VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köra pump hela året för att det inte ska frysa  (läst 1646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« skrivet: oktober 07, 2021, 21:51:40:40 »
Jag byggde pool för 15 år sedan med fantastisk hjälp härifrån forumet. Tack för att ni finns!!!

Vintertid brukar jag sänka vattnet till under inloppen och låta slangarna rinna ur - har pump och filter i källaren/tvättstugan - för att förhindra fryssprängning. Nu har frun upptäckt glädjen med vinterbad och badade varje dag i vintras, hackade sönder isen och sköt undan isflaken när det behövdes. Under de här åren har jag haft två stycken 3 fas Astral pumpar och nu sjunger den på sista visan (bokstavligt sjunger).

Det jag är sugen på är en frekvensstyrd pump, typ Speck Badu ECO Touch-pro II eller liknande, där man kan köra dygnet runt med låghastighet vintertid men på sommaren variera som med den gamla som går på timer. Det skulle kunna ge henne en fylld pool att bada i istället för halvfull vintertid?

Har en del funderingar som ett antal timmar på nätet inte riktigt lyckats lösa så jag ville fråga er.

1. Ekonomin med förbrukning vid 24 timmars drift, överslagsmässigt blir det väl runt 18 kwh per dygn för en 1Hp pump - 600 kr/mån eller tänker jag helt fel?
2. Räcker flödet vid lägsta varvtal för att det inte ska frysa i breddavlopp?
3. Bästa pris i Europa? Har handlat mycket av mina saker på andra platser men tips mottages gärna på bra leverantörer?
4. Finns det andra tillverkare än Speck? Vet om Hayward och Pentair men inte om de har variabel hastighet.
5. Är det värt att sikta på enheter med inbyggd kontroller vs bygga en egen Arduino?
6. Kan man köpa en vanlig (fast överdimensionerad) poolpump av god kvalitet och en separat frekvensstyrning?

Tack för ni läst så här långt - erfarenheter mottages gärna kring vinterdrift.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2021, 13:56:27:27 »
Jag skulle nog köpt en färdig pump och provat, några 18 kWh lär det ju inte bli om du kör på låg effekt.
Håller du koll på bräddavloppet om/när det blir kallt så kan du ju alltid öka hastigheten på pumpen, eller sänka nivån om det visar sig vara omöjligt att hålla igång den utan att det fryser.
Inte skall väl frun behöva hacka is för att få vinterbada.

Och jag som gruvar för hur kallt det skall vara i poolen i Spanien när vi åker ned dit i November.  :-\
Kanske skulle komma på träningsläger hos dig innan vi åker.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Delta2004

SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2021, 18:20:34:34 »
Vi har en sådan steglös pump från Hayward. Max varvtal 3200 (om jag minns rätt). Vi kör den på sommaren på 2000 rpm (30m3 pool). Är nöjd med pumpen - tyst (för 2000 rpm), blir inte varm. Hörs lite mer på max varvtal.
Finns även kraftigare modell. Förbrukning är lite svårt att uppskatta, med sådana pumpar brukar dra mycket mindre har jag för mig.
https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/pumpar/poolpump-max-flo-xl/poolpump-max-flo-xl-10hk-steglos1-fas-pump.html

Utloggad TommyC

SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2021, 09:36:11:11 »
Jag förstår inte specen på pumpen Max-Flo XL. Märkström brukar vara den största strömmen som förekommer vid normal drift. Märkströmmen är 1,7A enligt Folkpool. 1,7A * 230V = 391W. 1hk motsvarar 735W.

Enligt länken till Folkpool så har pumpen artikelnummer SP2310VSTD. Enligt den länkade manualen så har den pumpen en märkeffekt på 750W vilket ligger nära 1hk/735W. Siffran 1,7A märkström är uppenbarligen fel. I manualen anges strömstyrka (max?) 4.4A vilket motsvarar 1012W.

Det är dåligt att det inte finns något diagram som visar sambandet mellan pumpens flöde och tryckfall. Endast en punkt i diagrammet ges med trycket 8mvp vid flödet 15,5 kubikmeter/timme.

Tittar man istället hos Pahlén som tillhandahåller ett användbart datablad så finns pumpkapaciteterna presenterade över hela arbetsområdet. Mycket märkligt att Hayward som brukar tillhandahålla produkter med hög kvalité inte kan tillhandahålla ett användbart datablad.

I databladet för Pahlén WaterVISE kan man läsa att pumpen som är specad 750W presterar 20 kubikmeter/timme vid 8mvp. Antingen är Max-Flo XL en riktigt dålig pump som bara ger 15,5 mot Pahléns 20 kubikmeter/timme vid inmatad effekt 750W eller så är det bara ett resultat av att dom inte har någon ordning på siffrorna.

Efter mycket grävande hos Hayward USA så hittar jag ett tryck/flödesdiagram för en pump som där kallas MaxFlo XL. Där finns två modeller, 0.95hp eller 1.25hp. Pumpen ser lite annorlunda ut än den hos Folkpool. Arbetspunkten 8mvp och 15,5 kubikmeter/timme stämmer inte heller (efter omräkning från Gallon Per Minute och Feet).

Varför då allt detta dribblande med siffror. Jo, vår pump har nog snart gjort sitt och då är det bra att veta vad jag ska köpa när det är dags.

I ett datablad skulle jag vilja se både effekt och flödeskurvor vid de olika möjliga inställningarna.

https://www.pahlen.se/produkter/vattenrening-cirkulation/pumpar/poolpump-watervise/
https://www.hayward-pool.com/shop/en/pools/res-in-ground/res-pumps/maxflo-xl-high-efficiency-i-mxfleff
« Senast ändrad: oktober 09, 2021, 13:22:08:08 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TePeL

SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2021, 00:20:00:00 »
Vi kör med en Kripsol variopump - förvisso inte jämfört med något annat eller haft den länge, men så far so good och går alldeles utmärkt ihop med Hayward controlstation och ställa in timer/flödeshastighet.

Sen kan man ju undra kring kalkylen för kostnaden med dagens spotpriser  :o

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2021, 18:12:32:32 »
En Badu Eco-Touch Pro är nu beställd från Yapool.de. Får väl återkomma om hur det fungerar.
Frun fortsätter att bada i sjunkande temperatur. En bit från isläge ännu - runt 14 grader fortfarande så kanske bra träning inför Spanien Rickard :D Vi bor nära Arlanda så träningsbad kan fixas O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köra pump hela året för att det inte ska frysa
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2021, 10:15:41:41 »
Skall bli kul att se dina rapporter om det där.
Du kanske skulle sätta på en elmätare på pumpen också?
https://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare

Jag funderar lite smått på ett sånt där uppblåsbart spa till Spanien, å andra sidan så är man väl inte direkt badsugen om utetempen håller sig runt 20 grader eller just under kallaste perioden?
Spabadet skulle i så fall bli mer av en "lyxpryl" som man kunde glassa i när annan faller på - eller svalka av sig i om någon skulle komma på tanken att "Pressa" i dessa tider av varningar för hudcancer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan