ämnet troligen skapat av säljare som erbjuder ”klorfria” alternativ i form av klorinatorer. Sant, kunderna häller inte klor i vattnet men de tillverkar det istället så vattnet bli det samma.

Gällande kärnämnet i tråden är jag bara en elev f.ö. Jag har bara 30 grader i vattnet och har ingen erfarenhet av brom.

Skulle jag köpa en badtunna eller spa lutar mitt desinficeringsval åt någon form av klorering ändå. Det är beprövat, det finns kunskap och erfarenhet. Jag påstår att negativa uppfattningar är grundade på okunskap, rädsla och felaktig vägledning.

Ska vatten vara rent behöver bakterier dödas och tydligt vara ovälkomna, det går inte att vara snäll då. Jag tror inte heller på trolleri :)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #17 skrivet: oktober 16, 2021, 13:41:50:50 »
Hej Leonard!

Missförstå mig rätt. Jag är ingen klormotståndare utan bara kikar på alternativa vägar. Tycker att om man använder spaklor så slår man ofta i taket avseende cya (tycker branschen förnekar problemet).

Klor är den bästa dräparen av skadliga sajer i vattnet det vet jag. Men brom arbetar mer i olika ph och är nog fullgott vid normal skötsel. Dock de här biprodukterna som är lite oroande. Men det är ingen som har svar hur pass oroad man behöver vara. I synnerhet nu när många använder brom.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #18 skrivet: oktober 16, 2021, 14:04:17:17 »
Hej själv,

Missförstå mig rätt med, mitt inlägg var bara en vidare kommentar då Roger indirekt bad mig utveckla vidare. Vi har tidigare deltagit i många trådar om alternativa metoder nämligen.

Jag har svårt att se varför natriumhypoklorit eller kalciumhyppoklorit inte skulle passa bra i kombination med saltsyra vid behov. Men det kanske är en temperaturfråga. Cya vad jag förstår är bra att skydda kloret från bla nedbrytning av UV från solen. Men på ett spa ligger väl oftast locket på? Så det bör ju rimligen inte behövas, men jag vet inte allt i ämnet.

Återigen, jag kan inget om hur rening brom påverkar. Har inte heller satt mig in i hur rening går till eller bör gå till vid högre temperaturer. Men jag kan erkänna att jag är smått fördomsfull, det besparar mig både tid och andra bekymmer ;)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #19 skrivet: oktober 16, 2021, 19:53:25:25 »
Absolut. Har brom nu ich uppskattar dess mjukhet och jämnhet över phspektrat. Men tror jag kommer testa kalciumhypoklorit sedan. Klor är som sagt bäst och mest beprövat. Och det är faktiskt belagt att brom kan anses vara mer cancerogent.

Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #20 skrivet: oktober 18, 2021, 12:29:27:27 »
Urban. Kör du fortfarande på brom och aktivt syre?

Ja det gör jag. Har ju testat saltklorinator (finns i en annan tråd) med katastrofala resultat på utrustningen. Så jag ahr nu gått tillbaka till Brom + aktivt syre. Det har ju funkat bra i flera år, så nu kör jag det tillsvidare.

/Urban.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #21 skrivet: oktober 18, 2021, 17:56:22:22 »
Hej Urban! Tack för svar.

Har haft brom i flottör samt aktivt syre efter bad i ca 3 veckor nu. Jämna och bra värden (kontrolleras med Scuba 2 samt Ico).

Har varit i kontakt med flertalet spa återförsäljare samt exempelvis Delphin flr att höra om deras syn på brom och dess hälsorisker.

Utfallet har varit blandat. Vissa har ingen aning, vissa vet/tror lite och ett fåtal har lite koll. Jag vet också att forskningsunderlaget som finns är begränsat. Däremot är det fastställt att biprodukterna från brom är en mer potent carcinogen än de från klor. Kloroform är inte heller bra men bromets biprodukter är sämre ur cancersynpunkt. Sedan om det är så pass mycket sämre att man inte kan använda det är oklart. Upplever att många kör brom och undrar nästan om det bara är jag som vill veta mer om brom.

Funderar på att köra klor med cya upp till 20-30 ppm och sedan gå över till kalciumhypoklorit. Klor är ju det bästa desinfektionsmedlet vid rätt ph och värde. Där är ju brom bra för det är inte så phkänsligt. Och att brom används världen över och utan restriktioner (då förutom Kanada som förbjudit saltvattenbrominator).

Jag är själv osäker på att fortsätta med brom, man ska ju ändå låta ens barn bada i koppen liksom.

Tycker inte det är helt lätt.


Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #22 skrivet: oktober 20, 2021, 08:52:46:46 »
Mnja, om det skulle va ett stort problem ur hälsosynpunkt hade nog myndigheterna satt stopp för det. Riskerna att skadas av badande i detta vatten är lååååångt mycket mindre än att åka bil, cykla, promenera, löpträna....just saying, liksom.

Jag tänker osökt på när, för ganska många år sedan, Italien ville förbjuda pepparkakor då de innehåller nått giftigt ämne. Det är förvisso sant men svenska forskare och myndigheter kom fram till att för att överstiga de gränsvärden som finns så skulle man äta 12 kg per person, per dag(!).

Jag är förvisso ingen kemist men men....

Synd att saltklorinatorn sabbade utrustningen så mycket för mig. Vattnet var faktiskt superbra hela tiden. Klart, fint och luktfritt(!) och väldigt lite efterbehandling. Bara ca 0,5 msk pH- en ggn/vecka behövdes.

/Urban.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #23 skrivet: oktober 20, 2021, 09:29:26:26 »
Hej!

Du är inne på något. Om vi tar pepparkaksspåret så kollade ju svenska myndigheter och svenska forskare upp det. Det känns eller iaf får jag inget svar om att svenska forskare kollat upp bromet. Hade de bara gjort det och klarlagt i vilken omfattning det är skadligt hade man ändå fått mer kött på benen. Just nu är det lite diffust. Vet att många använder brom och många som inte vill. Jag undersöker för jag gärna vill ha brom men inte till vilket pris som helst. Men man får jämna och fina värden med brom och aktivt syre. Helt klart. Sedan kanske klor är ett skarpare desinfektionsmedel.

Nu är det ju många som kör med saltvattenbrominator. Lite underhåll och verkar smidigt. Men förbjudet i Kanada. Frågan är om Kanada har rätt eller är ute och seglar.

Och ja. Alla andra risker i samhället är stora. Men cancer är ju cancer och empelvis en trafikolycka är en trafikolycka...
« Senast ändrad: oktober 20, 2021, 09:35:35:35 av Mffrulez »

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #24 skrivet: oktober 20, 2021, 17:15:40:40 »
Ja, och jag vet att jag också bara kan strunta i brom och byta till klor om det inte passar. Men jag undersöker gärna och söker information om brom eftersom att detta börjar bli en alltmer vedertagen desinfektionsmetod. Och det vore ju kul att veta hur säker den egentligen är.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #25 skrivet: oktober 20, 2021, 21:41:42:42 »
Hej,
Är man renlig av sig (inga krämer eller förbjudna saker i vattnet) så kommer inte några farliga biprodukter att bildas om brom används som desinfektion. Möjligt försumbara mängder. Men det gör de flesta desinfektionsmedlen.
 
Oavsett om man har brom eller klor och barn är i vattnet är risken stor att det bildas bundet brom eller bundet klor. Vidare andra biprodukter.

Bundet klor luktar badhus och kan vara irriterande för näsa och slemhinnor. Bundet brom har en lukt som sätter sig överallt. Man kommer lukta väldigt illa efter bad.

Tror alla på tråden vet att brom kan bilda skadligare biprodukter än klor.

Varför förbjuder man tex. brominator i vissa länder?

En brominator fungerar exakt lika som en klorinator.

Klorinatorn gör klorgas av saltet natriumklorid. Klorgasen i vatten bildar till hälften fritt klor som desinfektionsmedel.

Klorgas är giftigt att andas in. Dock inte dödligt.

Hänvisar till MSB;
https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=456

Klicka på hantering och se riskerna (giftig vid inandning).

Brominatorn gör på samma sätt bromgas av bromsaltet.

Bromgasen i vattnet bildar fritt brom i vattnet. Hälften blir fritt brom.

Bromgas kan vara dödligt att inandas.

Hänsvisar till MSB;
https://rib.msb.se/portal/template/pages/kemi/Substance.aspx?id=4169&q=brom&p=1

Klicka på hantering.
Dödligt vid inandning.

Så risken med brominatorn kan vara att bromgas kan läcka ut med mycket stor otur.

Det finns ett dyrare aktivt brom att köra. Ingen risk att det bildar bromgas. Detta utan brominator.

Sen har vi kombon brom och aktivt syre eller brom och klor.

Aktivt syre eller klor återaktiverar det fria bromet. Mellansteget skulle kunna bli bromgas?

Undvik att bada då aktivt syre eller klor tillsätts skulle jag råda till.

Gäller även vid användning av enbart klor och chock. Kan bildas små mängder klorgas. Dock så irriterande.

Följer man anvisningar är det mycket liten risk.

Ett problem som uppstår då man kör en kombo är att mätvärdena kan bli missvisande. DPD används som reagens för alla tre. De påverkar varandras värden.

Det var ett försök till förklaring till din fråga.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #26 skrivet: oktober 20, 2021, 21:55:00:00 »
Tack för utförligt svar.

Duschar alltid innan bad och även barnen även om de är att anse som kanske mer skitiga;).

Vad gäller tillsättning av klor eller aktivt syre efter bad så badar vi givetvis inte när det tillsätts. Igång med jets 20 minuter och öppet lock.

Så du menar att om man har bromflottör och efter bad tillsätter aktivt syre/klor kan mätvärdena bli fel? Vad ska man chocka med isåfall efter bad?


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #27 skrivet: oktober 20, 2021, 22:02:02:02 »
Hej,

Du ska fortsätta att chocka med aktivt syre.
Men mät inte ditt fria brom i nära anslutning till detta. Då tolkar DPD att du har mer fritt brom än verkligheten. Alltså du har fortfarande aktivt syre kvar som som påverkar din fritt brommätning.

Har man en liten mängd kopparsulfat (förebyggande algmedel) i sitt vatten så påskyndar det aktivt syre att bilda fritt syre. Detta återaktiverar ditt brom fortare. Vidare minskar risken för att det ska påverka din mätning av fritt brom.

MVH
Roger


Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #28 skrivet: oktober 20, 2021, 22:05:24:24 »
Dåså. Då är den biten rätt. Brukar ändå dröja till nästa mätning.

Kör i spa shock support typ varannan vecka eller varje beroende på hur vattnet ser ut.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #29 skrivet: oktober 20, 2021, 22:11:43:43 »
Hej,

En sista kommentar. Barn är inte mer skitiga än oss. Beroende på ålder så gör vissa det man inte får göra i vattnet.

Detta är åldersbetingat.
Vidare alla barn gör inte detta.

MVH
Roger



Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #30 skrivet: oktober 20, 2021, 22:37:54:54 »
Hej,

En sista kommentar. Barn är inte mer skitiga än oss. Beroende på ålder så gör vissa det man inte får göra i vattnet.

Detta är åldersbetingat.
Vidare alla barn gör inte detta.

MVH
Roger

Att barnen gör det de inte får i vattnet är ingen risk gällande mina (för gamla).Det jag menade var att barnen kanske inte tvättar av sig lika noggrant som vuxna (eller iaf vi) gör innan bad.
Tack för svaren!

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #31 skrivet: november 17, 2021, 21:19:28:28 »
Hej!

Efter ett tags användande av brom kan man konstatera att det i vart fall är väldigt lättskött. Brom, aktivt syre samt alkaplus i rätt dos. Synd att kngen kan komma med någon rejäl slutsats avseende brom. Säljs ju väldigt många bad med brominatorer samt att bromtabletter är populärt. Så, så himla farligt känns det inte som. Men vem vet. Brist på forskning kanske...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag